2 huisnummers maar 1 kadastraal inkomen - hoe aangeven?

TomTem
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

2 huisnummers maar 1 kadastraal inkomen - hoe aangeven?

#1 , 20 mei 2020 23:41

Het huis dat ik in 2019 aankocht is onderverdeeld in 2 woon units (alles apart: meters, brievenbussen, ingangen), in de akte staat ook dat het een 'meersgezinswoning' is, maar er is maar vermelding van 1 kadastraal inkomen.

In de duplex woon ikzelf, en de studio eronder verhuur ik.

Ik heb een hypotheek voor het hele huis (maar bij de aankoop zijn wel 2 aparte aankoop bedragen vermeld)

Nu moet ik 2 zaken aangeven aan de belastingen:
1) mijn hypotheek, want ik heb nog recht op de woonbonus
2) huur inkomsten

Mijn 3 vragen zijn de volgende:
1) ik heb slechts 1 eigendom, namelijk dit huis, dus dan zou ik normaal gezien max. 2280 mogen aangeven. Of moet ik het toch als 2 woningen beschouwen en dan mag ik maar 1520 aangeven?
2) ik moet (pro rata de periode in 2019 dat ik eigenaar ben) het KI opgeven in vak III (1106), maar ik verhuur alleen een deel van het huis. Moet ik dan toch rekenen met het volledige KI? het lijkt mij logisch dat ik het KI mag opsplitsen volgens de aankoop bedragen, aangezien ik alleen inkomsten heb op 1 van de 2 woonunits
3) de huurder is Sociaal Verhuur Kantoor (SVK), dat wil zeggen dat ik in aanmerking kom voor een verlaagd tarief op de onroerende voorheffing
van 2,54% in de plaats van 3,97% (https://www.vmsw.be/Home/Ik-ben-particu ... verhuurder), maar ik weet niet waar ik op het belastingformulier ik dat moet ingeven?

alle tips en info zijn welkom, mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 21 mei 2020 10:10

Werd er destijds een bouwtoelating (omgevingsvergunning) afgeleverd voor 2 woon eenheden?
Mogelijks werd die studio er zonder bouwkoeling ingericht. het hebben van 2 brievenbussen, en afzonderlijke meters, en het vermelden in de akte, is geen bewijs van splitsing bij kadaster.
Vraag na op het kadaster als je 100 % zeker wil zijn

TomTem
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 mei 2020 21:40

Werd er destijds een bouwtoelating (omgevingsvergunning) afgeleverd voor 2 woon eenheden?
Geen idee, het is een oude huis, en de opsplitsing is ook al van lang geleden. Maar de vraag is dan eigenlijk: is het mogelijk om wettelijk in orde te zijn met 2 woon units en slechts 1 kadastraal inkomen?

- indien niet, dan is mijn vraag over belasting aangifte niet relevant, en moet ik het kadastraal inkomen eerst officieel laten splitsen (of niet splitsen en mijn huurder buitengooien)

- indien wel, dan is het niet nodig dat ik dit navraag bij het kadaster en blijft alles zoals het is, maar dan weet ik nog steeds niet hoe ik mijn belastingen moet invullen :|

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 22 mei 2020 10:45

Meerdere woningen op 1 kadastraal perceel kan perfect. Wat doe je anders met appartementsgebouwen met meerdere wooneenheden.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 22 mei 2020 13:42

U verhuurt een woongelegenheid. U dient het KI te splitsen ong. volgens oppervlakte van bewoning, vb 45-55%.
Het deel van waar je zelf woont, moet je nergens vermelden. Het deel van de verhuurde studio noteert u bij 1106, volgens het aantal dagen van gebruik/eigendom op 365 in 2019.
Wat betreft vermindering onroerende voorheffing : daar moet je niets van invullen bij uw aangifte.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

TomTem
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 mei 2020 22:51

klinkt logisch, ik ga het waarschijnlijk zo aangeven dan (splitsen op oppervlakte)...

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 mei 2020 09:43

Meerdere woningen op 1 kadastraal perceel kan perfect. Wat doe je anders met appartementsgebouwen met meerdere wooneenheden.
Die meerdere wooneenheden hebben toch elk een eigen KI? In meer recente panden hebben zelfs de gemeenschappelijk delen een vermelding in het kadaster...

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 mei 2020 09:46

Begin al eens met uw eId in te lezen via Myminfin. Daar kan u perfect zien of u nu eigenaar bent van één woning of van meerdere woningen. Wat zegt uw notaris hier trouwens over? Die zou dat toch moeten opgemerkt hebben? De registratierechten voor een eerste en enige woning zijn toch anders te berekenen als voor iemand die meerdere woningen in eigendom heeft...

(ps: zoals u het schrijft lijkt het heel eenvoudig 'het KI laten splitsen' maar besef dat dat helemaal niet eenvoudig is en dat het u zelfs vaak botweg geweigerd zal worden. Als de stedenbouwkundige voorschriften niet toelaten dat van een ééngezinswoning een meergezinswoning gemaakt wordt, dan kan het niet, punt. Sowieso heb je een omgevingsvergunning nodig, en dan zijn we weer minstens 12 weken verder)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#9 , 25 mei 2020 15:58

KI splitsen : als je het zelf niet doet, zal fiscus het doen. En misschien minder voordelig.
Akkoord om iets te gaan regelen op gemeentehuis, qua officiële regeling.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”