Domicilieadres plaats waar men slaapt ?

Waterstraaltje
Topic Starter
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

Domicilieadres plaats waar men slaapt ?

#1 , 29 jun 2020 17:15

Ik ben ongehuwd en officieel gedomicilieerd op een adres alwaar ook mijn moeder gedomicilieerd is en waarmee ik een gezin vorm is en alwaar al mijn persoonlijke en officiële briefwisseling door de postdiensten perfect besteld wordt.

Ik ben tevens zaakvoerder van een vennootschap in DEZELFDE gemeente alwaar mijn vennootschap haar “maatschappelijke zetel” en een vestigingseenheid heeft en alwaar ook de boekhoudkundige archieven worden bewaard.

Ik breng de nacht ook meestal door op het adres van de maatschappelijke zetel omdat ik soms ook 's avonds zeer laat moet werken.

De plaatselijke politiediensten beweren dat ik mijn "domicilieadres" zou moeten overbrengen naar het adres waar ik ’s nachts slaap omdat dit zogezegd de regel zou zijn om een "domicilieadres" te bepalen.

Er is mij echter géén enkele wettekst of reglementaire bepaling bekend dat ik mijn "domicilieadres" of mijn "officiële verblijfplaats" zou moeten overbrengen naar het adres van de maatschappelijke zetel van mijn vennootschap alwaar ik meestal slaap.

In mijn geval kan er hoegenaamd GEEN sprake zijn van DOMICILIEFRAUDE noch van SOCIALE FRAUDE.

Integendeel. Zowel de maatschappelijke zetel als mijn huidig "domicilieadres" of "verblijfplaats" zijn in DEZELFDE GEMEENTE gelegen, m.a.w. er is geen sprake van ontduiken en/of van vermijden van gemeentebelastingen.

Aangezien ik GEEN sociale uitkeringen geniet, kan er bovendien ook géén sprake zijn van SOCIALE FRAUDE.

Meer nog, AL mijn PERSOONLIJKE geld- & bankzaken worden uitsluitend vanuit mijn huidig domicilieadres geregeld, waar ook mijn moeder woont.

Kortom, ik zie geen enkele “wettige reden” dat ik mijn domicilieadres of verblijfplaats zomaar zou moeten overbrengen naar een ander postadres in DEZELFDE gemeente vermits er ook maar geen enkele vorm van fiscale of sociale fraude of ontwijking is.

Kan het panel mijn zienswijze delen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 29 jun 2020 17:38

Was er een klacht en waarom?
Lijkt me onwezenlijk dat de politie uw bedden komt controleren.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 29 jun 2020 18:36

Leesvoer

https://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/bevolkin ... registers/


Haal uw slaapgerief een tijdje weg uit uw kantoor ...

Reclame

LeenW
Berichten: 12811

#4 , 29 jun 2020 18:38

Feitelijke elementen geven de doorslag. Als men merkt dat u daar effectief woont en slaapt, hebben ze zeker een punt.

Waterstraaltje
Topic Starter
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 jun 2020 19:01

De ganse buurt, waaronder ikzelf, had fel last van hanengekraai waartegen gereclameerd werd.
De politie heeft blijkbaar de domicilie-adressen van de klagers nagetrokken.

berenod
Berichten: 942

#6 , 29 jun 2020 20:14

Domiciliefraude is ergens anders uw hoofdbelangen hebben dan het adres waar je domicilie staat.

Hoeft niet noodzakelijkerwijze in een andere gemeente te zijn, achter de hoek is al voldoende.

Domiciliefraude wil enkel zeggen dat u de domicilie wetgeving niet correct volgt, u hoeft er niet noodzakelijkerwijze voordeel uit te halen!

En om sociale fraude te plegen hoeft u ook geen uitkering te genieten hoor, er zijn legio mogelijkheden, niet dat ik beweer dat dit in uw geval zo is, enkel maar ter verduidelijking!

Zo kan bijvoorbeeld in het "gezin" iemand een inkomen hebben onder een bepaald niveau waardoor die persoon bij jou ten laste kan komen te staan --> fiscaal voordeel.
Die persoon zou dan bijvoorbeeld ook onder uw naam bij de mutualiteit ingeschreven kunnen zijn (minder inkomen bij de sociale zekerheid). En zo verder...

Weerom, ik wil zeker niet beweren dat dat dit bij u zo het geval is, maar geloof me, er zijn zéér veel situaties waar er wel oneigenlijke voordelen gehaald worden door het niet correct aangeven van de werkelijke verblijfplaats en/of reële gezinssituatie.

De makkelijkste route ter controle dat de overheid heeft is te zorgen dat iedereen correct de domiciliewetgeving volgt (zie de link van Inazuma).
Er is mij echter géén enkele wettekst of reglementaire bepaling bekend dat ik mijn "domicilieadres" of mijn "officiële verblijfplaats" zou moeten overbrengen naar het adres van de maatschappelijke zetel van mijn vennootschap alwaar ik meestal slaap.
Toch wel, zie hieronder, van de website van de FOD binnenlandse zaken:
De bepaling daarvan is gebaseerd op een feitelijke situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in de gemeente gedurende het grootste deel van het jaar. Deze vaststelling gebeurt op basis van elementen zoals de plaats waarheen de persoon gaat na zijn werk, het gewone verblijf van de echtgenoot of van de andere leden van het huishouden, het gas- en elektriciteitsverbruik, de telefoonkosten, enz

Terug naar “Administratief recht”