autoongeval

vandenboschmie
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

autoongeval

#1 , 21 jun 2020 05:55

beste, op disndag 12/06/2020 heeft een vrachtwagenchauffeur bij het achteruitrijden tegen mijn geparkeerde wagen gereden; achterruit verbrijzeld, ruitenwisser achteraan en wat kleinere deuken en krassen in koetswerk. aangifte ingevuld, schadedossiernr gekregen en er werd mij van mijn verzekeraar een erkende carrosserie aangeduid waar zij mee werken, auto dus al van dinsdagavond in de garage waar tot op heden nog niets in aangedaan daar mijn verzekering blijkbaar nog geen akkoord heeft van tegenpartij om mijn auto te vermaken, wel een expert die is komen zien maar waar ik totaal geen zicht van heb wat hij heeft beslist, totaalplaatje van reparatie enz. nu zegt mijn verzekerin BELFIUS dat ik de schade eerst dien te betalen en zij dan gaan zorgen dat de tegenpartij dit bedrag terugbetaald...klopt toch allemaal niet dat ik, die niet in schuld ben, moet betalen hiervoor, heb toch een verzekering die dit alles moet regelen!! garagist eist nu dat ik de dagen dat mijn auto bij hen staat en plaats inneemt zonder er iets te mogen aan doen, ook extra moet betalen. garagist heeft nog nooit deze procedure meegemaakt, normaal gezien kon mijn auto op 3-4 dagen terug versteld zijn maar nu sta ik gewoon nergens omwille van de verzekeringen die niets doen. heb ook geen vervangwagen gekregen. alvast dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 21 jun 2020 08:25

Als er discussie is over de veroorzaker van de schade, is dat de normale procedure (zonder omnium):
U betaalt, verzekering vergoedt u nadien ... als u niet aansprakelijk blijkt.

Blijkbaar betwist tegenpartij de aansprakelijkheid ... in elk geval zijn ze het er (nog ?) niet over eens wie verantwoordelijk is.

Vrachtwagen rijdt achteruit tegen uw achterruit.
Dat kan je ook omdraaien ...


Vraag bestek op dan weet u wat u moet voorschieten.
Vraag ineens naar een vervangwagen - dit is volgens uw contractuele voorwaarden, kan je nalezen in contract of en hoe lang je daar recht op hebt.
Mijn verzekeraar vraagt dat zélf ... is dan ook geen bank.

Staangeld bij garage is deel van de schade.

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 21 jun 2020 10:15

"aangifte ingevuld" , betekent dit dat er een aanrijdingsformulier werd ingevuld, volledig, met beide handtekeningen, gelijklopende verklaring (o.a dat de vrachtwacht acheruit op uw wagen reed),...

Gaat de discussie over de aansprakelijkheid, of over de grootte van de schade (totaal verlies kan goedkoper uitkomen dan herstelling, voor de verzekering althans...) . Buitenlandse tegenpartij, of discussie over geldigheid verzekering ?

Wacht niet met beslissen, staangeld kan op de duur hoger worden dan de schade, en is ook ten laste van de verzekering voor beperkte termijn; misbruik (of onverantwoord lang gebruik) wordt ook hier niet vergoed.
Voor de rest inderdaad, er is dikwijls "enig" verschil tussen gewone verzekering en bank-verzekering :)

Reclame

vandenboschmie
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 jun 2020 12:22

ik stond geparkeerd op parking van mijn werk (auto stond daar al van 6u 's ochtends tot 16u 's avonds) is om 15.10u voorgevallen, moest dus nog 1u werken en dus nog op het werk op dat moment,( blijkbaar is de verzekering van de vrachtwagen een niet geconventioneerde verzekering) aanrijdingsformulier is door ons beiden samen ingevuld, chauffeur opgeschreven dat hij achteruit reed en mijn wagen met zijn opligger heeft geraakt, tekening gemaakt en ondertekent. is een auto vw polo van 12jaar oud, net 100 000kilometers en steeds goed onderhouden, heb dus geen omnium daarop. niemand begrijpt waarom zo een lange wachttijd, chauffeur heeft letterlijk bekend dat hij tegen mijn geparkeerde wagen heeft gereden, dus snap totaal deze procedure niet.geen idee van kostenplaatje of staangeld, blijkbaar dient dit staangeld dan ook te worden gerecurereerd via verzekering

vandenboschmie
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 jun 2020 12:27

chauffeur heeft zelf 1 van mijn collega's komen verwittigen (chauffeur rijdt in functie/opdracht van mijn werkgever maar is een zelfstandige chauffeur en niet rechtstreeks gelinkt aan firma - naam verwijderd - JurecaBe - moderator) dus collega's hebben dit ook gezien, foto's gemaakt

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 21 jun 2020 12:43

Ik vrees dat dit in de richting van een total loss, perte totale, totaal verlies gaat, waarbij de commerciële waarde van uw auto ook het maximum van de mogelijke vergoeding zal zijn. Plus bedachtzaam gemaakte kosten van stalling (zorg dus snel voor een oplossing, want ook dat kan en zal een pijnpunt worden).

vandenboschmie
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 jun 2020 12:49

oei, heb het ook al gehoord van andere mensen maar dacht; is een achterruit, ruitenwisser en krassen en blutsen als reparatie, en daarom auto niet afgeschreven....efkes voeten op de grond nu. krijg ik dan in het slechtste geval bij volledige afschrijving auto, de marktwaarde van mijn auto terugbetaald???

vandenboschmie
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 jun 2020 12:50

de waarde voor hij schade heeft opgelopen?

Franciscus
Berichten: 38587

#9 , 21 jun 2020 13:29

Niet uw zaak maar zelf in familie - lijnbus stopt achter auto lichte heling ( Stenenbrug - Binnensingel richting Deurne). Onder de brug loopt het een beetje af. Verkeerslicht staat op rood. Bus rijdt langzaam verder en zo in koffer van auto koffer kan niet meer open of dicht en nog wat plastic stuk. Resultaat totaalschade wagen was 'te oud' om te herstellen. Bedrag dat uitbetaald werd was minimaal normaal had men nog makkelijk een jaar of vier kunnen rijden. Bedrag was zelfs te weinig om terug een tweedehands te kopen.
Alternatief zaak laten voorkomen in de rechtbank... wachttijd een jaar of vijf.

bosprocureur
Berichten: 6853

#10 , 21 jun 2020 13:34

.......... Of bij een alternatieve hersteller laten herstellen; kan in veel gevallen een stuk goedkoper, en evengoed met de nodige facturen e.d. . U blijft natuurlijk wel het standgeld verschuldigd :o

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 21 jun 2020 16:47

ik stond geparkeerd op parking van mijn werk (auto stond daar al van 6u 's ochtends tot 16u 's avonds) is om 15.10u voorgevallen, moest dus nog 1u werken
chauffeur heeft letterlijk bekend dat hij tegen mijn geparkeerde wagen heeft gereden,
Dan kan je wat dat betreft al redelijk gerust zijn

( blijkbaar is de verzekering van de vrachtwagen een niet geconventioneerde verzekering)
Die doen dus niet mee aan een "vlotte" afhandeling van schadegevallen in RDR ...

https://www.verzekeringen.be/autoverzek ... r-regeling


12 jaar oud ... veel kans op economisch totaalverlies

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 21 jun 2020 16:48

krijg ik dan in het slechtste geval bij volledige afschrijving auto, de marktwaarde van mijn auto terugbetaald???
Marktwaarde voor ongeval minus de wrakwaarde

Wrak moet je zelf verkopen
Of zelf laten opmaken en verder gebruiken indien niet technisch total loss

Terug naar “Verkeersongevallen”