Eenjarig huurcontract loopt af op 1 september 2020

Lila B
Topic Starter
Berichten: 71

Eenjarig huurcontract loopt af op 1 september 2020

#1 , 25 jun 2020 13:01

Hallo

Nieuwe buren van me hebben hun oog laten vallen op een leuker appartement hier in de buurt. Ze hadden een éénjarig huurcontract dat startte op 1 september 2019. Het contract met de nieuwe eigenaars is gisteren getekend en de opzegbrief werd aangetekend verstuurd op datum van vandaag. Mijn vraag is nu: hoeveel maanden huur zullen zij nu nog moeten betalen? Stopt het contract op 1 september, of moeten ze drie maanden blijven huren: juli, augustus en september? Dank jullie wel voor de respons.

mvg
Lila B.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 jun 2020 13:42

Vlaamse huurwetgeving


https://www.wonenvlaanderen.be/verhuren ... ereenkomst

Huurovereenkomst van korte duur

Een huurcontract van korte duur kan alleen worden opgezegd met een termijn van uiterlijk drie maanden voor de einddatum van de huurovereenkomst. De huurovereenkomst eindigt dus nooit vanzelf op de einddatum van het contract: als geen van beide partijen drie maanden voor die datum de huurovereenkomst heeft opgezegd, wordt die voortaan (en vanaf de begindatum) beschouwd als een huurovereenkomst van negen jaar, met de daarbij horende opzegvoorwaarden.

Een huurovereenkomst van korte duur kan niet voortijdig worden opgezegd, behalve in onderling akkoord. De partijen kunnen daarbij bepaalde voorwaarden afspreken. Die voorwaarden zijn niet wettelijk bepaald, maar vaak kijkt men daarbij naar de opzegvoorwaarden voor een huurcontract van lange duur (met voor de huurder een opzegtermijn van drie maanden en een opzegvergoeding, en voor de verhuurder betaling van een billijke schadevergoeding), al is dat niet verplicht. Beide partijen kunnen ook een andere regeling overeenkomen; als ze het niet eens raken kan de tegenpartij steeds eisen dat de huurovereenkomst tot de einddatum wordt nageleefd.

BELANGRIJK: de voorwaarden en afspraken bij een opzegging in onderling akkoord worden door de partijen best schriftelijk vastgelegd, om discussies achteraf te vermijden.
JurecaBE moderator

Lila B
Topic Starter
Berichten: 71

#3 , 25 jun 2020 13:50

Dus samengevat: ze zullen nog huur moeten betalen voor juli, augustus en september. Is het zo dat ik het moet begrijpen?

Reclame

JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 jun 2020 13:56

Is het huurcontract aangegaan in september 2019?
dus indien sept 2019 : opgezegd met een termijn van uiterlijk drie maanden voor de einddatum van de huurovereenkomst: die in sept 2020 valt.
JurecaBE moderator

Lila B
Topic Starter
Berichten: 71

#5 , 25 jun 2020 15:19

Huurcontract aangegaan op 1 september 2019.
Aangetekende opzeg vandaag 25 juni 2020.
Hoelang moeten ze nu nog huur betalen?

NatD
Berichten: 426
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 jun 2020 15:37

Als ik me niet vergis hadden ze hun opzeg moeten geven einde mei, toch als het huurcontract gestart is op 1 september. Aangezien er geen opzeg gebeurd is voor einde mei (3 maanden opzeg : juni, juli, augustus), noch door de verhuurder of door de huurder, is het huurcontract stilzwijgend verlengd naar een huurcontract van 9 jaar, waardoor de opzeg nu eindigt in het tweede jaar van het huurcontract en waardoor huurder dus 2 maanden schadevergoeding zal moeten betalen.

Uitzondering is als het huurcontract niet zou geregistreerd zijn, dan hoeft huurder geen schadevergoeding te betalen en hoeven ze slechts nog de lopende maand te betalen dat ze er nog wonen.

Ook kan er eventueel een minnelijke schikking gebeuren met de verhuurder ...

bosprocureur
Berichten: 6853

#7 , 25 jun 2020 15:47

Klopt dus, twee maand vergoeding te betalen.

Maar wat let u (of die huurders) om te proberen de verhuurder vroeger aan nieuwe huurders te helpen, en op die manier een korting te bekomen op die drie maand opzegperiode + 2 maand opzegvergoeding?

Een neen heb je, een ja kan je krijgen.

Lila B
Topic Starter
Berichten: 71

#8 , 25 jun 2020 16:02

Dus vijf maanden te betalen of een gentemen's agreement?
Dank jullie wel voor de info. Ik zal het hen vertellen. Ze kunnen wellicht wel praten met de verhuurder.
mvg
Lila B.

Lila B
Topic Starter
Berichten: 71

#9 , 29 jun 2020 13:29

Ik heb hun huidig huurcontract mogen inkijken.
Dit staat er.

"Deze huurovereenkomst wordt aangegaan voor de duur van één jaar, aanvangnemend op 1 september 2019, om te eindigen op 31 augustus 2020.

De huurovereenkomst kan gedurende deze periode niet eenzijdig opgezegd worden door de verhuurder.

De huurder daarentegen kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden. Als de huurder de huurovereenkomst vervroegd beëindigt, heeft de verhuurder recht op een vergoeding die gelijk is aan anderhalve maand huur.

Indien geen opzegging wordt betekend voor de vervaldag (= 31 augustus 2020), dan wordt de oorspronkelijke huurovereenkomst voortgezet tegen dezelfde voorwaarden, maar wordt deze verondersteld van bij het begin te zijn gesloten voor een periode van 9 jaar."

Betekent dit dan dat ze tot eind augustus de tijd hebben om het contract op te zeggen, zonder boete?

NatD
Berichten: 426
Juridisch actief: Nee

#10 , 29 jun 2020 14:42

Ik heb hun huidig huurcontract mogen inkijken.
Dit staat er.

"Deze huurovereenkomst wordt aangegaan voor de duur van één jaar, aanvangnemend op 1 september 2019, om te eindigen op 31 augustus 2020.

De huurovereenkomst kan gedurende deze periode niet eenzijdig opgezegd worden door de verhuurder.

De huurder daarentegen kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden. Als de huurder de huurovereenkomst vervroegd beëindigt, heeft de verhuurder recht op een vergoeding die gelijk is aan anderhalve maand huur.

Indien geen opzegging wordt betekend voor de vervaldag (= 31 augustus 2020), dan wordt de oorspronkelijke huurovereenkomst voortgezet tegen dezelfde voorwaarden, maar wordt deze verondersteld van bij het begin te zijn gesloten voor een periode van 9 jaar."

Betekent dit dan dat ze tot eind augustus de tijd hebben om het contract op te zeggen, zonder boete?
Dat betekent dit en ik heb in je bovenstaande quote het belangrijkste nog eens in het rood gezet :
Dus vijf maanden te betalen of een gentemen's agreement?
Dank jullie wel voor de info. Ik zal het hen vertellen. Ze kunnen wellicht wel praten met de verhuurder.
mvg
Lila B.

Terug naar “Huren”