zelf ontslag na 20j dienst

Jamnesia
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

zelf ontslag na 20j dienst

#1 , 18 feb 2020 12:21

Geachte,

Ik heb eind december mijn ontslag gegeven na 20j dienst. Ik zal aan het werk kunnen gaan bij mijn nieuwe werkgever begin mei. Aangezien mijn 20j dienst heb ik een opzegtermijn van 4.5maanden. Ik wou deze periode dan ook correct laten verlopen en mij nog ten volle 100% inzetten om dit correct af te handelen. Helaas loopt het van de andere kant echt niet zoals ik het gehoopt had en maken bepaalde collega's het me momenteel heel moeilijk. Aangezien van hogerhand hier geen medewerking in is, is dit niet meer houdbaar voor lange tijd en ik zoek hierin een oplossing om de laatste 2 maanden nog door te komen.

Is er een mogelijkheid dat ik naar mijn werkgever stap en vraag om me de resterende tijd uit te betalen? Wat moeten ze juist allemaal uitbetalen? Ik heb een brutoloon, bedrijfswagen, laptop, gsm, maaltijdcheques, hospitalisatieverzekering en groepsverzekering in mijn loonpakket. Wat zou hier een gezond voorstel zijn om tot een overeenkomst te komen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 18 feb 2020 12:55

Als het voor u niet meer houdbaar is, kan uw huisarts hier geen oplossing bieden?

Jamnesia
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 feb 2020 13:06

Neen, helaas niet. Wanneer je zelf ontslag geeft en je valt ziek uit, dan komt deze periode na uw opzeg er ook nog bij. Heb me hier al eens laten door informeren. In bepaalde sectoren komt er geen extra termijn bij, maar in mijn sector wel.

Dus ik wou naar de directie stappen en vragen om mij een voorstel te doen en te kijken of we hier uit gaan geraken. Maar weet niet goed waar ik recht op heb?

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 18 feb 2020 13:21

Je hebt helaas nergens recht op. Uitbetaling van een opzeggingsperiode is een unilaterale beslissing v d werkgever. Je kan het vragen maar of de werkgever hierop zal ingaan ...

Er is enkel recht op uitbetaling van verbrekingsvergoedingen (incluis wagenvergoeding etc) als de werkgever dit zo beslist.

Best ws dapper de 2 maanden uitzweten. Kan je niet vroeger bij je nieuwe werkgever beginnen en een kortere opzegperiode negotiëren? Da s win-win.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 feb 2020 13:31

Welke werkgever gaat u in dit geval u uitbetalen ???
Ik zou het zeker niet doen, want geen enkele wet kan hem verplichten !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

berenod
Berichten: 942

#6 , 18 feb 2020 13:36

Neen, helaas niet. Wanneer je zelf ontslag geeft en je valt ziek uit, dan komt deze periode na uw opzeg er ook nog bij. Heb me hier al eens laten door informeren. In bepaalde sectoren komt er geen extra termijn bij, maar in mijn sector wel.

Dus ik wou naar de directie stappen en vragen om mij een voorstel te doen en te kijken of we hier uit gaan geraken. Maar weet niet goed waar ik recht op heb?
Hier ben je fout, het is net andersom!
Indien je zelf als werknemer ontslag geeft kan je opzegperiode nooit geschorst (=langer) worden!

Indien je ontslagen wordt door je werkgever is het een ander verhaal, dan wordt je periode van afwezigheid achteraan de opzegperiode aangeknoopt!
Dit is niet sectorgebonden! Men kan hier nooit van afwijken.
Enkel bij opzegging door de werkgever
De schorsing van de opzeggingstermijn is enkel voorzien wanneer de werkgever is overgegaan tot opzegging. Wanneer de opzegging door de werknemer werd gegeven zal de opzeggingstermijn nooit worden geschorst.
Bron: https://werk.belgie.be/nl/themas/arbeid ... _heading_7
Vergeet ook niet dat je elke week recht hebt op één volledige, of twee halve dagen sollicitatieverlof.

Of je reeds ander werk hebt of niet doet er niet toe!

Jamnesia
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 feb 2020 13:49

Beste Berend,

Ik heb dit laten opvragen bij een afgevaardigde van een vakbond en heeft dit uitgezocht. Blijkbaar in de bouwsector is het zo dat je bij ziekte u dagen achteraf moet inhalen (bij zelf ontslag nemen) Enkel bij bepaalde paritaire commitées zou dit niet zijn. Ik had u uitleg ook op het net gevonden, maar voor zekerheid mij laten informeren bij de vakbond om achteraf geen verrassingen mee te maken.

ivm sollicitatieverlof heb ik dit al genomen. 1 dag per week.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 feb 2020 15:29

Beste Berend,

Ik heb dit laten opvragen bij een afgevaardigde van een vakbond en heeft dit uitgezocht. Blijkbaar in de bouwsector is het zo dat je bij ziekte u dagen achteraf moet inhalen (bij zelf ontslag nemen) Enkel bij bepaalde paritaire commitées zou dit niet zijn. Ik had u uitleg ook op het net gevonden, maar voor zekerheid mij laten informeren bij de vakbond om achteraf geen verrassingen mee te maken.

ivm sollicitatieverlof heb ik dit al genomen. 1 dag per week.
Berend heeft 100% gelijk

Zeg eens aan je vakbonds man dat hij eens de wet moet leren

Art. 37/7. [1 § 1. Gedurende de bij artikel 51 en 77/4 bedoelde periodes van volledige schorsing van de uitvoering van de overeenkomst of van gedeeltelijke arbeid heeft de werknemer het recht de overeenkomst zonder opzegging te beëindigen.
Als de in het artikel 50 bedoelde schorsing één maand overschrijdt, heeft de werknemer hetzelfde recht.
§ 2. Zowel de werknemer als de werkgever kunnen de overeenkomst opzeggen tijdens de schorsing van de uitvoering van de overeenkomst bij toepassing van artikel 50, 51 of 77/4.
Bij opzegging door de werknemer gegeven vóór of tijdens de schorsing, loopt de opzeggingstermijn tijdens die schorsing.
Bij opzegging door de werkgever gegeven vóór of tijdens de schorsing, houdt de opzeggingstermijn op te lopen tijdens de schorsing.]
1
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jamnesia
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 feb 2020 15:32

Ikzelf ben niet bij een vakbond, maar dit is gelopen via de vakbondsverantwoordelijke van mijn vrouw en deze heeft dat aan haar overste gevraagd.

Mij leek het ook dat deze niet zou verlengt worden, maar wou zeker zijn. Als het effectief zo is, dan moet ik misschien overwegen om me ziek te melden. Tegen mijn principe, maar misschien wel de enigste oplossing.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”