Gegevens vragen aan kandidaat huurder

kampeerder
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

Gegevens vragen aan kandidaat huurder

#1 , 15 feb 2020 10:15

Ik vernam van een immokantoor dat het perfect mogelijk is om de gegevens van kandidaat huurders, t.t.z. hun financiële toestand van de laatste maanden te vragen, bewijs hiervan door te sturen, vooraleer het eerste bezoek aan het pand wordt geregeld. Een manier om geen onnodige tijd te verspillen aan insolvabele huurders. Is dit realistisch?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 15 feb 2020 10:56

vragen staat vrij

verplichting van de kandidaat huurder om dat te geven is er niet

D0gD0g

#3 , 15 feb 2020 11:08

Zij mogen een onderzoek doen naar uw inkomsten via loonfiche of rekeninguittreksels.
Maar als het kan TS huur niet via een immo, dat is af te raden.

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 feb 2020 11:26

Laatst gewijzigd door father b op 15 feb 2020 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.

kampeerder
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 feb 2020 11:28

Ik ben zelf eigenaar en vroeg me af of dit als private verhuurder ook mogelijk is.
Dikwijls komen er kandidaat huurders die heel enthousiast zijn en willen huren maar wanneer je dan hun financiële gegevens doorkrijgt is dit geen haalbare kaart. Tijdverlies voor de beide partijen.

D0gD0g

#6 , 15 feb 2020 12:00

Ik ben zelf eigenaar en vroeg me af of dit als private verhuurder ook mogelijk is.
Dikwijls komen er kandidaat huurders die heel enthousiast zijn en willen huren maar wanneer je dan hun financiële gegevens doorkrijgt is dit geen haalbare kaart. Tijdverlies voor de beide partijen.
Natuurlijk het is uw recht de solvabiliteit van kandidaat huurders na te gaan.

artemis
Berichten: 3293

#7 , 15 feb 2020 12:01

Zij mogen een onderzoek doen naar uw inkomsten via loonfiche of rekeninguittreksels.
Maar als het kan TS huur niet via een immo, dat is af te raden.
Let toch op met die laatste bewering.
Door omstandigheden hebben wij recent gekozen om voor de eerste maal te verhuren via een immo (geen rentmeesterschap). Ik was daarbij uiterst waakzaam op hun praktijken. Alles is heel correct verlopen voor alle partijen. De ervaring was positief. Veralgemenen is fout.

Aan de TS, ook zonder immo kan de verhuurder deze gegevens vragen aan zijn kandidaten. De immo deed dat al voor de bezichtiging.

Sirkii
Berichten: 5395

#8 , 15 feb 2020 12:05

Inderdaad. Ook mijn dochter heeft ooit gehuurd via immo. Supercorrect verlopen. Er bestaan betrouwbare bonafide makelaars maar k ben akkoord dat er kaf tussen t koren zit.

D0gD0g

#9 , 15 feb 2020 12:26

Beste collega's van het forum, niet uitweiden over wel of niet correcte verloop via immo.
Er zijn er die top werk leveren, alleen bewezen door een onderzoek door de staat zelf, blijkt dat meer dan 60% van de immo kantoren niet werken volgens hun deontologie en de wettelijke voorschriften.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 15 feb 2020 12:42

er kaf tussen t koren zit.
Dikwijls meer kaf dan koren.
Meerdere keren ferme stoten tegengekomen.
Immo vraagt geld voor een plaatsbezoek
Immo vraagt geld omdat een pand verkocht werd door ons waarvoor zij een paar maanden voordien een huurder leverden. Het was die huurder (Nederlander) die de immo opdracht gaf een pand voor hem te zoeken in Antwerpen. Door omstandigheden besliste mijn werkgever een paar maanden later om het pand alsnog te verkopen. Ik verkocht het dan, zonder tussenkomst van een immo, aan die huurder die voordien huurde. Een paar weken later komst komt die eerst immo af met een rekening van een redelijk hoog bedrag, omdat zijn die koper zouden hebben aangebracht. Ze vroegen dus een commissieloon. Heb gewoon gezegd dat ze dat dan maar moesten vragen via een rechtbank. Nooit meer iets van gehoord.
Laatst gewijzigd door mava105 op 15 feb 2020 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.

D0gD0g

#11 , 15 feb 2020 12:48

er kaf tussen t koren zit.
Dikwijls meer kaf dan koren.
Sterker nog Mava105, je ziet bijna het koren niet meer tussen al dat kaf. Ze bedriegen gewoon de mensen.

kampeerder
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#12 , 15 feb 2020 15:43

Dus, als ik het goed begrijp, zouden we bij het eerste telefonisch contact met vraag tot bezichtiging, aan de kandidaat huurder mogen vragen om eerst hun financiële toestand door te sturen vooraleer een afspraak tot bezichtiging van het te huren pand te maken.


mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 15 feb 2020 19:39

Een grondige screening van hun sociale media kan u al veel info geven.
Ik vraag aan mijn kandidaat huurders als eerst al hun mailadres en postadres, en ga dan naar FB kijken. Nog nooit bedrogen uitgekomen (tot nu toe :) ) Na die eerst screening, zeg ik hun dat ik 3 maanden huurwaarborg vraag en gelijktijdig de eerste maand huur contant wil.
Zo kan ik al zien of ze voldoende reserve hebben. Beginnen ze hierover ook maar even te discuteren, hebben we gedaan met praten.

KJ86
Berichten: 2662

#15 , 15 feb 2020 21:43

Solvabiliteit is niet alles, wanbetalers (oplichters) kom je bijna niet tegen. Vroeg of laat, betaalt iedereen zijn huur, desnoods met een afbetalingsplan. De groep van oplichters die nooit betalen is echt klein (verwaarloosbaar). Je moet zoals mava schrijft, facebook screenen en zoeken naar sociale armoede (achterstand). Sommige mensen zijn zodanig vervreemd van onze maatschappij, dat het aanleunt tegen het absurde. Je kan het niet bedenken of ik heb het al eens gezien. De kosten die daarmee gepaard gaan, kunnen veel hoger oplopen dan een paar maanden huur.

Terug naar “Huren”