in loondienst zijn en franchise?

limeneb
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

in loondienst zijn en franchise?

#1 , 27 jun 2020 16:25

Ik ben in loondienst bij een bedrijf waar ik verantwoordelijk ben voor 10 vestigingen. Samen met een zakenpartner wil ik nu een vestiging in franchise open doen wat dus de oprichting van een vennootschap met zich meebrengt.
Ik zou enkel aandeelhouder worden, de zakenpartner neemt het dagelijkse bestuur voor zijn rekening.
Is mijn job in loondienst verenigbaar met het aandeelhouderschap in deze franchise vestiging?
Ons doel is om binnen afzienbare tijd meerdere vestigingen te openen en vanaf 3 zou ik mijn job in loondienst opzeggen.
Maar in tussentijd moet dit wel verenigbaar zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 27 jun 2020 22:04

Dat zal vooral afhangen van je werkgever. Indien deze er geen probleem mee heeft kan je perfect aandeelhouder worden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jun 2020 10:03

Ik heb daar een andere mening over, aandeelhouder kan je overal zijn, dit zijn inkomsten uit kapitaal en heeft niks met je werkt te zien, iedereen mag aandelen kopen ook van de concurrentie van ge werkgever .U zelf bent geen zaakvoerder en dit is het verschil, zolang je geen zaakvoerder ben kan men je niks maken .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#4 , 29 jun 2020 15:00

Puur juridisch wel. Vraag is wat de contract voorwaarden zijn, Als er een belangenconflict opduikt bij die combinatie kan dat perfect een breekpunt zijn. De verleiding is groot om omzet af te leiden van de vestigingen waar je als loontrekkende actief bent naar de vestiging waar je aandeelhouder bent....
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Handelspraktijken”