Boete voor bestellen namaak.

lupot
Topic Starter
Berichten: 90

Boete voor bestellen namaak.

#1 , 13 apr 2020 16:02

Ik had via Wish een parfum besteld en betaald, nu is deze parfum door de douane tegengehouden omdat het namaak zou zijn. Ik heb nu van ABAC- BAAN een schrijven ontvangen waarin er staat dat ik 200 euro zou moeten betalen omdat ik een namaakartikel zou hebben besteld. Ze hebben mij ook een foto gestuurd van het artikel dat onderschept is en dit is helemaal niet hetgeen ik besteld heb (zelfde merk maar ander flesje). Ik heb dit artikel besteld mij niet van bewust zijnde dat het namaak was, heb dit ook in een schrijven uitgelegd aan ABAC-BAAN maar deze mensen blijven erbij dat ik die 200 euro moet betalen, als ik weiger dreigen ze met een rechtszaak. Heeft deze vzw het recht om van mij deze boete/schadevergoeding te eisen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 13 apr 2020 16:13

De boete is in feite een minnelijke schikking, anders zal men u dagvaarden voor een grotere som. Aan u om te kiezen of u het risico wil nemen of niet. Let wel op, het speelt geen rol of u er zich bewust van was of niet, wel of u dit had moeten zijn, omdat het bijvoorbeeld heel goedkoop was voor een merk.

lupot
Topic Starter
Berichten: 90

#3 , 13 apr 2020 16:21

Ik lees echter nergens dat deze vzw legitiem is, iedereen kan zomaar een minnelijke schikking voorstellen, heeft de douane teouwens het recht om mijn gegevens zomaar door te geven aan deze vzw?

Reclame

LeenW
Berichten: 12813

#4 , 13 apr 2020 16:31

Ja, die vzw's vertegenwoordigen de merken die door de namaak schade lijden.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 13 apr 2020 19:57

Zoals LeenW heeft geschreven die vertegenwoordigen de merken... dat wil zeggen dat er
1- een strafrechtelijke vervolging kan zijn bij niet betalen
2- een burgerlijke procedure waarvan de eindsom (schadevergoedingseis) een veelvoud zal zijn van wat nu wordt voorgesteld.
Zaak komt voor de correctionele rechtbank...

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 13 apr 2020 22:38

Ze hebben mij ook een foto gestuurd van het artikel dat onderschept is en dit is helemaal niet hetgeen ik besteld heb (zelfde merk maar ander flesje).
Dat is al 1 argument.

Was de prijs voor wat je bestelde, nog normaal te noemen met een leuke korting, of te mooi om waar te zijn ?

Wat kost het normaal, en wat heb je betaald (zonder portkosten) :?:

Als het te mooi was om waar te zijn, had je er van kunnen uitgaan dat je namaak bestelde ...

katwezel
Berichten: 375

#7 , 14 apr 2020 05:13

Een nagemaakte merknaam kan reeds voldoende zijn voor een boete

Nieuwsgierigeman
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 apr 2020 00:55

@katwezel en de anderen, puur een vraag.

Maar moet je dan alle merken kennen, dat lijkt me toch belachelijk.
Voorbeeld ik bestel een beurs/tshirt en daar zit een namaak icontje van dat krokodilletje op (Lacros?) die hebben vaak geen grote logo's en zijn niet zo bekend. En ik bestel de beurs omdat die praktisch en er goed uitziet (niet vanwege het merk) bij Alieexpress (waar vaak er een andere naam wordt gebruikt) kan ik dan ook gewoon zonder het te weten een boete krijgen?
Immers ik ken het merk niet eens en ik vond het gewoon een mooie beurs/tshirt

Als dat zo is vind ik dat eigenlijk te veel gevraagd van de consument en toch aan de VZM om het zelf aan te pakken en oplossen en niet de consument er voor op te laten draaien.

katwezel
Berichten: 375

#9 , 20 apr 2020 08:24

Het is reeds vermeld , koop je bewust een product met een verdacht lage prijs dewelke waarschijnlijk ook nog voorzien is van een namaak logo dan ben je daar zelf verantwoordelijk voor , je moet dit zelf vooraf controleren , trouwens ook in België op sommige markten en dubieuze winkels kom je zoiets tegen

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 apr 2020 13:39

https://www.demorgen.be/nieuws/detectiv ... k~baadcb9a

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/an ... k~a2381e88

Zie ook de aanklachten door Test Aankoop aangaande onterechte boetes door ABAC-BAAN

Nieuwsgierigeman
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#11 , 20 apr 2020 14:54

Bewust? en hoe willen ze dat bepalen of afdwingen? (laat staan bewijzen)
De enige manier om vast te stellen of iemand bewust namaak koopt, is als ze dat ofwel toegeven of als je gedachten kunt lezen.
Zover als ik weet ben je onschuldig tot het tegendeel bewezen is en iedereen moet in eerste instantie onschuldig geacht worden totdat de rechtbank een uitspraak doet. Ofwel bewijs last zou dus bij douane of VZWs (moeten) liggen. En als de aankoop gedaan moet zijn wetende dat het namaak is dan is dat bijna niet te bewijzen tenzij iemand dat zelf heeft gezegd (schriftelijk/verbaal).

Er zijn genoeg winkels die goedkope huismerken hebben en er zijn ook zelfs merken die zich profileren als een goedkoop alternatief, zie bijvoorbeeld OK. (TVs)
Tegenwoordig is het soms lastig om voor veel producten een goede prijs schatting te maken, immers prijs kan extreem variëren. Broeken kun je krijgen vanaf zo'n 3 a 5€ en kunnen bij dure merken meer dan 200€ kosten (waarbij gebruikte stof/materiaal/afwerking/maatwerk ook een grote rol kunnen spelen). Zelfs zeeman heeft kleding met een naam/merkje erop. Er is kleding met buitenlandse tekst/namen/steden/etc wat zoals ik al zei het ONMOGELIJK maakt om te weten of een klein logo/icontje van een gerenommeerd merk is, namaak, of een minder bekend bedrijf. Met tekst is het zelfs zo dat het gewoon een naam van een stad is of dat het iets van een groeting/slogan/quote is.
Hoeveel verschillende merken hebben wel niet simpele geometrische vormen, Nike is misschien dan wel super bekend maar ze gebruiken een verijdeld vinkje (checkmark/tick). Er zullen ook wel genoeg andere merken zijn die dingen gebruiken die op cirkels of driehoeken lijken.

Hoe weet ik dat ik van de juiste retailer een echt product koop?
Zelf ooit een beurs gekocht van Aliexpress met de naam Baborry erop (paar jaar teurg), was iets van 7 of 8€ als ik me niet vergis, compleet normale prijs. Als ik zoiets koop dan ga ik er gewoon vanuit dat het wel hun eigen merk zal zijn (heb het even nagekeken, is dus ook een Chinees merk en prijs lijkt te kloppen).
Maar er kan niet verwacht worden dat elk product dat je koopt of overweegt te kopen, eerst 30 minuten onderzoekt of het wel via de juiste kanalen verkocht wordt en of het wel van de juiste retailer komt zodat je weet of het product echt is. De consument is geen werknemer van de VZW en de taak is aan hun en de autoriteiten om het probleem aan te pakken en het nodige werk ervoor te doen. Dat is geen werk dat bij de consument neergelegd kan worden en dus ook niet van een consument verwacht kan worden. Als ik recensies lees, dan check ik meestal alleen of een product van goede kwaliteit is. Nu komt het mooiste platformen zoals Shopify, laten oplichters via een eenwegs-methode recensies van andere websites op hun eigen website plaatsen of hun eigen reviews schrijven. Door dat soort praktijken en om dat echt goed te controleren is men dus steeds langer bezig en om zeker te zijn zou een consument dus makkelijk meer dan een uur bezig kunnen zijn om het fatsoenlijk te controleren.

Hieronder een paar voorbeelden waarvan het wel of geen merk of copyright content zou kunnen zijn. Hoewel veel mensen Marvel kennen, zijn er maar relatief weinig mensen die green lantern überhaupt kennen, laat staan herkennen (mijn vriendin kent het karakter gegarandeerd niet, ze kijkt geen Marvel). En ik weet zeker dat minder dan 10% van de wereld green lantern kent (kijk maar eens naar doorsnee 40-plussers). Echter als je dit t-shirt zou kopen https://images.app.goo.gl/3JRpV647YkvtZWsG8 zou je dus ook merknaam/copy-right overtreden zonder het te weten en ja iemand kan dit ook gewoon kopen omdat ze de afbeelding tof vinden.
Dan is er ook nog het probleem dat soms meerdere bedrijven dezelfde of een vergelijkbare naam gebruiken:
https://www.bts.com/blog-article/busine ... -evolved-1
https://images.app.goo.gl/S14GYBtzAUAzjnYR8
(eerste bedrijf is een "professional services firm", tweede is voor kleding duidelijk ook een ander logo maar dezelfde 3 letters als branding)

Hieronder nog een paar afbeeldingen van shirts die op eerste oog niet weggeven of ze merkkleding zijn of niet (heb ook niet gecheckt of ze het zijn maar zou kunnen):
https://images.app.goo.gl/5gQ99ZxfgNN8Xs1u8
https://images.app.goo.gl/WAyPejztdG6r8cNw8 (relax is een normaal word en een slogan)
https://images.app.goo.gl/ydkXEP5LUqFoEUmi7
https://images.app.goo.gl/BDJ6MkF9A1WG3bTr6
https://images.app.goo.gl/gmAmFEArA4NLTigAA


Na wat meer onderzoek omdat ik het toch allemaal wel wat vreemd vond:
ECC Belgie reageren bij aankoop van namaak
viewtopic.php?t=79854
viewtopic.php?f=12&t=35428

Ook een opmerking voor TS, nooit iets tekenen dat U toezegd dat U namaakartikelen heeft gekocht. Al zeker niet een contract voor schikking zomaar tekenen. Als U al overweegt te betalen het eerst uitermate zorgvuldig doorlezen.
Ik heb dit artikel besteld mij niet van bewust zijnde dat het namaak was
Dus zeg het ook nooit toe om van het gezeik af te zijn.
Leg het verhaal uit en eis dat ze bewijs leveren.

Iets in de zin van:
Beste mensen bij ABAC-BAAN,

Ik heb dit Parfum besteld, niet wetende dat het namaak was (de merknaam kende ik niets eens).
Hetgeen wat ik besteld had lijkt ook niet op de foto van de douane, het flesje ziet er compleet anders uit.
Wilt U mij hier nog verder over contacteren dan kan U dat doen om mij mede te delen dat de zaak is afgehandeld OF dat U bewijzen aanlevert.
Hierbij zult U 2 bewijsstukken moeten aanleveren:
1. Het bewijs dat het ook daadwerkelijk om een namaak product gaat.
2. Het onmogelijke bewijs dat, ik bewust en wetende een namaak product zou hebben besteld, immers ik heb dit artikel besteld mij niet van bewust zijnde dat het namaak was.

Mocht U mij buiten deze twee opties contacteren dan zal ik daar niet verder op ingaan.

Groeten,
TS



Mocht ABAC-BAAN U stelselmatig blijven lastig vallen dan kunt U misschien eens een keer met stalking(belaging) schermen. Kijk zelf EERST goed na onder welk klachtendelict/klachtenmisdrijf dit exact zou vallen (belediging, laster, afdreiging, belaging, etc).
https://www.advocatenbureau-gevaco.be/n ... /stalking/

LeenW
Berichten: 12813

#12 , 20 apr 2020 15:11

Lijkt mij toch straf, een parfum online kopen zonder het merk te kennen?

Franciscus
Berichten: 38583

#13 , 20 apr 2020 15:39

Maakt niet uit wat het juist als strafbaar feit zou zijn.
Dat is iets wat de rechter uiteindelijk beslist
U zegt tegen politie A - politie weerhoudt B als incriminatie - parket dagvaard voor C en rechter velt vonnis voor D...perfect mogelijk.
http://www.angelfire.com/sc2/stalking/huisvrede.html
http://www.vzwzijn.be/nieuws/iedereen-k ... lkt-worden

Maar hou er wel rekening mee dat hoe meer het product aanleunt bij een gekend product / merk de kans dat u ontsnapt kleiner wordt. Bij niet betalen hebt u de kans dat er door BAAN ook strafklacht wordt neergelegd en dan is het de strafrechter die niet alleen zal oordelen over het misdrijf maar ook over de toelaatbaarheid van de schadevergoeding en de hoegrootheid van de som en de rechtsplegingsvergoeding voor de advocaat tegenpartij.

Nieuwsgierigeman
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#14 , 20 apr 2020 15:49

@LeenW koopt U parfum voor het merk of de geur?

Ik neem aan de geur, en sommige mensen trekken ze zich niet zoveel aan van merknamen, als er goede recensies zijn en iemand wilt een nieuw geurtje proberen en dat kost minder dan 10€ dan waarom niet?

Hoeveel mensen kopen online van onbekende merken batterijen, waarom doen die mensen dat?
Zou ik persoonlijk niet (gauw) doen, want vaak gaan die veel minder lang mee.
En toch doen mensen het omdat ze het niet weten...

Hoeveel mensen kopen wel niet online deodorant of shampoo zonder het merk te kennen, dat zijn er ook genoeg (dat ligt in Nederland wss wel veel hoger, aangezien er veel meer online aankopen worden gedaan).

Daarnaast zei de TS dat deze zich niet bewust ervan was dat het namaak was, dat wil dus niet zeggen dat de TS het merk niet kende (de tekst bij de voorbeeldbrief stond tussen haakjes omdat ik die info niet weet). En tegenwoordig zijn prijzen moeilijk in te schatten uitgezonderd tot in den extreme. Veel dagaanbieding website geven soms tot wel 80 of 90% korting op de adviesprijs. Dus zo'n product zou naar SCHATTING al onder 10% van de adviesprijs moeten liggen. Ofwel welk redelijker bewijs kan er dan aangeleverd worden?

LeenW
Berichten: 12813

#15 , 20 apr 2020 15:57

Ik informeer TS dan ook voer de mogelijke afwegingen die hij moet maken als hij de schikking weigert en het voor de rechtbank laat komen. Goed advies is niet altijd tot het uiterste gaan, maar weten wanneer je moet stoppen en ondergaan.

Of TS de waarheid vertelt of niet, stel ik niet in vraag, ik zeg enkel dat het niet uitmaakt. Het gaat om wat geloofwaardig is.

Om even een duidelijker voorbeeld te geven, ik kan ook volledig ontkennen dat ik ooit al van Chanel heb gehoord en het flesje Channelle dat ik voor 50 euro aankocht er gewoon leuk uitzag. Maar gaat de rechter mijn verhaal geloven?

Terug naar “Consumenten Koop”