Vastbenoemd ambtenaar medisch pensioen VS ontslag medische ongeschiktheid

Jjjjj
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

Vastbenoemd ambtenaar medisch pensioen VS ontslag medische ongeschiktheid

#1 , 12 mar 2020 09:59

Vastbenoemd bij Vlaamse overheid, 38 jaar, ziektedagen uitgeput, chronische ziekte, getrouwd, geen kinderen ..

Ik heb al veel gelezen over medisch pensioen. M'n gezondheid laat me niet meer toe om te werken, niet op korte of middellange termijn, al kan ik niet voorspellen of ik binnen bijv.10 of 15 jaar wel deeltijds zou kunnen werken (voltijds zal nooit meer gaan)..
Gezien m'n leeftijd zou medisch pensioen een zeer laag bedrag zijn (en het is vreselijk niet duidelijk te weten hoeveel het gaat zijn). Genoeg regels gelezen over de berekening maar ben getrouwd en als je dan leest dat er een 'gedeeltelijke' inhouding is op het minimum gewaarborgde owv inkomsten van m'n man, weet je nog niet waaraan je juist toe bent. Kan iemand ergens terecht om dit medisch pensioen effectief te laten berekenen? De simulator op my pension houdt niet met alles rekening, "gedeeltelijk" inhouden van,... Voor dat de mallemolen met Medex begint, zou ik graag een duidelijk bedrag kennen...

Gezien ik hoopvol blijf dat ik misschien ooit wel nog deeltijds kan werken, kan men een medisch pensioen ook terug 'opzeggen' indien terug arbeidsgeschikt?

Naast piste medisch pensioen ook al pistes ontslag geven of krijgen bekeken. Via ziekenfonds te horen gekregen dat ik in geen geval zelf ontslag mag nemen (geen recht op dop of ziekenkas). Ik lees op website Vlaamse overheid dat in geval van medische ongeschiktheid die vastgesteld werd, werkgever je ook kan ontslaan? Op die manier zou ik eerst op dop kunnen komen te staan, maar ik kan niet gaan werken dus snel erna overstappen op ziekenkas?

Radeloos iemand die op 38 jaar niet meer kan werken maar geen prognose heeft over de verre toekomst... Alle advies is welkom....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jjjjj
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 mar 2020 11:20

Even een bericht van mezelf. Zojuist naar de pensioenlijn gebeld en het zou erop neerkomen dat m'n maandelijks medisch pensioen rond de 500 euro zou bedragen.........
Hoe kan iemand overleven?
Alvast ons huis te koop zetten?
Radeloos....

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 mar 2020 12:09

U dient een duidelijk onderscheid te maken tussen statutaire personeelsleden en contractuele personeelsleden. Bij contractuele personeelsleden is een ontslag omwille van medische overmacht mogelijk. Bij statutairen wordt je gerechtigd op een rustpensioen wegens ongeschiktheid dat op dezelfde wijze wordt berekend als het rustpensioen wegens leeftijd, het zogenaamde nominale pensioen. Dit pensioenbedrag wordt desgevallend aangevuld tot een gewaarborgd minimumpensioen waarbij volgens bepaalde regels rekening wordt gehouden met het inkomen van uw huwelijkspartner. Uw nominaal pensioen mag u cumuleren met een beroepsactiviteit tot 24 243,00 EUR bruto als werknemer en 19 394,00 EUR netto als zelfstandige. Worden deze bedragen overschreden dan wordt het nominaal pensioen proportioneel verminderd. De aanvulling tot het gewaarborgd minimumpensioen wordt geschorst als uw activiteit een bruto bedrag oplevert van van 1037,10 EUR bruto per jaar. De hervorming van het ziektepensioen zit nog altijd in de pen. De vakbonden zijn hier op de rem gaan staan. Persoonlijk ben ik van mening dat de toepassing van privéregels gunstig zijn gezien men dan nog verder een pensioen opbouwt. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Jjjjj
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 mar 2020 13:49

Bedankt voor je reactie. Ik heb gekeken naar statutaire ambtenaren en ontslag. Zie deze pagina onder ontslag via ambtswege; https://overheid.vlaanderen.be/ontslag- ... neelsleden.
Wil je me alsnog zeggen dat ik als vastbenoemd ambtenaar toch niet kan ontslagen worden om medische redenen? Dan is er geen andere mogelijkheid meer dan gedwongen worden te leven met 500 per maand?

Ik begrijp het ivm bijverdienen niet zo goed... Kan ik met zo'n laag pensioen (minimum?) niet veel meer bijverdienen of juist wel?

In mijn geval is de benoeming nu een vervloeking voor me owv leeftijd, vandaar pistes ontslag aan het bekijken en in de privé terechtkomen.. In mijn geval zou ziekte uitkering maandelijks meer betekenen dan 500 per maand pensioen... Dus ja, ik weet dat ze medisch pensioen ambtenaren aan het herbekijken zijn, maar ik moet voort met wat nu de regel is hè :( ...
Alvast bedankt voor jullie reacties en advies. ...

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 mar 2020 14:40

Je kan pas een pensioen als statutair krijgen na ontslag, in geval van ziekte wordt dit een ambtshalve ontslag met recht op een rustpensioen wegens ongeschiktheid. Zoals ik in mijn antwoord gestipuleerd heb, mag je het hoge bedrag bijverdienen zonder vermindering van je nominaal pensioen, d.i. het rustpensioen zoals je dat hebt opgebouwd op het ogenblik van je ambtshalve ontslag. Dus zonder aanvulling tot het gewaarborgd minimum. Uw nominaal pensioen mag u cumuleren met een beroepsactiviteit tot 24 243,00 EUR bruto als werknemer en 19 394,00 EUR netto als zelfstandige

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Jjjjj
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 mar 2020 17:52

Bedankt Marcus voor uw snelle reactie en verduidelijking.
Sorry voor m'n "domheid" maar ik heb het graag duidelijk voor mezelf en ik krijg nergens anders duidelijke (lees:eenvoudig te begijpen) info zoals hier...
Begrijp ik het dus goed dat er voor mij als statutair ambtenaar in ziekte geen enkele andere piste is dan dit medisch pensioen (ontslag geven kan niet owv geen recht op dop of ziekenkas, ontslag krijgen gebeurt automatisch als zijnde = gelijk aan medisch pensioen)...

En ik mag bijverdienen maar in geval van geen aanvulling op gewaarborgd minimum? Hoe kan ik er zeker van zijn dat er geen aanvulling tot gewaarborgd minimum gebeurt zodat ik op termijn kan bij verdienen (lees: wanneer ik door mirakels ooit in de toekomst wel wat deeltijds kan werken)?
Wie bepaalt dat gewaarborgd minimum?

Dus maw ik zit nog met de vraag over nominaal pensioen (dat is de 500 euro) en het gewaarborgd minimum (dat is dan beter om het niet te hebben als je ooit nog wat kan werken/bijverdienen )? Of is dat gewaarborgd minimum een supplement dat ik wel krijg/beter zou krijgen zolang ik nog niet kan bijverdienen?

Enorm bedankt voor je moeite en geduld... Fijn om te ontdekken dat er toch nog mensen zijn die effectief mensen willen voorthelpen (kunnen infolijnen nog wat van leren ;))

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 mar 2020 22:47

U begrijpt het inderdaad correct.

Inderdaad zolang je niet meer bijverdient dan 1037,10 euro bruto per jaar en het inkomen van je huwelijkspartner niet toelaat, heb je recht op een aanvulling tot het gewaarborgd minimumpensioen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Jjjjj
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 mar 2020 08:10

Bedankt Marcus!
En hoe/wie bepaalt of het gaat om nominaal pensioen + geen aanvulling tot gewaarborgd minimum en dan kunnen bijwerken tot die 24000 bruto per jaar VS nominaal pensioen + niet toelaten inkomen huwelijkspartner + aanvulling tot gewaarborgd minimum + bijwerken slechts die 1000 bruto per jaar?

Jjjjj
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 mar 2020 08:24

Nog een bijkomende vraag (sorry...)
Op de pensioenlijn heb ik de vraag gesteld of een medisch pensioen kan "opgezegd" worden mocht ik ooit nog terug kunnen gaan werken, de mevrouw zei dat het kan, klopt dit?
Is dit dan de enige manier om onderuit te komen aan het gedwongen lage inkomen owv benoemd zijn en ziek geworden op jongere leeftijd? Kan ik me maw op medisch pensioen laten zetten, ze na een tijd opzeggen om ofwel effectief te kunnen werken of om te proberen werken en als de gezondheid het niet toelaat naar de ziekenkas te stappen (gezien medisch pensioen=ontslag en nadien opzegging medisch pensioen/volledige breuk met overheid)?
Nogmaals dank...

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#10 , 13 mar 2020 13:58

Je kan altijd opnieuw beginnen werken als contractueel, geen enkel probleem. Indien je definitief ongeschikt bent verklaard, betekent dit concreet dat je aanstelling is beëindigd. Dit betekent niet dat je niet meer in een overheidsbetrekking mag werken, een statutaire aanstelling wordt wel moeilijker, maar niet onmogelijk. Meestal gaat het hier dan om een contractuele aanstelling. Denk er wel aan. Een rustpensioen kan je niet cumuleren met een vervangingsinkomen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Jjjjj
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#11 , 13 mar 2020 21:20

Bedankt Marcus! Het wordt allemaal wat duidelijker... Ik ga morgen voor mezelf alle info even "uittekenen" met als dit, dan dat, etc...

Het enige wat me voorlopig dan nog rest is dat verschil tussen nominaal pensioen en aanvulling tot gewaarborgd pensioen, en op welke manier het inkomen van m'n man in de praktijk (in letterlijke euro's per maand) gevolgen zal hebben...

Het is jammer dat er zo geen bureau bestaat waar iemand je medisch pensioen effectief voor je uitrekent :) want al die regels en berekeningen maken het voor een leek onmogelijk te weten waaraan toe te zijn...

Ik dank je enorm Marcus

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#12 , 14 mar 2020 10:45

Aan gehuwde gepensioneerden wordt een minimum nominaal plus supplement gegarandeerd van 783,39 EUR voor een voltijdse tewerkstelling, anders pro rata. De aanvulling wordt sowieso geschorst als en een beroepsinkomen is van 1037,10 EUR bruto per jaar of meer. Ik raad je aan om via mail je mogelijk recht op te vragen aan de Federale Pensioendienst, waarbij je de inkomstengegevens van je echtgenoot meedeelt en best een bewijs hiervan meestuurt. U krijgt dan een antwoord op uw vraag welk uw bedrag zal zijn.
cc@sfpd.fgov.be, met vermelding van je volledige gegevens en je dossiernummer/rijksregisternummer. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Jjjjj
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#13 , 14 mar 2020 11:03

Super Marcus, bedankt!

Terug naar “Pensioenen”