Er niet over kunnen praten en bewust zwijgen aan voorwaarden probatie ?

Fanaat
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

Er niet over kunnen praten en bewust zwijgen aan voorwaarden probatie ?

#1 , 24 mar 2020 02:58

Geachte ,

Ik ben gebonden aan 5 j probatie en de feiten daar wens ik het verder niet over te hebben. Ik moet verplichte voorwaarden volgen waaronder een verplicht gesprek met een Therapeut of Psycholoog en daar zit net het schoentje gekneld. Zelf voel ik aan dat ik PTTS = Posttraumatisch stresssyndroom heb alleen is dat nog niet vast gesteld door een arts ? Want volgens het gesprek wat ik een tijdje geleden heb gehad met mijn oude Huisarts op rust kan alléén een Huisarts daar een attest over schrijven dat je niet in staat bent om te praten over de feiten en de emoties waar het allemaal om gaat. Ik wil hier veel meer echte duidelijkheid over ?

Ik heb intussen contact via mail met de aangestelde probatie assistent via mail ivm met het corona virus is dat de enige mogelijkheid , telefoneren zou ook wel kunnen. Maar ik heb het nu als zo erg moeilijk om er over te praten ? Met men Huisarts en Advocaat (pro deo) kon ik er tot voor kort er wel nog over praten , maar ik voel dat ik dit nu ook niet echt meer aankan. En er niet over praten lukte me veel beter om met men leven verder te gaan. Voor zover dat mogelijk is ook dat is al een hele grote opgave , als je te kampen hebt met een zware en diepe depressie. Waar zelden iemand geloof aan hecht , en dan zwijg ik nog over de voorzitter van de rechtbank die mij verschillende verwijten (naar mijn eigen gevoel) naar mijn hoofd heeft gegooid. Waar ik het emotioneel nog meer mee in de knoop lig.

Kan iemand je als mens echt verplichten en of afdwingen dat je verplicht kan worden om te praten ? Ook als je dat zelf niet wil en er géén behoefte een hebt. Of er gewoon niet toe in staat toe bent om te praten omdat je te véél pijn en té véél verdriet hebt ? Volgens mijn persoonlijk oordeel en persoonlijke mening kan niemand , ook de wet niet je er dan ook toe verplichten te praten als iemand dat niet wenst te doen. En wie niet wil praten wat kan men je dan in de weg leggen , dat zou ik graag wel eens willen weten ? zou je dan bv opgesloten kunnen worden maw van je vrijheid beroofd worden omdat je niet spreekt ? dan zou ik dan toch wel eens willen zien of men zich dat wel kan toe eigenen maw Rechtbank en of Wet ?

Ik heb ook gemeld en weet ook wel zéér goed dat ik me moet houden aan de gestelde opgelegde voorwaarden als ik daar niet op in ga of volg dan word het nog erger en dat wil ik ook niet het is zo al lang erg genoeg meer problemen kan ik wel echt missen. Mijn probatie assistent stelt voor om eens contact op te nemen met mijn advocaat ik heb zelfs het tel nr enz mede gedeeld als ook het tel nr en de naam van mijn huisarts dus kan men niet echt zeggen dat ik tegen werk integendeel zelfs.

Graag jullie advies in deze ? (pas goed op je zelf in de nood toestand waarin we nu verkeren)

Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 24 mar 2020 07:45

Een huisarts kan PTSS niet vast stellen. Hij is daar niet voor opgeleid. Hij kan dat wel vermoeden.

Als 1 van je voorwaarden is om psychische begeleiding te hebben, tja dan dient u mee te werken of u schendt uw voorwaarden.

Ofwel ligt uw trauma aan de oorzaak van de door u gepleegde feiten en dan dient daar inderdaad aan gewerkt te worden ofwel ligt het niet aan de oorzaak en dan zal de psycholoog daar ook niet perse over beginnen.

DoubleCheck

#3 , 24 mar 2020 09:15

Zoals Issued zei: niemand kan u verplichten om ergens over te praten, maar dan moet je ook bereid zijn daar de gevolgen van te dragen. Je bent zelf akkoord gegaan met de probatievoorwaarden, dan dien je je daar ook aan te houden om recht te hebben op de "voordelen" van die probatie.

Het staat je uiteraard vrij om nu niet meer akkoord te gaan met de voorwaarden (dus geen gesprekken meer te hebben met een therapeut), maar aanvaard dan ook dat de gekoppelde voordelen ook ingetrokken worden.

Aan u de keuze.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 24 mar 2020 14:18

U moet in elk geval naar de consulten gaan. daar kan een hulpverlener uw verder situatie beoordelen. En voldoen u in elk geval al aan het opvolgen...resultaat is iets anders maar een volgende stap.

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 24 mar 2020 15:14

Voor alle duidelijkheid, ik wil niet insinueren dat dit bij u ook zo is maar:

- Er gaan heel veel criminelen claimen dat ze "het niet aankunnen" als men zo aan een deel van de straf kan ontsnappen
- Schulderkenning is een belangrijk aspect voor de rechtbank. Verdringen, opkroppen, etc zijn hierin contraproductief.

D0gD0g

#6 , 24 mar 2020 17:04

Ik sluit mij aan bij LeenW , ik zou er nog wat aan kunnen toevoegen TS maar ik ga daar bewust over zwijgen want het is een persoonlijke mening gebaseerd op wat u schrijft.

Fanaat
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 mar 2020 06:44

Zoals Issued zei: niemand kan u verplichten om ergens over te praten, maar dan moet je ook bereid zijn daar de gevolgen van te dragen. Je bent zelf akkoord gegaan met de probatievoorwaarden, dan dien je je daar ook aan te houden om recht te hebben op de "voordelen" van die probatie.

Het staat je uiteraard vrij om nu niet meer akkoord te gaan met de voorwaarden (dus geen gesprekken meer te hebben met een therapeut), maar aanvaard dan ook dat de gekoppelde voordelen ook ingetrokken worden.

Aan u de keuze.
Sorry , maar ik word verplicht om me aan de voorwaarden te houden , en dus is het niet waar dat ik er voor gekozen heb. Blijkbaar begrijp je het niet.

Fanaat
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 mar 2020 06:45

U moet in elk geval naar de consulten gaan. daar kan een hulpverlener uw verder situatie beoordelen. En voldoen u in elk geval al aan het opvolgen...resultaat is iets anders maar een volgende stap.
Mag ik u dan de rekening sturen ?

Fanaat
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 mar 2020 06:51

Een huisarts kan PTSS niet vast stellen. Hij is daar niet voor opgeleid. Hij kan dat wel vermoeden.

Als 1 van je voorwaarden is om psychische begeleiding te hebben, tja dan dient u mee te werken of u schendt uw voorwaarden.

Ofwel ligt uw trauma aan de oorzaak van de door u gepleegde feiten en dan dient daar inderdaad aan gewerkt te worden ofwel ligt het niet aan de oorzaak en dan zal de psycholoog daar ook niet perse over beginnen.
Mijn vorige huisarts die ik onlangs nog gesproken heb zegt net het tegen over gestelde wat jij beweerd ? Eigenlijk kom ik geen mm verder met jullie advies hier heb ik niks aan. K'zal de vraag gaan stellen aan men raadsman hij weet het jullie niet das het verschil. Ik ben hier weg tot ziens.

DoubleCheck

#10 , 25 mar 2020 11:16

Sorry , maar ik word verplicht om me aan de voorwaarden te houden,
Helemaal niet. Het staat u vrij om u daar niet aan te houden, maar dan ook de gevolgen ervan te dragen.
en dus is het niet waar dat ik er voor gekozen heb. Blijkbaar begrijp je het niet.
U hebt dus niet voor de gunst van probatie gekozen? Toen men u dit voorstelde hebt u dus gezegd: "Neen, ik ga mij niet aan deze voorwaarden houden!" en TOCH heeft men u deze gunst toegestaan? Neen, dat begrijp ik inderdaad niet;

Maar u hebt dus een advocaat. Dan kan u het inderdaad beter aan hem vragen, denk ik. Mogelijk begrijpt hij u beter...

Franciscus
Berichten: 38592

#11 , 25 mar 2020 11:26

Nieland kan u tegenhouden te doen wat u denkt wat goed is.
Edoch aan het niet opvolgen van probatievoorwaarden zijn juridische gevolgen verbonden.
Aan u om die afweging te maken...in het andere geval worden ze door andere gemaakt.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 25 mar 2020 11:27

Sorry , maar ik word verplicht om me aan de voorwaarden te houden , en dus is het niet waar dat ik er voor gekozen heb. Blijkbaar begrijp je het niet.
Je hebt er toch zelf voor gekozen een crimineel iets te plegen

Franciscus
Berichten: 38592

#13 , 25 mar 2020 11:35

U bent veroordeeld geweest voor ' iets' met idd de gunst van probatie... daar bent u met akkoord gegaan en daar moet u zich aan houden ...
Indien niet ga op zijn minst langst bij uw justitieassistent.
Anders zijn er andere diensten die bij u langskomen.

Terug naar “Andere”