aankoopoptie an overlijden

lacy
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

aankoopoptie an overlijden

#1 , 24 jun 2020 12:23

situatie:

mijn grootmoeder zit in het rusthuis. Ze is licht dementerend in die zin dat iedereen dat wel beseft maar is niet perse door dokter vastgesteld.
De woning staat leeg. Ze heeft 3 kinderen. De familie komt heel goed overeen, er is geen ruzie of iets dergelijks.

De kinderen de woning wel verkopen maar kan nu enkel nog via vrederechter en bewindvoerder die niet is aangesteld en waarvoor ook niemand te vinden is wegens te omslachtig om zelf te doen en te duur om via advocaat te doen.
verhuren kan in principe ook niet want grootmoeder is in principe niet meer wilsbekwaam en dus zou een huurcontract niet echt rechtsgeldig zijn moest zij dat ondertekenen. Nu als al het huurgeld naar grootmoeder gaat en er is ook een zeer goede verstandhouding in de familie is daar ook niet echt risico aan verbonden.
Tevens hebben de kinderen zelf geen tijd of zin om de woning verhuurbaar te maken en alle lasten er bij te nemen.

Ik, een kleinkind zou graag de woning kopen en verhuren en ben ook een prijs overeengekomen met de familie, doch aankoop kan op dit moment wettelijk niet.

De familie vraagt zich af of er een mogelijkheid is waarbij we nu een prijs afspreken zodat wanneer grootmoeder overlijd de koop kan en moet doorgaan aan die prijs. Ik zou dan nu de woning al in orde mogen maken en reeds verhuren en het huurgeld houden.

Ik ben zelfs bereid om de woning reeds in orde te maken, de verhuur te regelen met alle lasten maar het huurgeld nogwel naar grootmoeder te laten gaan met als tegenprestatie dat ik een aankoopoptie kan nemen tegen afgesproken prijs die te lichten is als grootmoeder overlijd. Ook zou ik een kleine maandelijkse vergoeding krijgen.

info van de notaris leert dat we een eenzijdige verkoopbelofte kunnen opstellen die kan gelicht worden na overlijden . Doch, deze dient door grootmoeder getekend te zijn wat dus ook weer niet rechtsgeldig is wegens dementie. De kinderen zelf kunnen dat niet tekenen wat ze zijn geen eigenaar. Ook kan in deze verkoopbelofte geen prijs afgesproken worden (ik vermoed wegens bescherming erfgenamen)

Ik begrijpt dat de constructie eenzijdige verkoopbelofte niet kan als je geen eigenaar bent. MAar, is er geen wettig document op te stellen waarin bijvoorbeeld de opschortende voorwaarde staat dat het document enkel geldig is wanneer de kinderen daadwerkelijk het pand erven? en waar dus ook de prijs vastgelegd is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 24 jun 2020 13:09

De kinderen de woning wel verkopen maar kan nu enkel nog via vrederechter en bewindvoerder die niet is aangesteld en waarvoor ook niemand te vinden is wegens te omslachtig om zelf te doen
Eerste keer is het een beetje meer werk, maar zo omslachtig is bewindvoering uiteindelijk allemaal niet hoor.

Als je de inkomsten/uitgaven nadien bijhoudt volgens de rubrieken die in jaarverslag verwacht worden, is dat ook 2 keer niets.

lacy
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 jun 2020 13:22

bedankt voor reactie,

Een bijkomende rede is dat bij verkoop via vrederechter de prijs bepaald wordt door schatting en daar niet van afgeweken kan worden. Die prijs gaat hoger liggen dan wat de familie goed vind. mede ook omdat ze nog extra inkomsten krijgen van de huur die ik voor hen regel.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 24 jun 2020 15:48

Grootmoeder is licht dementerend, maar nog niet vastgesteld enz...

Hoe moet ik me dat voorstellen? Heeft zij nog heldere periodes , waarin ze zich de draagwijdte wel kan realiseren van wat jullie haar voorstellen? Wat vindt de notaris daarvan? Kan zij nog beslissen over bijvoorbeeld een zorgvolmacht?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 24 jun 2020 20:30

Een bijkomende rede is dat bij verkoop via vrederechter de prijs bepaald wordt door schatting en daar niet van afgeweken kan worden.
:?:

Bedoeling van bewindvoering is dat dit in belang van de beschermde persoon gebeurt ...
Die prijs gaat hoger liggen dan wat de familie goed vind.
Waarom zou "de familie" de prijs te hoog vinden ?

Omdat u hoopt goedkoop een slag te kunnen slaan ?

mede ook omdat ze nog extra inkomsten krijgen van de huur die ik voor hen regel.
De huurgelden - "vruchten" in juridisch lingo - dienen toe te komen aan uw grootmoeder.
Niet aan "de familie".

lacy
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 jun 2020 10:32

goedkoop een slag slaan zou ik het niet noemen. Feit is wel dat zowel grootmoeder als de erfgenamen de woning eerder aan de lage kant prijzen voor mij. Mede omdat men ook blij is dat de woning binnen de familie blijft (het emotionele speelt een rol).
De huurgelden komen uiteraard aan de grootmoeder toe. Maar iedereen weet ook wel dat gewoon op een spaarboekje gaat aandikken en finaal bij de erfgenamen terecht komt...
Het lijkt misschien allemaal op ontfutselen van de grootmoeder, maar dat is echter niet het geval. heel de familie komt overeen. Ook wat betreft de mening van de grootmoeder durft men zich uitspreken dat ze hier meer dan akkoord mee is. Dat is in het verleden genoeg duidelijk gebleken. Alleen is men wat in snelheid gepakt en zijn dergelijke zaken niet op papier gezet alvorens het moeilijk ligt.

Ze heeft inderdaad nog heldere periodes. Ze kent ook nog iedereen, kinderen, kleinkinderen, achterkleinkinderen.... wanneer men haar vraagt om de woning te verkopen antwoord ze ja regel dat allemaal maar. maar dat ze dat gezegd heeft zou ze zich een week later niet meer herinneren.

bosprocureur
Berichten: 6853

#7 , 25 jun 2020 11:15

net daarom, laat de notaris (een ernstige, niet gaan shoppen aub) oordelen of grootmoeder op dat moment bekwaam is te beslissen, en laat dat dan ook definitief vastleggen indien grootmoeder bekwaam geacht wordt. Zo niet, dan is het maar zo, probeer niets te forceren.

lacy
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 jun 2020 11:28

net daarom, laat de notaris (een ernstige, niet gaan shoppen aub) oordelen of grootmoeder op dat moment bekwaam is te beslissen, en laat dat dan ook definitief vastleggen indien grootmoeder bekwaam geacht wordt. Zo niet, dan is het maar zo, probeer niets te forceren.
Beste Bosprocureur,

U zou gewoon de normale gang volgen en er vanuit gaan (of hopen) dat de notaris haar bekwaam beoordeeld?

bosprocureur
Berichten: 6853

#9 , 25 jun 2020 11:47

Inderdaad, maar u kan mijns inziens ook gebruik maken van een paar uren dat oma bij haar volle verstand is om haar bv een zorgvolmacht te laten tekenen waarin ook de mogelijkheid van verkoop onroerend goed voorzien is.

Maar ik wil wel benadrukken dat het de notaris is die zal oordelen of op dat ogenblik zijn kliënte handelingsbekwaam is. En spreek met een ernstige notaris (de meeste zijn dat ook, neem ik aan).

Sirkii
Berichten: 5395

#10 , 25 jun 2020 12:13

Als een notaris uw moeder nog voldoende wilsbekwaam vindt kan hij in een akte een uitgebreide buitenrechterlijke zorgvolmacht bezorgen waarbij bv aan de drie kinderen samen volledige beheersbevoegdheid gegeven wordt. Of een kind voor de dagelijkse transakties doch alledrie voor grote transacties. Incluis verkoop van vastgoed aan derden (bv kleinkind).

Je kan natuurlijk niet schenken aan jezelf ;-). Hebben dat zelf zo gedaan bij m n schoonmoeder (met haar akkoord natuurlijk) voor de verkoop van t onroerend goed en schenkingen aan kleinkinderen. Zorg wel dat je alle geldstromen kan bewijzen voor t geval van controle van de successieaangifte. Zelf controle gehad maar kunnen aantonen dat alles correct was en dus 0€ naslag gehad.

Zo n aktekost zo n 500€ als de notaris naar t WZC moet gaan.

bosprocureur
Berichten: 6853

#11 , 25 jun 2020 12:22

Bespreek dit op voorhand met de notaris, vooral in verband met zijn agenda net na de grootste coranagekte, en net voor de jaarlijkse vakantie. Maar ergens heb ik toch horen waaien dat een notaris sowieso zijn ambt moet verlenen.... :)

lacy
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#12 , 26 jun 2020 09:19

Hoi,

bedankt voor alle reacties
Ja een overleg met de notaris staat reeds gepland maar daar moeten we een maand voor wachten. Dat moet ook nog steeds telefonisch moeten gebeuren.

ik dacht hier al eens wat ideeën te verzamelen intussentijd

Terug naar “Kopen”