aangereden op fiets door auto

lucky1
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

aangereden op fiets door auto

#1 , 12 feb 2020 18:38

in November is mijn vader op zijn fiets achteraan aangereden door een oudere dame met een wagen.
Na contact opgenomen te hebben met de verzekeringsmaatschappij (mijn papa heeft geen auto meer en dus ook geen verzekering ter verdedeging) hebben ze telefonisch bevestigd dat de dame (hun client) in fout was en dat ze een dossier hadden geopend om de schade te bekostigen.
Een derde getuige (politieagente niet in dienst) heeft een verklaring afgelegd die in overeenstemming was met die van mijn papa.

Nu 3 maand later wordt mijn vader voor de rechtbank gedaagd door een advocaat van de tegenpartij dat hij in fout zou zijn.

Kan dit zomaar en op welke grond ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 12 feb 2020 18:47

Dat is altijd mogelijk.
Het feit dat uw vader geen autoverzekering meer heeft is irrelevant want hij heeft een ongeval gehad als fietser.
Uw vader moet beroep doen op zijn familiale polis indien daar rechtsbijstand is inbegrepen.
Zonder verzekering moet uw vader zijn advocaat zelf betalen, alsook alle gevolgkosten indien hij zou worden veroordeeld.
De grond kennen we uiteraard niet want we waren er niet bij en hebben ook de dagvaarding niet gelezen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LeenW
Berichten: 12825

#3 , 12 feb 2020 18:55

Verzekeringen betalen niet graag uit, dus ze zullen wel eens iets proberen.

Reclame

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#4 , 12 feb 2020 21:21

Beste

Vraag is natuurlijk wat de omstandigheden in dit ongeval waren. Verzekeringsmaatschappijen procederen niet zomaar. Ze proberen hun uitbetalingen te beperken, maar ook hun advocaatkosten. Ze gaan dus niet zomaar dagvaarden als de situatie overduidelijk is. Een fietser dient inderdaad beroep te doen op zijn polis burgerlijke aansprakelijkheid ( familiale).
Indien men beslist heeft deze verzekering niet te nemen, zal men zelf de kosten van verdediging dienen te betalen.
Er is objectieve aansprakelijkheid van de auto voor lichamelijk letsel fietser. Maar dat ontslaat die laatste niet van burgerlijke aansprakelijkheid indien het ongeval te wijten zou zijn aan een fout van de fietser.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 12 feb 2020 23:11

in November is mijn vader op zijn fiets achteraan aangereden door een oudere dame met een wagen.
Benieuwd wat ze dan gaan aanvoeren ...
(mijn papa heeft geen auto meer en dus ook geen verzekering ter verdedeging)
Er zijn polissen die je burgerlijke aansprakelijkheid en (medische) kosten dekken als eender welke weggebruiker
Eventueel met rechtsbijstandsverzekering er bij
Aanrader ... maar gaat niet met terugwerkende kracht.

hebben ze telefonisch bevestigd dat de dame (hun client) in fout was en dat ze een dossier hadden geopend om de schade te bekostigen.
Er zijn 2 (of 3) delen aan een ongeval met een fietser:

- de vnl medische schade aan de fietser, eender hoe voor rekening van de autoverzekering (Art 29bis WAM ... gaat wslk wel ergens in communicatie staan)
https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... 984-hs5bis

- de burgerlijke schaderegeling voor de kosten vd fietser die niet onder 29bis WAM vallen ... OF de kosten aan de auto(+bestuurder) als de fietser in fout zou zijn :!:

- de eventuele strafrechtelijke afhandeling van het ongeval

Een derde getuige (politieagente niet in dienst) heeft een verklaring afgelegd die in overeenstemming was met die van mijn papa.
Je hebt daar contactgegevens van ?
Was de verklaring schriftelijk ?
Je gaat deze getuige goed kunnen gebruiken ...

Nu 3 maand later wordt mijn vader voor de rechtbank gedaagd door een advocaat van de tegenpartij dat hij in fout zou zijn.
Kan dit zomaar en op welke grond ?
Kan zeker.

Wat staat er in de dagvaarding ?
Er zal daar in staan wat uw vader verweten wordt ...

Terug naar “Verkeersongevallen”