Intresten op rubriekrekening bij notaris

mchr1958
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Intresten op rubriekrekening bij notaris

#1 , 10 feb 2020 11:34

In 1997 werd ter inleiding van de echtscheiding ons gemeenschappelijk vastgoed verkocht : de opbrengst na kosten was toen nog in BEF ongeveer 1.100.000 BEF zijnde een goede 27.000 €.
Deze som werd geplaatst op een rubriekrekening bij de notaris. Nu in 2020 wordt eindelijk de verdeling gedaan van de huwelijksgemeenschap na lang aanslepen, dus 23 jaar later. De notaris vermeldt in de voorgestelde staat van vereffening-verdeling een intrest op de rubriekrekening van 5.500 €. Wat dus gemiddeld 239 € per jaar aan intresten oplevert, zijnde merkelijk minder dan 1 % gemiddeld per jaar. Nochtans waren de intresten eind jaren 90 en begin 2000 nog behoorlijk en vermits de intresten er vanaf 1997 jaarlijks bijkwamen, vind ik dit resultaat van samengestelde intrest vrij pover.
Of vergis ik mij ergens in mijn redenering ?
Vriendelijke groeten,
mchr1958

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 feb 2020 11:38

Misschien vind je hier meer duidelijkheid:

https://www.dillenadvocaten.be/document ... ml?lang=nl
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 10 feb 2020 12:28

Rubriek-rekening is een geïndividualiseerde rekening, ttz, voorbehouden voor uw dossier .

Interest is dan wat er aan interest op die rekening betaald is. Minus bankkosten.
(Dus niet iets dat de notaris achteraf berekende of zo. )

Dat was en is meer dan waarschijnlijk ook nooit aan het beste rente-tarief op de markt geweest ...

Reclame

mchr1958
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 feb 2020 12:56

Alvast bedankt voor de reacties.
Dacht ik al, niet het beste rente-tarief. Maar toch blijft het mij weinig lijken, na zo een lange tijd. Heeft men het recht aan de notaris te vragen hoe die werkelijk gekregen intrest samengesteld is over die 23 jaar ?

mchr1958
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 feb 2020 11:43

Graag nog eens mijn vraagje : heeft men dat recht ?

mchr1958
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 mar 2020 12:01

Is hier echt niemand die mij hiermee kan verder helpen ? Alvast bedankt !

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”