X wil retour van headset niet accepteren

Nosleep
Topic Starter
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

X wil retour van headset niet accepteren

#1 , 15 jun 2020 20:22

Ik heb onlangs een headset gekocht bij X en deze werkt niet zo goed op mijn pc dus besloot ik hem terug te sturen.
Nu hoor ik van ze dat ze de headset niet willen accepteren door hygiënische redenen.
Is dit zomaar mogelijk?
Na dat ik op hun site ging zag ik dat dit opeens del vermeld is terwijl ik het daarvoor niet had gezien.

Kan dit zomaar of zijn ze verplicht om mijn retour te accepteren ?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 15 jun 2020 20:27

Hygiëneredenen zijn inderdaad een uitzondering op het herroepingsrecht. Dat hoeft niet expliciet in de voorwaarden te staan, aangezien de wet dit bepaalt.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#3 , 15 jun 2020 21:33

Hygiëneredenen zijn inderdaad een uitzondering op het herroepingsrecht. Dat hoeft niet expliciet in de voorwaarden te staan, aangezien de wet dit bepaalt.
wat dan met een headset die technisch niet in orde was bij verkoop?

vervallen de garantie regels dan plots?

Reclame

LeenW
Berichten: 12824

#4 , 15 jun 2020 21:50

Hygiëneredenen zijn inderdaad een uitzondering op het herroepingsrecht. Dat hoeft niet expliciet in de voorwaarden te staan, aangezien de wet dit bepaalt.
wat dan met een headset die technisch niet in orde was bij verkoop?

vervallen de garantie regels dan plots?
Dat is (zoals u zelf zegt) garantie, dat blijft uiteraard van toepassing. Herroepingsrecht is iets totaal anders.

Nosleep
Topic Starter
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 jun 2020 17:49

Hygiëneredenen zijn inderdaad een uitzondering op het herroepingsrecht. Dat hoeft niet expliciet in de voorwaarden te staan, aangezien de wet dit bepaalt.
wat dan met een headset die technisch niet in orde was bij verkoop?

vervallen de garantie regels dan plots?
Dat is (zoals u zelf zegt) garantie, dat blijft uiteraard van toepassing. Herroepingsrecht is iets totaal anders.
De probleem met deze headset is dat het een USB heeft en ik Linux op mijn pc draai. Daarom zou ik deze graag wisselen omdat drivers op Linux van deze headset niet goed zijn. Ik gebruik momenteel een all purpose driver maar ik hoor een soort van whine wat het lastig maakt. Trouwens, toen ik naar de winkel zelf ging zag ik headsets die je kon testen. Hoezo mag dat wel dan ?

Franciscus
Berichten: 38590

#6 , 16 jun 2020 21:32

En kon deze onder Linux werken.
gebruik dat ook Ubuntu maar kan daar bv met csam nergens inloggen al van alles geprobeerd.
Herkend zelfs mijn pincode niet.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 jun 2020 11:10

Hygiëneredenen zijn inderdaad een uitzondering op het herroepingsrecht. Dat hoeft niet expliciet in de voorwaarden te staan, aangezien de wet dit bepaalt.
Mijns inzien behoren dergelijke producten niet tot de uitsluiting van het herroepingsrecht (een matras is dat evenmin). Indien wel, dan zijn kledingstukken voortaan ook uitgesloten van het herroepingsrecht.

Advies aan TS: klacht indienen bij de consumentenombudsdienst, zie:
http://consumentenombudsdienst.be/nl
.

LeenW
Berichten: 12824

#8 , 17 jun 2020 11:14

Hygiëneredenen zijn inderdaad een uitzondering op het herroepingsrecht. Dat hoeft niet expliciet in de voorwaarden te staan, aangezien de wet dit bepaalt.
Mijns inzien behoren dergelijke producten niet tot de uitsluiting van het herroepingsrecht. Indien wel, dan zijn kledingstukken voortaan ook uitgesloten van het herroepingsrecht.

Advies aan TS: klacht indienen bij de consumentenombudsdienst, zie:
http://consumentenombudsdienst.be/nl

http://consumentenombudsdienst.be/nl
Er zijn veel kledingstukken uitgesloten van herroepingsrecht, zowat al het ondergoed, zwembadkleding etc. Hier zit je met een headset waar uitvoerig op gezweet kan worden en een mondstuk dat meestal niet eenvoudig te reinigen valt. Zeker in Corona tijden kan ik de winkel wel begrijpen.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 jun 2020 11:21

Als het product niet verzegeld was, is de verkoper verplicht deze terug te nemen.
.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#10 , 17 jun 2020 11:26

Zelfs een wc-bril mag je terugzenden, zie: https://www.ictrecht.nl/blog/uitzonderi ... er-duiding
.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#11 , 19 jun 2020 12:00

Nosleep,

Wilt u mij via privébericht de gegevens van de webwinkel in kwestie doorgeven?

Dank bij voorbaat.

Met vriendelijke groet,
The Oscars
.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#12 , 19 jun 2020 13:51

Leen schrijft:
>"Hier zit je met een headset waar uitvoerig op gezweet kan worden"

Dan zijn schoenen ook uitgesloten van het herroepingsrecht, aangezien er nogal wat mensen zijn met enorme zweetvoeten dat je er van moet braken. En de binnenkant van een schoen kan men ook niet gemakkelijk reinigen.
.

Nosleep
Topic Starter
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

#13 , 26 jun 2020 14:56

Ik ging deze headset terug brengen na 1 dag. deze kon ik niet eens gebruiken omdat het niet correct ging werken voor mijn PC dus vroeg ik voor een USB headset.
Hoe kan ik zweten en de mic gebruiken in 1 dag?
De mic kan je er af halen en deze heb ik niet eens op de headset gezet omdat ik druk bezig was met het uitzoeken waarom er geen geluid uit kwam..

deze excuse is niet aanvaardbaar.

Nosleep
Topic Starter
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

#14 , 26 jun 2020 15:08

Hygiëneredenen zijn inderdaad een uitzondering op het herroepingsrecht. Dat hoeft niet expliciet in de voorwaarden te staan, aangezien de wet dit bepaalt.
Mijns inzien behoren dergelijke producten niet tot de uitsluiting van het herroepingsrecht (een matras is dat evenmin). Indien wel, dan zijn kledingstukken voortaan ook uitgesloten van het herroepingsrecht.

Advies aan TS: klacht indienen bij de consumentenombudsdienst, zie:
http://consumentenombudsdienst.be/nl
Bedankt voor de advies.

Ik heb een klacht ingediend

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#15 , 30 jun 2020 21:53

Ik ging deze headset terug brengen na 1 dag. deze kon ik niet eens gebruiken omdat het niet correct ging werken voor mijn PC dus vroeg ik voor een USB headset.
Hoe kan ik zweten en de mic gebruiken in 1 dag?
De mic kan je er af halen en deze heb ik niet eens op de headset gezet omdat ik druk bezig was met het uitzoeken waarom er geen geluid uit kwam..

deze excuse is niet aanvaardbaar.
,
Terugbrengen? Heeft u deze gekocht op een webshop of in de winkel?
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Terug naar “Consumenten Koop”