verkoop op 2de hands

EVMJB
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

verkoop op 2de hands

#1 , 18 mei 2020 09:54

Wij hadden een tuintrampoline te koop staan.
Op één dag kwamen twee geinteresseerden kijken. De eerste aanwezigen hebben de trampoline gekocht, de tweede zijn transport was al onderweg en wil ons nu transportkosten aanreken of ons voor de rechter dagen...
Kan dit? Er is enkel toezegging gedaan dat de trampoline 'er nog zou staan'. Dit is ook zo, maar ze is niet meer beschikbaar.

Bedankt voor de info!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12818

#2 , 18 mei 2020 10:02

Het lijkt mij best dat u een exacte weergave van de communicatie geeft.

EVMJB
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 mei 2020 11:35

Exacte kopie van de conversatie:
HIJ: Hallo X, is het nog steeds te koop? 17:29
WIJ: Voorlopig nog beschikbaar 17:56
HIJ: Dank. Hoe oud is deze? Wat was de nieuwprijs ongeveer? Is het berg champion of grand champion? 17:59
WIJ: Trampoline is 4 jaar oud, nieuwprijs was 1200 euro, is een Berg Champion, er bestond toen geen grand Champion 18:22
HIJ: Ik begrijp dar alles nog in goede staat is en dat afdekzeil en trap erbij zijn? Moet ze nog afgebroken worden? Geen scheurtje in doek? 18:27
WIJ: Ze staat nog opgesteld zodat ze uitgeprobeerd kan worden 18:33
WIJ: Springdoek, veren, frame, trapje (nieuw), afdekzeil (nieuw) en bovenbouw in prima staat. Veiligheidsnet heeft klein gaatje maar is zeker nog veilig... 18:37
HIJ: Wat is uw beste prijs? 18:39
WIJ: Heb momenteel bod van 400€ en nog geïnteresseerden die morgen komen kijken...
HIJ: Eur 450 ok? Ik kan morgen voormiddag iemand sturen om het te inspecteren, betalen en ophalen indien ok 18:47
HIJ: Laat u mij iets weten? 19:11
WIJ: Ik heb nog mensen die morgen willen komen kijken, ik contacteer ze even wanneer en wat zij bieden. Sowieso is dat niet op 1, 2 3 afgebroken vrees ik. Hebt u 'groot vervoer' zodat ze eventueel niet helemaal uit elkaar moet?
HIJ: Persoon komt met camionette en kan het afbreken indien nodig maar moet het tegen 21u weten voor planning 19:35
WIJ: Kom maar langs morgen, ze zal er nog staan. Enig idee rond welk uur je zal komen? 20:38
HIJ: Ok. Kan tss 9u en 10:30. Lukt dat? Wat is het adres? Hij brengt het geld mee om u te betalen 20:46
WIJ: Ok, (adres). Tot mirge 20:54
HIJ: Ok dank. Heeft u een gsm nr voor het geval de chauffeur het niet vindt? 20:57
WIJ: (GSMnr) 21:13
HIJ: Dank 21:37
WIJ: Er komen nog mensen kijken om 8:30 die het gevraagde bedrag willen geven. We laten iets weten mocht ze al verkocht zijn. 08:16
HIJ: Wij zijn al onderweg. Ik reken erop dat u uw afspraak nakomt 08:34
HIJ: Anders moet ik u het nutteloos transport aanrekenen. Wij hadden een akkoord 08:34
HIJ: De chauffeur is daar om 9u. Hij zit al op de ring van Brussel 08:36
HIJ: Ik reken erop dat u uw woord houdt. 08:37
WIJ: De trampoline is verkocht, bel transport maar af 08:52

En dan een hele hoop dreigementen...

Reclame

LeenW
Berichten: 12818

#4 , 18 mei 2020 11:41

De tegenpartij heeft toch wel een punt. U zegt dat de trampoline er nog zal staan en ze blijkt weg te zijn.

Verder noemt hij een bedrag en een betalingsmethode en u zegt "ok, tot morgen", dat lijkt mij een koopovereenkomst.

EVMJB
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 mei 2020 11:47

Maar wij hebben toch geen enkele zekerheid dat hij de trampoline gaat meenemen? Hoe kan er dan sprake zijn van een overeenkomst?
En ik zeg dat 'de trampoline er nig zal staan' en ze staat er effectief nog, ze is wel niet meer beschikbaar.
Dit is de eerste keer dat wij zoiets voor hebben en zijn een beetje van de kaart. We hadden toch aangegeven dat er nog mensen kwamen kijken? Die wilden ineens vanmorgen vroeg voor de andere komen... nu rekent deze persoon €185 euro +btw aan voor de transportkosten of dreigt met rechtzaak...

LeenW
Berichten: 12818

#6 , 18 mei 2020 11:54

Waarom zou die mens een duur transport bestellen als hij niet van plan is de trampoline mee te nemen?

"Ze zal er nog staan, maar u kan ze niet meer kopen", vind ik persoonlijk een kromme redenering.

Tevens, als er om 9u00 is afgesproken en u zegt om 8u52 af, hoe moet hij zijn transport dan nog tijdig annuleren?

EVMJB
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 mei 2020 12:24

Bedankt voor je reactie,

ik stem in de 'Ok tot morgen' in met het uur van aankomst, niet met een verkoop... die man heeft de trampoline nog nooit gezien, ik snap niet dat je dan een transportfirma stuurt en dat die transportfirma dan het ding maar moet afbreken.
Wat raadt u aan? Transportkosten betalen?

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#8 , 18 mei 2020 12:36

Maar wij hebben toch geen enkele zekerheid dat hij de trampoline gaat meenemen? Hoe kan er dan sprake zijn van een overeenkomst?
Een overeenkomst komt tot stand bij wilsovereenstemming: het aanvaarden van een bod.

Zeggen dat u heeft aanvaard dat hij met een transportfirma (wat hij duidelijk aangaf) langs mag komen om na te gaan dat de trampoline er 'nog steeds staat' en dat u vervolgens uw woord niet gebroken heeft 'omdat ze er nog steeds staat maar niet langer beschikbaar is', is een kromme redenering waar geen enkele vrederechter in mee gaat stappen.

U heeft de trampoline verkocht aan 450 EUR en vervolgens uw woord gebroken door een dag later de trampoline (die u al eens had verkocht) opnieuw te verkopen aan iemand anders voor een hogere prijs. Dat er nog mensen komen kijken is niet relevant, die man heeft zijn bod verhoogd en u heeft daarop 'OK' gezegd.

Case closed.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

LeenW
Berichten: 12818

#9 , 18 mei 2020 14:25

Ik zou inderdaad akkoord gaan met de transportkosten te betalen, en hopen dat hij geen verdere schadevergoeding eist voor het verbreken van de koop (waar men volgens mij wel van kan spreken).

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 18 mei 2020 17:18

Telkens ik iets verkoop op 2de hand, zeg ik erbij dat diegene die eerst komt om het voorwerp af te halen, het mag meenemen (uiteraard na betaling overeengekomen prijs). Heb 1 x voorgehad dat er 10 minuten later iemand anders aan de deur stond.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#11 , 19 mei 2020 15:07

Telkens ik iets verkoop op 2de hand, zeg ik erbij dat diegene die eerst komt om het voorwerp af te halen, het mag meenemen (uiteraard na betaling overeengekomen prijs).
als iemand uw aanbod heeft aanvaard
wat is dan de wettelijke basis, om deze voorwaarde toe te voegen aan de overeenkomst?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 19 mei 2020 17:18

Heb me onvolledig uitgedrukt. Normaal dient er vooraf betaald te worden via bankoverschrijving. Enkel bij voorwerpen die afgehaald moeten worden maak ik die afspraak. Die mensen komen gewoonlijk uit de buurt en kunnen snel hier zijn.

josciscojos
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

#13 , 20 mei 2020 00:30

Geloof je nu zelf dat die naar de vrederechter zou gaan?
Men probeert je hier gewoon op te lichten, zoveel is duidelijk.
Wie regelt er nu transport vooraleer iets te kopen? Als hij de trampoline niet zou gekocht hebben.....wegens in slechte staat...was zijn transport ook onderweg....,

Terug naar “Andere”