Eenzijdige opzegging huurcontract

kathy2003
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Eenzijdige opzegging huurcontract

#1 , 26 mar 2020 17:57

Kan iemand mij met de volgende situatie helpen?
Mijn vriend (ex vriend) en ik hebben samen met mijn moeder een woning gehuurd. Nu zijn wij uit elkaar door een serieuze ruzie met politie en al, maar daar ga ik niet over uitweiden.
Wij hebben allebei en mijn moeder het huurcontract getekend. Nu laat de huisbaas mij weten dat hij een aangetekend schrijven van ex-vriend gekregen heeft met een éénzijdige opzegging?
Kan dit zomaar? Ik dacht van niet.

Alvast bedankt voor de reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86
Berichten: 2663

#2 , 26 mar 2020 18:14

Wat is de ingangsdatum van het contract?

kathy2003
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 mar 2020 20:01

Hey,

Alvast bedankt voor de reactie. 1 februari 2020

Reclame

kathy2003
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 mar 2020 20:01

Hey,

Alvast bedankt voor de reactie. 1 februari 2020

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 26 mar 2020 22:30

Dat kan inderdaad, als jullie niet wettelijk samenwonend of gehuwd waren (maar dus voor de wet 2 personen waren die hetzelfde adres, en huurcontract deelden).

Als de andere huurders (u en uw moeder dus) er willen blijven wonen, is er geen opzeggingsvergoeding verschuldigd. De vertrekkende huurder moet wel een opzeggingstermijn van drie maanden respecteren. Er zijn twee mogelijke situaties:

Opzegging zonder nieuwe huurder
In dit geval is de vertrekkende huurder na het verstrijken van de opzeggingstermijn nog 6 maanden aansprakelijk voor de betaling van de huurprijs.

Opzegging met nieuwe huurder
Indien de vertrekkende huurder een nieuwe huurder voorstelt en deze wordt aanvaardt door de verhuurder en de overblijvende huurder, dan is de vertrekkende huurder niet meer aansprakelijk voor de huurprijs na de opzeggingstermijn.

Dus de kans is niet onbestaande dat uw ex nog 9 maanden moet meebetalen aan de huur.
Let wel: je blijft hoofdelijk en ondeelbaar aansprakelijk. De verhuurder kan de volledige som bij jou, bij je moeder, of bij je ex gaan vorderen.
Dan is het aan jullie onderling om dat te regelen. Het is niet zo dat jij nu slechts de helft (of een derde) dient te betalen.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 mar 2020 08:48

Als ik het goed begrijp wonen jijzelf en je moeder er wel nog? En willen jullie dat ook zo behouden? Eigenlijk heeft jouw ex dan de vraag gericht naar de huurder om zijn naam uit het huurcontract te laten schrappen. Dat kan inderdaad binnen het nieuw Vlaams huurdecreet.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 mar 2020 08:53


Terug naar “Huren”