Meerwaardebelasting

sparkling
Topic Starter
Berichten: 155

Meerwaardebelasting

#1 , 10 mar 2020 02:47

Hallo,

Ik ga samen met een kennis die werkt in de bouw een woning opknappen. We hebben nu het een en ander liggen opzoeken omtrent meerwaardebelasting. Aan de hand van een hypothetisch voorbeeld hopen we hier wat meer inzicht te verwerven omtrent die belasting.

Enkele cijfers:
Aankoop woning in 2019 voor 120.000e
Kosten notaris etc: 12.000e
Renovatie aan gedaan: 64.000e
Forfetaire aankoopwaarde bedraagt hierdoor: 244.000e
De verkoopwaarde die we wil realiseren in 2020 is 230.000e

Maw als ik het bekijk dan hebben we een meerwaardebaslting van -31.600e (dus negatief)

Kan dat? Of wil dit zeggen dat we met verlies gaan verkopen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
limelight
Berichten: 232

#2 , 10 mar 2020 14:10

Je gaat inderdaad met verlies verkopen... Je kan nog een stuk je registratie kosten recupereren. Maar dat zal het verlies niet goedmaken.

sparkling
Topic Starter
Berichten: 155

#3 , 10 mar 2020 14:38

Dus om winst te hebben moet de forfetaire aankoopwaarde lager zijn dan de effectieve verkoopwaarde?

Reclame

limelight
Berichten: 232

#4 , 10 mar 2020 17:54

Sorry, te snel gelezen, u maakt inderdaad in theorie winst, die als de berekening van de forfaitaire waarde klopt (wat ik niet kan bevestigen), niet aan meerwaarde belasting onderworpen is.

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 10 mar 2020 23:11

120+12+64 is 196. Uw maakt dus winst. Voor de meerwaardebelasting worden idd bijkomende kortingen toegekend waardoor je op 244 uitkomt (niet nagerekend) en dus geen meerwaardebelasting moet betalen daar je lager verkoopt. Je moet die 64 wel volledig met facturen kunnen staven; eigen werk telt niet mee.

Weet wel als je dit regelmatig doet dat de fiscus dit wel eens als zwartwerk zou kunnen beschouwen ...

bosprocureur
Berichten: 6854

#6 , 11 mar 2020 08:04

Hebben zij niet sowieso een grote kans dat hun winst als beroepsinkomen aangezien wordt?
Ik ga samen met een kennis die werkt in de bouw een woning opknappen
Wijst toch niet gewoon op een goede-huisvader-belegging, maar eerder op (bij)beroepsactiviteit ? Ook zonder dat ze daar een gewoonte van gaan maken?

sparkling
Topic Starter
Berichten: 155

#7 , 12 mar 2020 17:42

Hebben zij niet sowieso een grote kans dat hun winst als beroepsinkomen aangezien wordt?
Ik ga samen met een kennis die werkt in de bouw een woning opknappen
Wijst toch niet gewoon op een goede-huisvader-belegging, maar eerder op (bij)beroepsactiviteit ? Ook zonder dat ze daar een gewoonte van gaan maken?
Ok. Ik heb een EZ, hij niet. Kan ik iets met die EZ doen om het toch als officieel te laten verlopen?

Terug naar “Kopen”