Ex wil kinderen van 11 en 12 alleen laten

Clovanla
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ex wil kinderen van 11 en 12 alleen laten

#1 , 23 feb 2020 23:55

Ik heb een co-ouderschap regeling met gelijkmatige verdeling van verblijfplaats en met gedeeld ouderlijk gezag.

Mijn ex vindt nu dat ze de kinderen een hele dag alleen kan laten. Tijdens de grote vakantie zelfs elke keer als zij moet gaan werken. Ik ga hier absoluut niet mee akkoord. Er bestaan genoeg alternatieven. Ik lees dat bij grote beslissingen de co-ouder zijn goedkeuring moet geven. Gaat het hier om een grote beslissing. Kan ik ze met andere woorden tegenwerken om de jongens zo vaak alleen te laten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BloodNight
Berichten: 621

#2 , 24 feb 2020 11:43

U zal hier weinig tot niets aan kunnen doen. Dit betreft geen beslissing waar u enig zeggenschap in heeft.
Indien u hier echt niet mee kan leven zal u naar de rechter moeten.
Nu, 11 en 12 jaar, wat voor kinderen zijn het? Rustige, volwassen kinderen die weinig aansturing nodig hebben?
Mijn broer was een varken op die leeftijd, ikzelf echter de verantwoordelijkheid zelve.
Op de leeftijd van 12 had ik al enige verantwoordelijkheid, een eerste job(je) thuis en in de buurt, eerste vriendinnetje, etc....

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#3 , 24 feb 2020 12:34

Ik laat mijn kinderen (7 en 10) ook wel eens alleen thuis als ik snel een boodschap moet gaan doen, maar dit is nooit langer dan een kwartier... Geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om ze in de zomervakantie een héle werkdag alleen te laten. Ook voor kinderen van 11 en 12 vind ik dit niet echt verantwoord, en ik vermoed dat een rechter die redenering zal volgen.

Maar inderdaad: als de ouders er samen niet uitkomen, zal je ook effectief naar de rechter moeten stappen om uw gelijk te krijgen, vrees ik.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Reclame

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#4 , 24 feb 2020 22:03

Onze kinderen gingen als ze jong waren naar de stedelijke vakantie opvang in die periodes. Maar toen ze 10-12 jaar werden waren ze het beu om elke vakantiedag om 7 u te moeten opstaan.
Vanaf toen zijn we dat gaan proberen en dat liep schitterend En dus zijn ze vanaf die leeftijd thuis gebleven in vakantieperiodes . Perfect in orde gekomen. Om maar te zeggen dat een ouder niet het recht heeft zijn of haar zienswijze op te dringen als alleen zaligmakend...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

LeenW
Berichten: 12811

#5 , 24 feb 2020 22:50

Ik zou wel zeggen dat er een aantal voorwaarden vervuld moeten zijn, regelmatig contact opnemen, bereikbaar zijn, instructies geven om naar de buurvrouw te gaan bij problemen, etc.

Fons54
Berichten: 445

#6 , 25 feb 2020 08:11

Ik zou wel zeggen dat er een aantal voorwaarden vervuld moeten zijn, regelmatig contact opnemen, bereikbaar zijn, instructies geven om naar de buurvrouw te gaan bij problemen, etc.
Bovenstaande zou vanzelfsprekend moeten zijn voor iedereen en in elke situatie.
Ook onze kinderen blijven soms eens een halve dag alleen thuis , ze zijn 11 en 6. De grootste blijft hele dagen thuis in de vakantie. Werk is wel op 15 min.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#7 , 25 feb 2020 11:03

Om maar te zeggen dat een ouder niet het recht heeft zijn of haar zienswijze op te dringen als alleen zaligmakend...
Maar dit werkt uiteraard langs twee kanten. Als de andere ouder dit NIET ziet zitten, heeft die evenzeer recht op die mening.

Als beiden niet overeenkomen, zal het de rechtbank zijn die beslist. En ik heb een sterk vermoeden dat een rechter de zienswijze van de ouder zal volgen die het niet ziet zitten dat kinderen van die leeftijd tijdens de zomervakantie vele dagen allen thuis zijn gedurende een héle werkdag. Wat mensen er hier van denken speelt eigenlijk totaal geen rol (is meer voer voor een forum over opvoeding). Wat de rechtbank er van denkt, dat zal uiteindelijk de doorslag geven.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

sterretje2
Berichten: 90
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 feb 2020 08:23

In jouw tijd doe jij wat je wilt en omgekeerd ook... ga je weinig aan kunnen doen.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#9 , 26 feb 2020 10:45

In jouw tijd doe jij wat je wilt en omgekeerd ook... ga je weinig aan kunnen doen.
Het "doen wat je wilt" heeft wel zijn beperkingen. Als er in jouw tijd zaken gebeuren waarbij de andere ouder ernstige vragen heeft of dit geen gevolgen heeft voor het welzijn van het kind, is het niet meer zo simpel.

Nogmaals: als de situatie is dat de kinderen gedurende de zomervakantie iedere werkdag alleen thuis van 8u tot 17u (geen idee of dit het geval is, natuurlijk), en de topic starter trekt hiervoor naar de rechtbank, is de kans héél, maar dan ook héél erg groot dat een rechter dit een onaanvaardbare situatie vindt.

Maar zoals reeds gezegd, het is redelijk simpel:
1. Topic starter bespreekt de situatie met de andere ouder.
2. Als ze niet tot een oplossing komen die aanvaardbaar is voor beiden, zal de topic starter naar de familierechtbank moeten stappen met een concrete eis, en zal de rechter beslissen.

Zoals ik al zei: de discussie of dit al dan niet verantwoord is, is er eentje voor www.opvoedingsforum.be, niet voor dit forum.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

sterretje2
Berichten: 90
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 feb 2020 00:04

Ik spreek uit ervaring... er moet al heel wat gebeuren voor men ingrijpt of een vonnis wijzigt. Hier gebeuren er verschrikkelijke dingen (attesten ed van artsen, pv’s, verhoor van m’n dochter,...) en toch krijgt vader steeds nieuwe kansen en voordeel van de twijfel. Dus wat je doet in jouw tijd is écht wel heel ruim of de andere ouder er nu vragen bij heeft of niet.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#11 , 27 feb 2020 09:21

Sterretje, uw ervaringen zijn niet noodzakelijk representatief voor hoe een familierechtbank oordeelt. De éne rechter is de andere niet. Er zullen er inderdaad tussen zitten die vrij (of zelfs te) "laks" optreden, maar er zijn er zeker even veel die echt het welzijn van het kind voorop stellen.

De raad voor de TS blijft echter dezelfde: als je er met de andere ouder niet uitkomt, zal je naar de familierechtbank moeten trekken en de uitspraak van de rechter afwachten...
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Terug naar “Echtscheiding”