bijna blind

rusthuislockdown
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

bijna blind

#1 , 18 jun 2020 19:07

Mijn moeder verblijft in rusthuis. Bezoek was verboden.
Een paar dagen geleden mocht het terug en ben ik haar gaan opzoeken.
Ze zei me dat ze bijna twee maanden niet goed meer zag.
Vandaag ben ik met haar op consultatie geweest bij oogarts.
Blijkt dat ze bijna blind is door niet tijdig ingrijpen. De diagnose luidt: vergevorderde macula deficiëntie wegens oedeem op het netvlies.
Een ernstige aantasting (degeneratie) van de ogen die door tijdige inspuitingen van de ogen kan worden gestopt.
Ik ben geschokt dat het woonzorgcentrum dit tijdens de lockdown heeft laten aanslepen niettegenstaande aanhoudende klachten van mijn moeder.
Met dramatisch gevolg. Rusthuis beroept zich op lockdown....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 18 jun 2020 19:57

lockdown is geen excuus om niet de nodige zorgen te verlenen aan een bewoner.

best dat u dit op papier laat zetten door een arts en een advocaat contacteert en deze (om te beginnen) het rusthuis in gebreke stelt

het zal ook geen kwaad kunnen om de FOD volksgezondheid(?) in kennis te stellen, immers dit lijkt mij naar grove nalatigheid te gaan

KJ86
Berichten: 2662

#3 , 23 jun 2020 23:12

Laat maar weten, hoe dat het afloopt. Slechte verzorging is schering en inslag in de woonzorgcentra. Verzorgend personeel steekt het op onderbemanning, directie wimpelt het af op verlies van medeleven. Ik heb de indruk dat een groot deel van het verplegend personeel en zorgkundigen werken voor hun maandelijkse pree te kunnen incasseren. Het is nochtans een beroep waar je verschil zou kunnen maken. Het moet toch een goed gevoel geven om het leven van een medemens te redden of toch ten minste menswaardig te maken. Je moet je eens voorstellen dat er iemand u zou dwingen om in uw broek te doen omdat ze geen tijd (goesting) hebben om u naar het WC te helpen. Die oudjes aanvaarden dat en hun erfgenamen weten het niet (te druk bezig met hun eigen leven).
Ik ben benieuwd of dat er iemand verantwoording gaat moeten afleggen. Ik verwacht er niets van. Dat is het verknipte aan onze maatschappij. In de sectoren waar het toe doet, kan je met alles wegkomen. We zullen nog maar eens massaal applaudisseren.

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 24 jun 2020 09:24

Ik heb de indruk dat een groot deel van het verplegend personeel en zorgkundigen werken voor hun maandelijkse pree te kunnen incasseren.
NIETS IS MINDER WAAR, INTEGENDEEL

KJ86
Berichten: 2662

#5 , 24 jun 2020 09:55

Hoe verantwoordt of verklaar je dat tientallen zorgkundigen en enkele verplegers van die dienst niet hebben ingegrepen. Simpel mailtje naar de directie van eender welke zorgkundige had die mevrouw haar zicht gered. Je zou zelf anonimiteit kunnen vragen als je schrik hebt van de sterke hiërarchie die daar vaak nog speelt.
Hoe weinig aandacht wordt er aan die mensen geschonken als je nog niet eens doorhebt dat er iemand blind aan het worden is.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 24 jun 2020 11:48

Simpel mailtje naar de directie van eender welke zorgkundige had die mevrouw haar zicht gered.
Maar blijkbaar heeft ook haar eigen familie dat niet gedaan, en als die dame zelf nite kenbaar maakt aan de zorgverstrekkers dat ze slechter kan zien, kunnen die dat niet rieken.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#7 , 24 jun 2020 12:37

Simpel mailtje naar de directie van eender welke zorgkundige had die mevrouw haar zicht gered.
Maar blijkbaar heeft ook haar eigen familie dat niet gedaan, en als die dame zelf nite kenbaar maakt aan de zorgverstrekkers dat ze slechter kan zien, kunnen die dat niet rieken.
het zou mij verbazen als de moeder dat niet gezegd zou hebben tegen de verzorgers/verpleging.

met corona worden de bewoners nog meer in de gaten gehouden, het moet opgevallen zijn, zeker voor de verpleging en de verzorgers die met de moeder elke dag in contact kwamen

E10ne
Berichten: 71

#8 , 24 jun 2020 13:26

Laat maar weten, hoe dat het afloopt. Slechte verzorging is schering en inslag in de woonzorgcentra. Verzorgend personeel steekt het op onderbemanning, directie wimpelt het af op verlies van medeleven. Ik heb de indruk dat een groot deel van het verplegend personeel en zorgkundigen werken voor hun maandelijkse pree te kunnen incasseren. Het is nochtans een beroep waar je verschil zou kunnen maken. Het moet toch een goed gevoel geven om het leven van een medemens te redden of toch ten minste menswaardig te maken. Je moet je eens voorstellen dat er iemand u zou dwingen om in uw broek te doen omdat ze geen tijd (goesting) hebben om u naar het WC te helpen. Die oudjes aanvaarden dat en hun erfgenamen weten het niet (te druk bezig met hun eigen leven).
Ik ben benieuwd of dat er iemand verantwoording gaat moeten afleggen. Ik verwacht er niets van. Dat is het verknipte aan onze maatschappij. In de sectoren waar het toe doet, kan je met alles wegkomen. We zullen nog maar eens massaal applaudisseren.
Komen gelijkaardige taferelen tegen met schoonmama, is dement. Deze worden nogal dikwijls aan hun lot overgelaten.
Vinden jullie het normaal dat tijdens de gezamelijke (vraag mij af waarom gezamelijk) pauze van het zorgpersoneel deze niet mogen gestoord worden? Deze zelfs niet recht komen als een oudere is gevallen of naar het toilet moet.
Als een familielid dit overkomt durf je moeilijk reageren omwille van mogelijk toekomstig onwil tegenover familielid.
Bijna overal hoor je dergelijke zaken, het is echt nodig dat ALLE zorgcentra eens een externe audit krijgen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 jun 2020 22:11

Zolang we niet de juiste toedracht kennen, is het moeilijk om dit te beoordelen en dan meen ik nog dat dit forum niet het geschikte medium hiervoor is.
Ik raad u aan om uw probleem voor te leggen aan:

Afdeling Woonzorg en Eerste Lijn
Woonzorglijn
Algemene contactgegevens
Woonzorglijn
Adres
Agentschap Zorg en Gezondheid
Woonzorglijn

Ellipsgebouw

Koning Albert II laan 35 (bus 33), 1030 Schaarbeek, België

Routeplanner
Telefoon
02 553 75 00
E-mail
woonzorglijn@vlaanderen.be
Website
http://www.woonzorglijn.be
Openingsuren
Maandag
9:00 - 12:00
Dinsdag
9:00 - 12:00
Woensdag
9:00 - 12:00
Donderdag
9:00 - 12:00
Vrijdag
9:00 - 12:00
Gebruik het contactformulier van de Woonzorglijn.


Bevoegdheden
De Woonzorglijn geeft informatie en advies en behandelt klachten over residentiële ouderenzorgvoorzieningen. Bewoners van deze voorzieningen, thuiswonende ouderen, hun familie, vrienden of kennissen en ook het personeel kunnen bij de Woonzorglijn terecht met allerhande vragen en klachten over een woonzorgcentrum, een assistentiewoning, een centrum voor kortverblijf of een dagverzorgingscentrum. U kan de Woonzorglijn bereiken via telefoon (elke werkdag van 9 tot 12 uur) of e-mail, of via dit formulier(opent in nieuw venster).
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

rijst
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#10 , 24 jun 2020 22:25

De lockdown van de woonzorgcentra is gestart op 12 maart.
Een paar dagen geleden bent u op bezoek gegaan.
U heeft dus gedurende 3 maanden geen enkel contact gehad met uw mama? Geen telefoontje, geen skype, helemaal ... niets?
Wat intriest.
1 telefoontje met uw mama had al het verschil kunnen maken... Dit is een tip voor een volgende lockdown (die hopelijk nooit meer komt).

rusthuislockdown
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#11 , 24 jun 2020 22:58

De lockdown van de woonzorgcentra is gestart op 12 maart.
Een paar dagen geleden bent u op bezoek gegaan.
U heeft dus gedurende 3 maanden geen enkel contact gehad met uw mama? Geen telefoontje, geen skype, helemaal ... niets?
Wat intriest.
1 telefoontje met uw mama had al het verschil kunnen maken... Dit is een tip voor een volgende lockdown (die hopelijk nooit meer komt).
Ik wist niet dat men via een telefoontje een oogaandoening kan vaststellen.
U klinkt behoorlijk gefrustreerd en geef u de raad u daarvoor te laten behandelen.

Ik hield wel contact met mijn moeder. Via de telefoon want een andere mogelijkheid was er niet.
Toen mijn moeder maar bleef klagen over haar slecht zicht heb ik dat gemeld aan de hoofdverpleging van de afdeling.
Er werd mij verteld dat mijn moeder negatieve aandacht trok, vermoedelijk wegens lock-down en verveling.
Mijn moeder zei me via de telefoon dat het personeel beweerde dat het slecht zicht normaal was voor haar leeftijd.

De eerste dag toen het rusthuis terug openging ben ik met haar naar de oogarts geweest waar ik de noodlottige diagnose te horen kreeg.
Met tijdige inspuitingen in het oog (moeder ziet maar uit één oog) zou het zicht nog gered zijn geweest. Nu hopeloos.

Het is "intriest" dat ik hier verwijten te horen krijg van mensen die niets van de omstandigheden afweten.

rijst
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#12 , 24 jun 2020 23:23

Toen u bij uw mama op bezoek kwam, zei ze dat ze al twee maanden niet goed zag. In uw schrijven lijkt het alsof dit de eerste keer was dat u ervan hoorde.
Nu plots blijkt dat ze eigenlijk al die tijd tegen u klaagde over haar ogen.
U lijkt te suggereren dat de medewerkers te laks geweest zijn. Uzelf heeft blijkbaar de klachten ook niet serieus genoeg genomen. U kon gerust met uw mama naar de oogarts. Enige gevolg was, dat uw mama dan 2 weken op kamerquarantaine moest blijven.

Mijn punt is: u kan het wzc moelijk verwijten dat ze dit lieten aanslepen, terwijl u zelf op de hoogte was van de klachten van uw mama. Dan liet u het toch ook aanslepen?

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#13 , 24 jun 2020 23:47

Die medewerkers zijn zeker en vast te laks geweest. Bovendien hebben ze een bewoonster wat voorgelogen.
Twee professionele fouten.
Ze hebben aan TS toch meegedeeld dat er niets aan de hand was met zijn moeder behoudens wat negatieve aandachttrekkerij?
Moest TS het personeel aan een test met de leugendetector onderwerpen?
Ik vind uw reactie dan ook ongepast en een onnodige aanval op TS die dit gebeuren waarschijnlijk zeer erg vind.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

rusthuislockdown
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#14 , 24 jun 2020 23:54

Beste Rijst. Ik mocht het wzc niet binnen tijdens de lock-down.
Bovendien behoor ikzelf als 79-jarige ook tot de risicogroep.
Het lijkt alsof u één van de personeelsleden bent die in de fout is gegaan en nu met zinloze argumenten uzelf uit de brand wil slepen.

rijst
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#15 , 25 jun 2020 00:09

Helemaal correct.
Mijn reactie was dan ook zeer ongepast en een onnodige aanval, waarvoor excuses.

Terug naar “Medische Fouten”