ongelijke inbreng in huis

Sharonnneke
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

ongelijke inbreng in huis

#1 , 11 feb 2020 09:45

Hallo,
mijn vriend en ik komen er maar niet uit.
We zouden graag een huis kopen. Samen hebben we al wat gespaard (gezamenlijke rekeningen). Nu heeft hij een huis geërfd waar hij 150.000 euro van zal krijgen. We hebben ons oog op een huis van 400.000 euro.
Hoe laten we de akte opmaken?
50/50 is inderdaad moeilijk met dat die 150.000 volledig van hem is, maar ik wil ook niet zomaar uit het huis gegooid kunnen worden.
Wat stellen jullie voor? Iemand enig idee hoe dit in zijn werk gaat?
grts Sharon

arouet
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 feb 2020 11:20

Het zou een optie zijn om te werken met een onderlinge lening.

Jij leent 75K van hem en hiervan stel je een document op. Daarin kan je zelf bepalen of er afbetaald wordt of niet, of het bedrag geïndexeerd wordt, of het bedrag opeisbaar wordt bij eventuele verkoop van het pand...

Vraag hierover zeker advies aan je notaris, onze notaris had hiervoor standaard documenten die hij ons aanleverde.

Mijn vriendin had een grotere inbreng dan mezelf en wij hebben de volgende afspraken gemaakt:
1)Ik leende de helft van haar meerinbreng van haar
2)De terugbetaling kan gevraagd worden bij verkoop van het huis of verrekend
3)De lening wordt "afgeschreven" op 10 jaar. Ik betaalde niets terug maar het terug te betalen bedrag zakte elk jaar totdat het na 10 jaar helemaal weg was. Dit was een vraag van haar, ze vond het fair dat als we 10 jaar later nog samen zouden ze geen recht meer zouden hebben op dit bedrag. Dit moet helemaal niet je kan ook gewoon de lening behouden.
4)We legden onze afspraken vast in een onderlinge lening zodat we deze makkelijk kunnen aanpassen, we stelden deze op in 4 exemplaren. 1 voor haar, 1 voor mij, 1 te bewaren bij mijn ouders, 1 te bewaren bij haar ouders.

Fictief voorbeeld:

We kopen een huis voor €500.000. Ik heb een kapitaal van €50.000 en mijn vriendin een kapitaal van €100.000. Ik leen €25.000 van mijn vriendin en we maken hierover een schulderkenning. We leggen hierin vast dat er geen interesten verschuldigd zijn en dat bedragen niet geïndexeerd zullen worden. We komen overeen dat deze schuld van mij aan haar elk jaar met €1.250 vermindert (25.000/20) We kopen het huis dan 50/50 en betalen samen de lening af.

Mogelijke opties:
1)We blijven samen, na 20 jaar zijn we beiden nog steeds 50/50 eigenaar van het huis en ik heb geen schuld meer bij mijn vriendin
2)Onze relatie loopt stuk na 10 jaar en het huis wordt verkocht voor €550.000. Eerst wordt het openstaande saldo bij de bank afbetaald, vervolgens krijgen we beide 50% van hetgeen overblijft. Nadien moet ik nog €12.500 betalen aan mijn vriendin om mijn nog openstaande schuld aan haar terug te betalen.

CryptoLover
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 feb 2020 08:53

Hoi Sharon,

Eerst en vooral is het belangrijk dat jullie het huis in de akte voor 50/50 kopen, anders krijg je een probleem mocht er iemand overlijden, dan kan de ene zijn/haar deel niet zomaar kostenloos overgaan naar de overlevende. Dit wordt ook een "beding van aanwas" genoemd en moet zeker in de akte vermeld staan.

Verder kan je gewoon een document opmaken, dat bij beëindiging van de relatie je vriend recht heeft op 150.000 eur bij de verkoop of uitkoop van het huis. Bewaar elk een ondertekende kopie hiervan, en laat een exemplaar achter bij de notaris bij het tekenen van de akte.

Als je wettelijk samenwondend bent (gewoon ff naar het gemeentehuis gaan) kan er niemand zomaar uit het huis gezet worden, ook al bezit je er niks van.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 13 feb 2020 10:23

Regel een verschil in inbreng via de notaris , die je ook best kan informeren daarover ;)

Terug naar “Praat café”