niet naleven vonnis

de vader
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

niet naleven vonnis

#1 , 26 feb 2020 09:10

Dag iedereen.

Ik zit met een prangende vraag omtrent een vonnis dat uitgesproken werd d.d. 2019.

Om de situatie te schetsen: In 2013 scheidde ik van mijn toenmalige vrouw. In vonnissen werd toen besloten dat ik onze gezamelijke 3 kinderen om de veertien dagen het weekend zag en bij me had, en dat het kindergeld integraal aan de mama toekwam. Nu, zoveel jaar later, en op vraag van de kinderen, trok ik naar de rechtbank om een betere regeling omtrent het verblijf en de kosten/baten verbonden aan de opvoeding van onze drie dochter. bij vonnis begin december werd een uitermate gunstig vonnis opgesteld waarin ik de kinderen zo goed als week-week zie (9/5 regeling), en de mama me verplicht is 1/2 van het kindergeld door te storten, 3 dagen na ontvangst. We zijn elkaar geen onderhoudsgeld verschuldigd.

Het vonnis is uitvoerbaar bij voorraad, belangrijk zinnetje.

De verblijfsoverstijgende kosten zijn zoals geweten bij protocol vastgelegd. De motivatie van de REA was heel duidelijk en m.i. onbetwistbaar. Vandaar van mijn kant uit zeker ook geen beroepsprocedure.

Nu zit het zo dat mijn ex-vrouw tot op heden nog geen enkele keer voldaan heeft aan de uitbetaling van de helft van het kindergeld. Maandelijks mailde ik haar beleefd te voldoen aan dit deel van het vonnis. Zonder succes.

Gezien ze niet aan dit luik voldoet, ben ik genoodzaakt om via mijn advocaat een laatste aanmaning te sturen om haar te vragen deze helft van de KB en de achterstallen te betalen.

Daar wringt het schoentje net: Ik heb slechts een vaag idee van het totaalbedrag aan KB die ze ontvangt, en welke instantie die uitbetaald, en wanneer.
Ik schreef DAVO aan, die me aanraadde Famifed aan te schrijven. Beiden konden geen antwoord bieden en raadden me aan een advocaat onder de arm te nemen. Die advocaat woont sinds '13 onder mijn arm was wat in me opkwam, maar ik slikte mijn tong in en bedankte vriendelijk. Ook kreeg ik doorverwijzingen naar tweedelijnshulp en justitiehuizen in de buurt, maar gezien ik 'te veel' verdien, kan ik op deze diensten niet rekenen.

Hoe kan ik als vader te weten komen wat het exacte bedrag aan KB is voor de drie kinderen, welke instantie (er zijn er 5) dit bedrag uitbetaald en wanneer?
U kunt begrijpen dat ik deze info absoluut niet verkrijg van mijn ex, hoe mooi ik het ook vraag.
Ik krijg het idee van het kastje naar de muur gestuurd te worden en heb het erg moeilijk met het feit dat iemand een vonnis zomaar naast zich neer kan leggen en zichzelf zo boven een rechtbank stelt. Dat is een frustratie, en zal geen enkele echtbank oplossen, dat besef ik wel.
Zelf heb ik ook jaren vonnissen omtrent de kinderen gevolgd. Niet altijd fijn, maar ik deed het.
Nu er een vonnis is die uitermate redelijk is voor beide partijen, snap ik niet dat er zomaar geen gevolg kan aan gegeven worden.

Iemand met raad mag me steeds een stap vooruit helpen. Ik geraak ten einde denkpistes.

Dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 feb 2020 09:52

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

sterretje2
Berichten: 90
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 feb 2020 00:09

Vragen aan haar werkgever welke kinderbijslagkas te gebruiken en die dan aanschrijven.
Uw ex eventueel aangetekend in gebreke stellen.
U kan ook naar de rechtbank gaan en uzelf verdedigen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 27 feb 2020 23:17

Vonnis betekend of hebben partijen afstand gedaan van betekening vonnis via GDW?

de vader
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 mar 2020 11:44


de vader
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 mar 2020 12:00

Vragen aan haar werkgever welke kinderbijslagkas te gebruiken en die dan aanschrijven.
Uw ex eventueel aangetekend in gebreke stellen.
U kan ook naar de rechtbank gaan en uzelf verdedigen.
Ik ben met behulp van haar rijksregisternummer nu toch al te weten gekomen welke instantie uitbetaald. Ik nam contact op met het betreffende kantoor, deed de zaak kort en bondig uit de doeken, bewees zo goed als kon (telefonisch) wie ik was, en somde de namen van de kinderen op. De dame aan de andere kant van de lijn kon me bevestigen dat hun instantie inderdaad maandelijks uitbetaald. Info over bedragen en tijdstippen kon ze me zeker niet meegeven. Wel een referentiecode, waarmee mijn advocaat dan, met het toevoegen van het geldende vonnis, aan desbetreffende info kon raken. Het voorstel om zelf met het vonnis naar hun kantoor te gaan werd afgewezen, het MOET via de advocaat. Ook al ben ik de biologische vader. GDPR neem ik aan...

Wat een uitbetalingskantoor dan doet met een vonnis waarin toch heel wat persoonlijke details staan, was een vraag die in me opkwam.

"U kan ook naar de rechtbank gaan en uzelf verdedigen" Kunt u me zeggen hoe ik dat aanpak, tot welke rechtbank (of hof?) ik me richt, kortom, hoe ik zo kosteloos mogelijk zelf deze procedure in gang steek? Ik bedoel... het vonnis is er. Betekent dat dan dat ik in beroep ga tegen een vonnis waarmee ik vrede heb? Of wordt er een nieuwe rechtszaak gestart omdat ex niet wil betalen? het is nogal ingewikkeld lijkt me.

Ik krijg de indruk dat 'recht' en 'logica' twee VER uiteenliggende begrippen zijn.

de vader
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 mar 2020 12:07

Vonnis betekend of hebben partijen afstand gedaan van betekening vonnis via GDW?
Vonnis nog niet betekend, maar geen afstand gedaan. Kennis genomen van het vonnis, dat wel.

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 01 mar 2020 21:10

Alles wat echtscheiding of waar kinderen bij betrokken zijn komen voor de jeugdkamer van de familierechtbank.
Beroep is bij de jeugdkamer van het familiehof.

Terug naar “Echtscheiding”