Werkloosheid

Roosvb1956
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

Werkloosheid

#1 , 15 jan 2020 00:01

Ik ben werkloos sinds 01 december 2018, ben geboren op 5april 1956en heb 28 jaar in Nederland gewerkt en 6jaar in Belgie,(altijd in belgie wonende). Ik ga met pensioen als ik 66jaar en7 maanden ben, nu is mijn vraag , ik stempel nu 1 jaar en heb de 3de fase 1250 euro uitkering. Gaat dat nog zakken tot ik met pensioen ga?
Groetjes Roos

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 jan 2020 10:17

Er zijn zeer veel soorten gehuwd alleenstaande enz kijk eens op deze link van de RSZ waar je alles vind daar over met de bedragen bij

https://www.rva.be/nl/documentatie/bare ... rkloosheid
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jan 2020 10:42

Kan het gebeuren dat mijn dagbedrag niet (verder) zakt?
U behoudt het bedrag dat u in een fase van de tweede periode ontving indien u zich in één van de volgende situaties bevindt tijdens die fase:
 u hebt een voldoende beroepsverleden als loontrekkende. Dat is momenteel minstens 23 jaar, maar zal opgetrokken worden tot 25 jaar vanaf 1 november 2016;
 u bent minstens 33% blijvend arbeidsongeschikt;
 u bent 55 jaar geworden.
Bron RVA.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Roosvb1956
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 jan 2020 17:19

terugkomende op werkloosheid van de tweede periode:
U behoudt het bedrag dat u in een fase van de tweede periode ontving indien u zich in één van de volgende situaties bevindt tijdens die fase:
 u hebt een voldoende beroepsverleden als loontrekkende. Dat is momenteel minstens 23 jaar, maar zal opgetrokken worden tot 25 jaar vanaf 1 november 2016;
 u bent minstens 33% blijvend arbeidsongeschikt;
 u bent 55 jaar geworden.
Wordt hiermee bedoeld dat ik aan al die fases moet voldoen??
Of is 1 fase voldoende ( ik heb namelijk de leeftijd van 64 en heb een beroepsverleden van 34 jaar)

groetjes

Roosvb1956
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 jan 2020 20:03

laatste zin heb ik iets anders verwoord:
Wordt hiermee bedoeld dat ik aan al die situaties moet voldoen??
Of is 1 situatie van de tweede periode in een fase voldoende ( ik heb namelijk de leeftijd van 64 en heb een beroepsverleden van 34 jaar)

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 jan 2020 21:34

U bent ouder dan 55 jaar en bewijst een arbeidsverleden van meer dan 25 jaar.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Roosvb1956
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 feb 2020 15:45

Ik heb nog
1 vraag. Ik ben bijna 64 jaar en stempel sinds 01-12-2018 en was grensarbeider. Ik behoud nu mijn werkloosheids uitkering van 1.200 euro/maand tot mijn pensioen. Behoud ik dat bedrag tot ik mijn pensioen krijg vanaf 25 juli 2022 van Nederland?
2devraag ,moet ik die werkloosheidsuitkering verder nog aanvragen voor verlenging als ik 65 ben.? Of loopt dat automatisch door tot mijn pensioen van NEDERLAND?
3 de vraag, hoe werkt het eigenlijk als ik werkloosheidsgeld krijg van mijn 65 ste tot mijn 67,6 maanden ,
ik heb namelijk in Belgie ook nog 200 euro pensioen opgebouwd
Mijn dank alvast, Roos

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 feb 2020 16:08

U heeft in een ander topic reeds antwoorden ontvangen op uw vragen. Ik zal nog eens proberen.

Ik heb nog
1 vraag. Ik ben bijna 64 jaar en stempel sinds 01-12-2018 en was grensarbeider. Ik behoud nu mijn werkloosheids uitkering van 1.200 euro/maand tot mijn pensioen. Behoud ik dat bedrag tot ik mijn pensioen krijg vanaf 25 juli 2022 van Nederland?
U kan werkloosheidsuitkeringen genieten tot de AOW-leeftijd. Opgelet werkloosheidsuitkeringen kunnen niet samen genoten worden met een aanvullend pensioen uit Nederland.

2devraag ,moet ik die werkloosheidsuitkering verder nog aanvragen voor verlenging als ik 65 ben.? Of loopt dat automatisch door tot mijn pensioen van NEDERLAND?
In principe is niet vereist dat een volledig werkloze die op het ogenblik waarop hij de leeftijd van 65 jaar bereikt vergoed wordt een nieuwe uitkeringsaanvraag moet indienen om na de leeftijd van 65 jaar verder uitkeringen te kunnen ontvangen.
Om na te gaan of de werknemer daartoe wel aan alle voorwaarden voldoet, wordt evenwel toch de indiening van een formulier C109, vergezeld van een formulier C1 en van een formulier C64, vereist.
Hiervoor geldt geen termijn van indiening.
Voor de gevallen waarin overeenkomstig artikel 133 van het KB van 25/11/1991 wel een uitkeringsaanvraag verplicht is (bv. na een onderbreking van de vergoede werkloosheid gedurende ten minste 4 weken), geldt de wettelijke indieningstermijn voor uitkeringsaanvragen gesitueerd na 31/12/2018 (datum van publicatie van het KB van 12/12/2018).
Gelieve u tot uw vakbond of HVW te wenden voor de correcte formulieren.
3 de vraag, hoe werkt het eigenlijk als ik werkloosheidsgeld krijg van mijn 65 ste tot mijn 67,6 maanden ,
ik heb namelijk in Belgie ook nog 200 euro pensioen opgebouwd
Mijn dank alvast, Roos
Op AOW-leeftijd zal u gerechtigd worden op een Belgisch rustpensioen op basis van Belgische tijdvakken, een AOW ingevolge Nederlandse AOW-tijdvakken, een aanvullend pensioen uit Nederland en mogelijk een aanvulling tot het intern recht, waarbij rekening gehouden wordt met zowel uw aow als uw aanvullend pensioen. Werkloosheidsuitkeringen geven ook recht op pensioenopbouw, rekening houdend met eenheid van loopbaan.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Roosvb1956
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 feb 2020 17:21

Mijn dank voor de snelle reactie, Marcus

groetjes Roos

Roosvb1956
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 feb 2020 21:57

Kan je een woonbonus nog aftrekken als je een werkloosheidsuitkering krijgt of als je met pensioen gaat??
ik heb namelijk een hypotheek van 2009.
groetjes

Roosvb1956
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#11 , 15 feb 2020 19:59

Kan je een woonbonus nog aftrekken als je een werkloosheidsuitkering krijgt of als je met pensioen gaat??
ik heb namelijk een hypotheek van 2009 en vroeg me eigenlijk af of er een mogelijkheid is?
Vriendelijk bedankt alvast
Groetjes Roos

[

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#12 , 16 feb 2020 10:18

https://www.vlaanderen.be/belastingverm ... -woonbonus

De aard van het inkomen heeft geen invloed.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Werkloosheid”