Aansprakelijkheid na 18

LotteBuseyne
Topic Starter
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

Aansprakelijkheid na 18

#1 , 12 mei 2020 16:11

Goeiemiddag,

Na een tijd van weggeweest ben ik hier nog eens met een specifieke vraag.

Huidige situatie: zoon van 19 is opgepakt voor misdrijf en wordt voorgeleid bij de onderzoeksrechter. Zoon werkt niet en heeft geen enkele vorm van inkomen en woont helaas nog thuis. Automatisch komt er een advocaat bij die voorgeleiding bij de onderzoeksrechter. Zoon wordt gezegd dat hij geen recht heeft op een pro deo omdat het globaal gezinsinkomen bekeken wordt, dus omdat wij als ouders gaan werken.

De advocaat zal dus de factuur sturen. Zijn wij verplicht die te betalen? Ik vermoed van niet omdat de factuur zal gericht zijn aan de zoon en hij al meerderjarig is. Of kunnen wij er toch problemen door krijgen?

Dank bij voorbaat...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 12 mei 2020 17:00

De faktuur is voor rekening van uw meerderjarige zoon.

Let wel op dat als er ooit (en dat is ook via rechter) een beslag aan te pas komt, dat de goederen in de woonst van de schuldenaar in beslag genomen kunnen worden.

Maar u woont daar dus ook ... en zowat al wat er staat, is ongetwijfeld van u.
Het is een heel gedoe om dat na eventueel beslag terug te krijgen, en u moet kunnen aantonen wat van u is ...

LotteBuseyne
Topic Starter
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 mei 2020 17:11

Dag Inazuma,

Bedankt om te antwoorden! Een hele geruststelling. Ik heb alvast de inboedel verleden jaar laten registreren bij het registratiekantoor als zijnde van ons. Hopelijk helpt dit.

Dank u en groeten

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 12 mei 2020 19:58

Bedankt om te antwoorden! Een hele geruststelling. Ik heb alvast de inboedel verleden jaar laten registreren bij het registratiekantoor als zijnde van ons. Hopelijk helpt dit.
Dat is al een goede stap.

Helaas: géén waterdichte garantie ...

LotteBuseyne
Topic Starter
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 mei 2020 11:22

Dat heb ik ook al vernomen, ben een tijd geleden eens bij een advocaat geweest en die zei iets in de aard van : " Het hangt af van de deurwaarder. Maar als hij te agressief tewerk gaat en beslagname doet en achteraf blijkt dat hij alles moet retourneren, dan komt hij ook in de kosten en dus gaan ze meestal wel wat voorzichtig tewerk gaan als ze zien dat de inboedel geregistreerd is. "

Dat is hetgeen me verteld is. Vind het ook niet logisch dat het afhangt van de 'agressiviteit' van de gerechtsdeurwaarder. De regels zouden voor hen moeten gelijk zijn, zoals het voor elke andere burger is.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 13 mei 2020 12:39

Heb vroeger diverse opschrijvingen van inboedels door DW meegemaakt. Heb nooit meegemaakt dat ze rekening hielden met een registreerde lijst van meubels die op de voordeur hing, ook niet bij de oplading zelf.
Enkel originele facturen op uw naam kunnen u 100 % helpen

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 13 mei 2020 13:10

Vind het ook niet logisch dat het afhangt van de 'agressiviteit' van de gerechtsdeurwaarder. De regels zouden voor hen moeten gelijk zijn, zoals het voor elke andere burger is.
De regels zijn gelijk
Maar wetgeving is achterhaald en houdt weinig of geen rekening met huidige gewijzigde realiteit inzake gezinssamenstelling

Wet bepaalt wat opgeladen mag worden.
Wie bewijst dat goederen de zijne zijn, kan ze nadien van onder beslag uithalen ...


Zoals hierboven al gezegd, verzamel ook facturen als u kan.
Dure spullen zonder factuur: probeer eens te zien of leverancier u dubbel kan leveren.

LotteBuseyne
Topic Starter
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 mei 2020 13:11

Ja, maar die facturen zitten samen bij de bundel van de geregistreerde inboedel, het is dus niet zomaar een opgesomde lijst. Heb de facturen nog zogoed als allemaal. Ironisch genoeg ontbreekt er 1 factuur: van de slaapkamer van de zoon.

Wat ik me wel afvraag: als een advocaat zegt dat je je inboedel moet laten registreren en ze weten dat een deurwaarder er toch geen rekening mee houdt, wat voor nut heeft dat advies dan eigenlijk?

LotteBuseyne
Topic Starter
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 mei 2020 13:15

Ok, dank voor de reactie. Een kleine correctie aan mijn vorig bericht. Van de meubels hebben we enkel de bestelbons nog. Meubels werden afgeleverd en geplaatst door personeel van de zaak en de facturen hebben we nooit gekregen. Ben dan verleden jaar nog langs geweest om die facturen alsnog te krijgen, maar ze zeiden dat dat niet meer kon en ondertussen is die zaak al gestopt. Vond het alvast heel vreemd dat na de bestelbon enkel de levering plaatsvond en er geen factuur opgemaakt werd. Geen idee als die mensen aan het sjoemelen waren. Dus de bestelbons heb ik nog en ook bewijs van betaling via rekeninguittreksels. Geen idee als dat een probleem zou worden. Van alle andere goederen, zoals tv, computer, wasmachine, koelkast, enz.... heb ik nog alle facturen.

Bedankt

LotteBuseyne
Topic Starter
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#10 , 13 mei 2020 13:31

Sorry, als ik nog 1 iets mag vragen. Het is niet dat ik wil doordrammen, maar er is nog 1 iets wat bij me opkomt. Sorry, allerlaatste vraag.

Er is toch wel een groot verschil in scenario. Stel je hebt nog de facturen, dan zijn er nog 2 mogelijkheden waarschijnlijk :

1) De deurwaarder laat alles staan.
2) Er wordt beslag gelegd en achteraf kun je alles terug krijgen.

Hier zit toch wel een groot verschil uiteraard. Bij optie 2 worden al je meubels afgebroken en opgeladen. Achteraf moet je dan alles terug gaan ophalen, dus heb je een kleine vrachtwagen nodig. Moet je alles terug opbouwen thuis. En hoogstwaarschijnlijk door de transporten schade. Plus het prijskaartje van ophalen door derden en plaatsing.

Plus nog alles kasten moeten leeggehaald worden boven. Veel dingen kunnen niet langs de trap en werden via de vensters geleverd. Ik denk dat ze serieus gaan bezig zijn als ze denken dat alles vlotjes zal kunnen afgebroken worden en verscheept worden.

Ik vraag me af hoe er te werk gegaan wordt? Als je de facturen kan voorleggen, blijft alles dan staan of wordt er sowieso beslag gelegd en mag je voor alles opdraaien om ze terug te krijgen, dus optie 2?

Bedankt alvast !

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 13 mei 2020 16:18

Wat ik me wel afvraag: als een advocaat zegt dat je je inboedel moet laten registreren en ze weten dat een deurwaarder er toch geen rekening mee houdt, wat voor nut heeft dat advies dan eigenlijk?
Omdat deurwaarder er mogelijk wel rekening mee houdt - ook al kan die in principe alles aanslaan dat niet bij wet vrij van beslag is.
(Normale inboedel is tegenwoordig niets of zo goed als niets meer waard. Kosten voor opladen, opslag, verkoop zijn al snel hoger dan opbrengst ...)

Omdat het gaat om bewijs van bezit daterend van (lang) voor beslag.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 13 mei 2020 16:21

wat voor nut heeft dat advies dan eigenlijk?
De rekenring van de advocaat spijzen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#13 , 13 mei 2020 17:10

Wanneer beslag gelegd wordt, worden de goederen normaal maar 24 uur voor de verkoop opgehaald. Als u tijdig een vordering in revindicatie (= vordering om als eigenaar uw goederen op te eisen) instelt, worden de goederen niet opgehaald en blijven zij bij u staan tot de beslagrechter uitspraak gedaan heeft.
Dat u eigenaar bent kan u met alle mogelijk middelen bewijzen. In nogal wat zaken van beslag is er sprake van collusie. De goederen worden fictief op naam van iemand anders gezet om een verkoop te voorkomen. Dit heeft tot gevolg dat de beslagrechters vrij streng zijn. Zelfs facturen worden niet altijd als bewijs aanvaard. Facturen worden in die gevallen ook op naam van iemand anders gezet, die de goederen zelf niet heeft aangekocht en betaald.
Het komt er dus op aan de beslagrechter van je goede trouw te overtuigen. De registratie van uw lijst zou zin kunnen hebben in bepaalde gevallen. Bijvoorbeeld als dit tien jaar geleden gebeurd is toen uw zoon 10 jaar oud was. Toen kon hij nog geen eigenaar zijn van die goederen.
De facturen kunnen u wel heel goed helpen, zij bewijzen de datum van aankoop en kunnen dus bewijzen dat u dit hebt aangekocht toe uw zoon dit nog niet zelf kon toen omdat hij nog te jong was en geen middelen had om die aan te kopen.
Ik heb het in een gelijkaardig geval meegemaakt dat de deurwaarder kon overtuigd worden van foto's waarop de zoon stond die zijn plechtige communie deed en waarop de meubels zichtbaar waar. En geschreven getuigenverklaringen van buren die bevestigden dat de meubels al eigendom waren van de ouders toen de zoon nog minderjarig was. Alle middelen zijn dus goed.

LotteBuseyne
Topic Starter
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#14 , 14 mei 2020 18:49

Beste mensen,

De laatste berichten met aandacht gelezen. Nu begrijp ik het hoe het in zijn werk gaat. Heel erg bedankt voor de uitgebreide uitleg! Ik kan inderdaad aantonen dat de zoon amper 16 was bij de aankopen. Bedankt !

LotteBuseyne
Topic Starter
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#15 , 23 mei 2020 23:26

Hallo,

Ik had nog een bijkomend vraagje. Nieuwe ontwikkeling. Zoon zit momenteel in de cel voor schenden voorwaarden. Ook daar is een advocaat bijgekomen. Dat gebeurt blijkbaar automatisch. Ik vraag me af wie dat allemaal zal betalen Die advocaat moet ondertussen ook al weten dat de zoon geen inkomen heeft. Is een advocaat dan verplicht verdere bijstand te verlenen aan zijn cliënt?

Dank, zucht....

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”