Ontslag indienen tijdens corona...Bijna niemand aanwezig & ingaan ontslag dringend

Topicstarter
Topic Starter
Berichten: 66
Juridisch actief: Nee

Ontslag indienen tijdens corona...Bijna niemand aanwezig & ingaan ontslag dringend

#1 , 21 mei 2020 09:43

Onderwerpen samengevoegd - JurecaBE - moderator


Geachten

Wegens omstandigheden had ik graag mijn ontslag ingediend bij mijn huidige werkgever. Omdat die idealiter zou moeten ingaan op 25/05, is er geen andere optie dan mijn ontslagbrief persoonlijk te gaan overhandigen. Nu, met de coronacrisis is er niet veel personeel aanwezig..Hoe pak ik dat het beste aan? Tevens, als ik bel met de vraag of er iemand aanwezig is die een ontslagbrief mag en kan in ontvangst nemen, zie ik ze er voor aan om mij te melden dat er niemand aanwezig is die daarvoor bevoegd is (laten we zeggen dat ze het niet al te nauw nemen met bepaalde regels). Bovendien: indien er wel iemand aanwezig is, maar geen persoon die ervoor bevoegd is (bvb secretaresse), mag zij dan ook tekenen voor ontvangst of is dat niet rechtsgeldig? Tot slot; ik kreeg de tip om ook, nadat de brief is afgegeven, ook nog een mail te sturen, rechtstreeks aan de directie, met verwijzing naar de brief die afgegeven is ter ontvangst. Is dit allemaal correct?

Alvast bedankt

Topicstarter

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mbbs1024
Berichten: 474

#2 , 21 mei 2020 10:17

Stuur je ontslag aangetekend, met ontvangstbewijs.
Een aangetekende zending is een juridisch erkend document, en de ontvanger ervan wordt verondersteld er kennis van genomen te hebben, ook al heeft hij de brief niet aangenomen of gaan afhalen in het postkantoor.
Stuur tegelijkertijd ook je ontslagbrief ook per mail, en verwijs in je mail naar de aangetekende brief en omgekeerd.

berenod
Berichten: 942

#3 , 21 mei 2020 10:24

Stuur je ontslag aangetekend, met ontvangstbewijs.
Een aangetekende zending is een juridisch erkend document, en de ontvanger ervan wordt verondersteld er kennis van genomen te hebben, ook al heeft hij de brief niet aangenomen of gaan afhalen in het postkantoor.
Stuur tegelijkertijd ook je ontslagbrief ook per mail, en verwijs in je mail naar de aangetekende brief en omgekeerd.
Zijn probleem is dat hij zijn opzeg op maandag 25/5 wil laten ingaan.
Hij kan pas ten vroegste morgen een aangetekende zending binnenbrengen bij de post, en deze wordt legaal verondersteld 3 werkdagen later (woensdag 27/5) als aangekomen beschouwd te worden, waardoor zijn opzeg ten vroegste op maandag 1/6 gaat ingaan, een week later dus.

Inderdaad, wanneer hij absoluut zijn opzeg 25/5 wil laten ingaan moet hij uiterlijk morgen zijn ontslagbrief tegen getekend ontvangstbewijs afgegeven hebben.

Ik vrees dus een beetje dat om problemen te vermijden de beste oplossing gaat zijn van zijn opzeg op 1/6 te laten beginnen.

Aan Topicstarter, de brief mag in principe aan een secretaresse afgegeven worden, aangetekende brieven worden op bedrijven ook door secretaressen in ontvangst genomen.
Maar zoals gezegd, indien ze/hij weigert te tekenen voor ontvangst en er is geen verantwoordelijke aanwezig, dan sta je daar en kan je er niets aan doen!

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 mei 2020 15:42

Omdat die idealiter zou moeten ingaan op 25/05, is er geen andere optie dan mijn ontslagbrief persoonlijk te gaan overhandigen.
vrijdag met de deurwaarder, art 37§1 wet 3/7/1978
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Topicstarter
Topic Starter
Berichten: 66
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 mei 2020 21:24

Bedankt voor alle antwoorden. Gezien er morgen door leidinggevenden waarschijnlijk een brugdag zal gemaakt worden (ga ik toch van uit) en er dus enkel personeel aanwezig zal zijn die niet gemist kunnen worden (zorg), zal ik morgen nog probereneen gerechtsdeurwaarder te contacteren met de vraag of hij/zij mijn ontslagbrief kan betekenen. Zo ben ik inderdaad zeker dat mijn opzeg maandag reeds in kan gaan. Ik neem de kosten maar voor lief dan.

Alvast bedankt voor de reacties en het advies!

Topicstarter
Topic Starter
Berichten: 66
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 jun 2020 12:26

Onderwerpen samengevoegd - JurecaBE - moderator

Geachten

Enige tijd geleden stelde ik hier de vraag hoe ik zou kunnen mijn ontslagtermijn toch laten ingaan op 1/06.

topic: viewtopic.php?f=9&t=111434

Ik ben op vrijdag 29/06 dus langs een deurwaarder geweest om het te betekenen. Ik ging er dan ook van uit dat het in orde was en ben mijn ander contract gaan tekenen.Zodat de opzeg toch op maandag 1 juni kon ingaan.

Vandaag kreeg ik een mail van mijn werkgever waarin staat dat ze de brief pas maandag 1 juni gekregen hebben en mijn opzeg dus pas vanaf 8 juni ingaat. Maar het is effectief betekent geweest op vrijdag 29/06!

Ik dacht dat, als een gerechtsdeurwaarder betekent dat de termijn vanaf de dag van betekening ingaat?

Kunt u mij daar een eenduidig antwoord over geven? Ik zit nu namelijk met een groot probleem, daar ik op beide plaatsen zogezegd verwacht wordt.

Topicstarter
Topic Starter
Berichten: 66
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 jun 2020 12:48

In mijn haast data verkeerd doorgegeven:
Opzegtermijn is 2 weken, betekent door deurwaarder op vrijdag 22 mei, ingaan op eerstvolgende maandag en eindigen op zondag 07/06.

Alvast bedankt

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#8 , 03 jun 2020 14:10

De kennisgeving is gebeurd op de dag van de betekening. Dat was vrijdag 22 mei.

De opzegtermijn begint te lopen de eerstvolgende maandag op de betekening. Dat is 25 mei. De laatste dag van de opzegtermijn is zondag 7 juni.

Dus neen, de termijn gaat niet in vanaf de dag van betekening. Dat ziet u verkeerd. De termijn start altijd de eerstvolgende maandag na betekening. Door gebruik te maken van een deurwaardersexploot, is de eerstvolgende maandag inderdaad 25 mei. Als u een brief had gestuurd, zou de kennisgeving pas uitwerking vinden na het weekeinde zodat de eerstvolgende maandag een week later zou liggen.

Uw ex-werkgever zit er dus (ook) naast.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Topicstarter
Topic Starter
Berichten: 66
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 jun 2020 21:17

Alvast bedankt voor uw antwoord!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#10 , 03 jun 2020 23:22

De kennisgeving is gebeurd op de dag van de betekening. Dat was vrijdag 22 mei.

topicstarter zegt wel betekent vrijdag 22 mei, vrijdag 22 mei is die wel bij de deurwaarder geweest, maar wat als de deurwaarder het pas de maandag heeft bezorgd?

Art. 34. De betekening aan een rechtspersoon wordt geacht aan de persoon te zijn gedaan, wanneer het afschrift van de akte is ter hand gesteld.................
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Topicstarter
Topic Starter
Berichten: 66
Juridisch actief: Nee

#11 , 04 jun 2020 09:21

Beste, het is effectief betekent geweest op vrijdag 22 mei, erna zijn ze langsgegaan, maar er was niemand aanwezig (staat ook opexploot) en dan hebben ze het exploot daar achter gelaten. En een kopie samen met mijn brief opgestuurd. Dat hebben ze dan de maandag ontvangen.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#12 , 04 jun 2020 10:40

dan is het in orde voor u,
in geen geval daar volgende week nog gaan werken, want dan start er een nieuwe arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Topicstarter
Topic Starter
Berichten: 66
Juridisch actief: Nee

#13 , 04 jun 2020 13:42

Beste, ja dat dacht ik ook.

Ik had ondertussen, na verifieren, een antwoord gestuurd, met verwijzing naar de betreffende wetteksten omtrent ontslag en opzegtermijn. En gezegd dat ik hoop dat ze de bestaffing rond krijgen.

Hun antwoord is nogal vaag en het is duidelijk dat ze er niet blij mee zijn. Komt erop neer dat ik onprofessioneel ben en dat ze hoopten dat ik constructief zou meewerken aan het goed volbrengen van het einde van de overeenkomst en dat mijn ontslag gebasseerd is op een verkeerde perceptie.


M.A.W. , ze probeerden te foefelen met de startdatum van de opzegtermijn omdat ze niemand vonden, dat is nu mislukt en vervolgens schuiven ze de schuld in mijn schoenen (ze hadden nadat ze de brief ontvangen hadden, me opgebeld met de vraag of ik er nog even wou over denken, ik heb toegezegd, zonder garanties, nadien terug opgebeld met de mededeling dat ik bij mijn beslissing blijf). En wat betreft dat constructief; daar heb ik niks over gezegd, zij willen dus dat ik blijf nachten daar doen (vandaar de poging tot 'uitstel' van opzegtermijn en/of de poging om ook NA mijn opzegtermijn daar te blijven werken (zijn deze handelingen trouwens niet strafbaar?? ) en tot ze iemand anders vinden Mss maar best dat ik niet anders kon dan mijn opzeg per deurwaarder te doen, ik zie ze er nog voor aan om bij aangetekende zending te zeggen dat ze enkel de omslag hebben gehad.

Ik had al in dit topic gemeld dat ze er de kantjes vanaf lopen, welke bewijzen heb ik concreet nodig om de arbeidsinspectie te contacteren EN kan ik dat nog doen nadat ik daar niet meer werk?

Alvast bedankt

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#14 , 04 jun 2020 16:49

welke bewijzen heb ik concreet nodig om de arbeidsinspectie te contacteren EN kan ik dat nog doen nadat ik daar niet meer werk?
in berusten
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”