B2B restaurantfactuur-verjaringstermijn?

Graziella
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

B2B restaurantfactuur-verjaringstermijn?

#1 , 30 jan 2020 17:57

Een bedrijf heeft een restaurantfactuur ontvangen.
De factuur is gedateerd 31 December 2019.
De broodjes werden geconsumeerd in de period juni 2018->februari 2019.
De persoon die de broodjes bestelde, is niet meer werkzaam voor het bedrijf, dus hebben we geen manier om de geldigheid van de factuur te controleren.

Wat zijn de opties om de betaling van de factuur te weigeren?
Kan het bedrijf (net zoals particulieren) beroep doen op verjaring van de factuur aangezien de consumpties dateren van meer dan 6 maanden geleden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 30 jan 2020 19:11

Bestelde broodjes als in niet ter plaatse gegeten? Dan lijkt het mij geen hotel/restaurantdienst maar gewoon een levering waarvoor de afwijking niet telt.

Graziella
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 feb 2020 18:24

Dank je voor je antwoord Leen.
De zaak is een taverne/restaurant waar je ook een broodje kan kopen. Ik ga ervan uit dat het eerder gaat over wat de consumptie is dan hoe het etablissement zich presenteert wat de verjaring betreft.

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 06 feb 2020 19:24

Het lijkt mij net wel relevant omdat er een verschil is tussen een levering en een dienst. Hotel- en restaurantdiensten vallen zonder discussie onder de bijzondere verjaringstermijn. Maar bij het brengen van broodjes, is het een gewone levering zoals er zovele zijn. Dit verschil is ook duidelijk te zien aan het btw tarief, voor de restaurantdienst betaalt u 12% btw, voor de levering van broodjes 6%.

Graziella
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 feb 2020 14:22

Ik heb het even nagekeken. de factuur vermeld 6% BTW => levering.
note: de broodjes zijn niet geleverd maar afgehaald door iemand. Ik heb een bewijs van bestelling/afhaling aangevraagd maar heb dit niet gekregen.

Gelden er geen verjaringstermijnen voor broodjes?

Ben ik verplicht dit te betalen? Ik heb geen idee of dit wel degelijk werd besteld door het bedrijf!?
Het is niet de eerste keer dat ik onterecht facturen heb ontvangen van bedrijfjes die weten dat de sleutelfiguren het bedrijf hebben verlaten.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 feb 2020 15:11

6 maanden verjaring is voor eten op/in het restaurant.

Bij u is het afhaal/levering 6% btw dus nog geen verjaring .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Handelspraktijken”