start huurovereenkomst opschorten door Corona

ddva754
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

start huurovereenkomst opschorten door Corona

#1 , 26 mar 2020 10:14

Mijn moeder heeft een huurovereenkomst getekend om, wegens scheiding, op 1 april te verhuizen en in te trekken in een appartement in Heist (komende van Antwerpen).
Nu met de verstrengde maatregelen ivm het tegengaan van Corona zit ze met enkele problemen.
- ze vind geen verhuisbedrijf met ladderlift dat nu aan het werk is dus verhuizen gaat moeilijk
- de meubels die ze op het oog had kon ze niet bestellen en zullen dus niet geleverd worden
- het appartement zou nog opnieuw behangen moete worden maar ook hiervoor vind ze niemand (meer)
- grote verplaatsingen worden afgeraden, normaal zou ik met mijn mama naar zee rijden voor de sleutel en wat kleren maar aangezien ik zelf een peuter heb rondlopen zie ik dit ook niet zitten en zou ze aangewezen zijn op het openbaar vervoer (trein) daar ze zelf geen rijbewijs heeft.
- sleutel zou ergens klaargelegd worden indien borg en brandverzekering in orde zijn en de plaatsbeschrijving gaat niet door.

Momenteel zijn de maatregelen verstrengd maar niets sluit uit dat er nog een lockdown komt waarbij verplaatsingen tout-cour niet mogen.

Kan iemand me zeggen of mijn mama op bepaalde gronden (overmacht of weet ik veel) deze huurovereenkomst kan opzeggen of opschorten zonder een boete of met een verminderde boete (normaal 3 maandern huur + 3 maande n verbreking).
Mijn mama zou zonder meubels in een appartement moeten verblijven en zit helemaal sociaal geisoleerd (haar zus woont er maar zij is longpatient en vermijd nu alle contact en ook wij zullen als gezin niet langs kunnen komen).

In dialoog gaan met de verhuurder kan niet (hiervoor staat deze niet open).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
D0gD0g

#2 , 26 mar 2020 10:19

U dient natuurlijk zelf eerst na te gaan of de verhuis en ook de intrek in de andere huurwoning nog praktisch realiseerbaar is. Is dat niet zo, dan mailt u zo spoedig mogelijk naar de verhuurder dat de geplande afspraken niet kunnen doorgaan en dit een situatie van overmacht is. Specifieer waarom het praktisch niet haalbaar is en verwijs naar de maatregelen rond het Coronavirus.


U kan hoe dan ook niet uit uw woning worden gezet, want dit vereist een uitvoerbaar vonnis van de vrederechter, wat in deze korte tijd niet meer haalbaar is. Probeer de verhuurder te overtuigen om de datum met een redelijke termijn uit te stellen (bvb. eind juni) en zet dit op papier. Dat kan ook door e-mails uit te wisselen.

Komen jullie niet tot een akkoord, dan zal de verhuurder zich tot de vrederechter moeten richten. Hierbij kan u als huurder een termijn van respijt vragen aan de vrederechter (artikel 1244 B.W.). Dit is een gematigde termijn van uitstel van de uithuiszetting voor een huurder die ter goeder trouw is. Ondertussen blijft u een bezettingsvergoeding betalen gelijk aan de huurprijs die u nu betaalt.

Bron...HB

gelet op het feit dat er een contract werd getekend met een nieuwe verhuurder is dit idem en moet de nieuwe verhuurder zich ook hiernaar plooien.

ddva754
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 mar 2020 10:38

Hallo!

ik had reeds al gekeken op de website van de huurdertsbond en al gebeld naar 1700.
OP de website van de huurdersbond gaat het echter over een verhuis naar een nieuw pand dat volgens mij bemoeilijkt kan worden omdat de opzegtermijn van 3 maanden voor de uittredende verhuurder in deze corona-tijden niet altijd mogelijk is (dacht ik). In dit geval gaat het om de verhuis van de huidige woonplaas (goed gekocht in eigendom dat nog niet te koop staat) naar een leegstaand appartement... een termijn van uitstel voor de vrederechter aanvragen lijkt me misschien nog iets ande'rs dan een opschorting van het contract dat al ondertekend was vragen, vandaar dat ik echt op zoek ben naar juridische grond. Bij het immokantoor zeiden ze dat we pech hebben, de huurdersbond neemt niet op (zullen gesloten zijn) idem voor het vredegerecht momenteel waar er gratis advies ingewonnen kan worden door een advocaat... In principe mag verhuizen op dit moment volgens de corona-wetgeving ook gewoon (al wil dit niet zeggen dat dat ook praktisch haalbaar is zonder verhuiswagen etc).

Reclame

LeenW
Berichten: 12818

#4 , 26 mar 2020 10:48

Het feit dat u iets huurt staat los van het feit dat u er effectief gebruik van maakt, ik volg de mening van de verhuurder hier.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 mar 2020 09:06

U wil graag de startdatum van het huurcontract opschuiven? Door overmacht. Ik denk eerlijk gezegd dat het huurdecreet daar niets over vermeld. Ik ga straks nog eens op zoek. Ik denk dat het best zou zijn om geen huur te betalen zolang de sleutel nog niet in ontvangst genomen is. Maar er wel van uit te gaan, zodra u de sleutel wel heeft, dat het huurcontract gewoon zal starten, net zoals de maandelijkse huurbetalingen...

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 mar 2020 09:33

Ik had net contact met de Huurdersbond.

In kort komt het hier op neer;

- verhuurder kan het goed afleveren (= met andere woorden de sleutel (eventueel contactloos) bezorgen)= start van het huurcontract en start van de verplichting om als huurder de huurprijs te betalen
- geen sleuteloverdracht= nog niet starten met betalen van huurgelden, je hebt immers nog het genot van de huurwoning niet

Wat de plaatsbeschrijving betreft, raadt men bij de huurdersbond aan om niet aan te dringen op een plaatsbeschrijving. Het is immers vaak in het voordeel van een huurder als er geen intredende plaatsbeschrijving is. Dan kan dan de verhuurder immers op het einde van het contract geen huurschade aantonen. Plaatsbeschrijving mag wel nog doorgaan tijdens de eerste maand van bewoning, dus moet niet per se voor dat de sleuteloverdracht plaats vindt.

bosprocureur
Berichten: 6853

#7 , 27 mar 2020 09:53

Voor die plaatsbeschrijving zal er wel een oplossing gevonden worden, die beide partijen moeten aanvaarden. Op dit ogenblik mag het gewoon niet, zover ik weet.

En heeft de huurdersbond in al zijn wijsheid al een oplossing voor die sleuteloverdracht? Wat als bijvoorbeeld de verhuurder de sleutel aangetekend verzendt? Hoe kan de verhuurder aantonen dat de huurder getekend heeft voor ontvangst (de facteur doet dat in zijn naam); en hoe bewijzen dat die aangetekende zending überhaupt aangeboden werd op die en die datum?

D0gD0g

#8 , 27 mar 2020 10:09

Voor die plaatsbeschrijving zal er wel een oplossing gevonden worden, die beide partijen moeten aanvaarden. Op dit ogenblik mag het gewoon niet, zover ik weet.

En heeft de huurdersbond in al zijn wijsheid al een oplossing voor die sleuteloverdracht? Wat als bijvoorbeeld de verhuurder de sleutel aangetekend verzendt? Hoe kan de verhuurder aantonen dat de huurder getekend heeft voor ontvangst (de facteur doet dat in zijn naam); en hoe bewijzen dat die aangetekende zending überhaupt aangeboden werd op die en die datum?
Waarom zou men geen plaatsbeschrijving kunnen opmaken, Mava105 heeft eens een zeer toepasselijk systeem vermeld hier op het forum.
En wat is het probleem met een sleutel overdracht ter plaatse?
En wat is het probleem met de afgifte van een aangetekende zending door de facteur. Je kan online uw aangetekende zending volgen en de moment van afgifte.
Je kan daar een afdruk van maken als de zending afgeleverd is met de exacte datum en uur. Wat is dan het probleem?

bosprocureur
Berichten: 6853

#9 , 27 mar 2020 12:59

Waarom zou men geen plaatsbeschrijving kunnen opmaken, Mava105 heeft eens een zeer toepasselijk systeem vermeld hier op het forum.

Systeem Mava lijkt me perfect doenbaar in normale tijden. Op dit ogenblik mag het gewoon niet, zover ik weet, noch voor een eigenaar, noch voor een deskundige of makelaar. Maar voor die plaatsbeschrijving zal er wel een oplossing gevonden worden, die beide partijen moeten aanvaarden. En of er een oplossing gevonden wordt nog voor woensdag 1 april???

En wat is het probleem met een sleutel overdracht ter plaatse?
TS heeft in de eerste post uitgebreid uitgelegd waarom hijzelf noch zijn moeder zich mogen / kunnen verplaatsen naar het huurappartement.

En wat is het probleem met de afgifte van een aangetekende zending door de facteur. Je kan online uw aangetekende zending volgen en de moment van afgifte.
Hoe kan de verhuurder aantonen dat de huurder ECHT getekend heeft voor ontvangst (de facteur doet dat in zijn naam); en hoe bewijzen dat die aangetekende zending überhaupt aangeboden werd op die en die datum? Dat online het tracé van de brief volgen is op dit ogenblik een farce.

Je kan daar een afdruk van maken als de zending afgeleverd is met de exacte datum en uur. Wat is dan het probleem? Net omdat het een farce is met die handtekeningenhistorie zowel als met die tracing. Sinds wanneer heeft een postbode wettelijk de macht om een handtekening te zetten in naam van een ontvanger? Heeft zijn woord (met alle respect !) even veel waarde als bijvoorbeeld de vaststelling door een gerechtsdeurwaarder?.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 mar 2020 15:57

Er bestaat naast een gewone aangetekende zending ook een aangetekende zending met bericht van ontvangst. Dit moet de ontvanger tekenen en is een rechtsgeldig bewijs. Zie https://www.bpost.be/site/nl/verzenden/ ... de-zending
Kost iets meer.

Zo, tenminste al één van de vragen opgelost :)

D0gD0g

#11 , 27 mar 2020 16:13

Ik begrijp wat bosprocureur bedoeld.
Maar als je zo zeker wil zijn, kan je vragen aan de postbode een kaartje van afwezigheid in de bus te steken zodat u de aangetekende zending zelf kunt afhalen op een postpunt of in het postkantoor.
Dat de postbode in uw plaats aftekent zal wel juridisch onderbouwd zijn, anders zou u zo wie zo een kaartje krijgen om het af te halen.
Vergeet niet, een postbode is nog altijd een bedienaar van een openbaar ambt.

bosprocureur
Berichten: 6853

#12 , 27 mar 2020 17:00

Er bestaat naast een gewone aangetekende zending ook een aangetekende zending met bericht van ontvangst. Dit moet de ontvanger tekenen en is een rechtsgeldig bewijs. Zie https://www.bpost.be/site/nl/verzenden/ ... de-zending
Kost iets meer.

Zo, tenminste al één van de vragen opgelost :)
Ik wil niet moeilijk doen hoor LennieK , maar wordt deze methode NU ook toegepast? Met die handtekening op een afstand (ik heb er zo al eentje "in de vlucht" geplaatst, lees gezegd aan de bode dat hij het gerust zelf mocht doen) was het - in de huidige versie --- toch de bedoeling dat er geen fysiek contact was tussen bode en ontvanger? En met een manueel te tekenen antwoordkaart bereik je toch het tegendeel? Meer zelfs, ook de afzender moet voor ontvangst van die kaart tekenen...
Echt overtuigd ben ik dus niet.

bosprocureur
Berichten: 6853

#13 , 27 mar 2020 17:06

Vergeet niet, een postbode is nog altijd een bedienaar van een openbaar ambt.
Dat is nu pas nieuws voor mij. ik ken een paar mensen die vervanging doen als postbode. zij doen echt hun best en zullen zich gevleid voelen dat ze eigenlijk bedienaar zijn van een openbaar ambt, en dus ook recht hebben op een passende vergoeding voor hun taken.


https://brussel.famipedia.be/nl/lexicon/openbaar-ambt

D0gD0g

#14 , 27 mar 2020 20:39

Heb altijd geweten dat de post een openbare dienst is. En of het nu een genoemd Postman is die de post brengt of een contractueel dat blijft gelijk. misschien dat er verschil zit in de verloning maar dat is voor iedereen zo in het begin.
Laatst gewijzigd door D0gD0g op 27 mar 2020 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.

LeenW
Berichten: 12818

#15 , 27 mar 2020 20:49

Heb altijd geweten dat de post een openbare dienst is.
Is al meer dan 20 jaar geprivatiseerd, de Belgische staat is nog wel aandeelhouder.

Terug naar “Huren”