Leefgeld indexatie

Fons54
Topic Starter
Berichten: 445

Leefgeld indexatie

#1 , 08 feb 2020 11:16

In mijn minnelijk regeling van CSR staat dat de leefgeld wordt aangepast aan de gezondheidsindex. Mijn vraag is: wanneer en hoe wordt deze toegepast?
Mijn CSR loopt sinds juni 2019 en mijn leefgeld bedraagt 1386,04 EUR.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pluspower
Berichten: 104
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 feb 2020 12:54

Leefgeld is een bedrag dat meestal wekelijks uitbetaald wordt. In de meeste gevallen tussen de 50 en 100 euro. Vermoedelijk bedoelt u uw sociale uitkering. Volgens de laatste voorspellingen zal de verhoging gebeuren in maart 2020.

Fons54
Topic Starter
Berichten: 445

#3 , 08 feb 2020 16:11

Leefgeld is een bedrag dat meestal wekelijks uitbetaald wordt. In de meeste gevallen tussen de 50 en 100 euro. Vermoedelijk bedoelt u uw sociale uitkering. Volgens de laatste voorspellingen zal de verhoging gebeuren in maart 2020.
Ik zit un CSR, ik weet heus wel waarover ik het heb, is degelijk mijn "leefgeld" die ik van mijn schuldbemiddelaar krijg....

Reclame

bambipower
Berichten: 1034

#4 , 10 feb 2020 16:58

Gezondheidsindex, ik dacht ook maart

Fons54
Topic Starter
Berichten: 445

#5 , 11 feb 2020 14:54

Gezondheidsindex, ik dacht ook maart
na een mail met mijn schuldbemiddelaar ben ik wat "wijzer" geworden....
datum toelating CSR is juni 2019 - homologatievonnis minnelijke aanzuiveringsregeling is december 2019
de eerste indexatie zou dus eind 2020 zijn
schuldbemiddelaar spreekt van een jaarlijkse indexatie, maar de regeling spreekt enkel over indexatie, dus niet jaarlijks
al vanaf het begin, krijg ik dezelfde bedrag als "leefgeld"

voor alle duidelijkheid, het gaat mij niet om de 2 euro meer, maar om principe
ik heb de indruk dat ze van mensen in CSR alleen maar verwachten om de regels te volgen, maar de schuldbemiddelaars zouden de regels en verplichtingen ook moeten nakomen

hetzelfde met het jaarverslag: wordt hiermee bedoeld elk begin van een nieuw jaar of effectief 12 maanden na toelating, of nog een 3de optie, 12 maanden na homologatievonnis aanzuiveringsregeling?

ik durf deze vraag niet meer aan de schuldbemiddelaar te stellen, want telkens ze een mail terugstuurt rekent ze kosten aan....

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 feb 2020 16:16

Fons in de wetgeving zelf is er geen woord over de index te bespeuren !

Ik denk maar kan mis zijn dat het ongeveer is zoals bij onderhoudsgeld daar is het elk jaar, en je bemiddelaar zal wel bij het rechte eind hebben.

En het is het homologatievonnis die telt als datum .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fons54
Topic Starter
Berichten: 445

#7 , 11 feb 2020 17:12

Fons in de wetgeving zelf is er geen woord over de index te bespeuren !

Ik denk maar kan mis zijn dat het ongeveer is zoals bij onderhoudsgeld daar is het elk jaar, en je bemiddelaar zal wel bij het rechte eind hebben.

En het is het homologatievonnis die telt als datum .
bij onderhoudsgeld staat er meestal duidelijk bij wanneer de index toegepast moet worden met welke maand als referentie, bij mijn CSR gewoon dat het indexeerbaar is

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 11 feb 2020 17:34

bij mijn CSR gewoon dat het indexeerbaar is
...voor zover er geld beschikbaar is. Vergeet niet dat je uw schulden dient af te betalen. (of mogen die ook geïndexeerd worden?)

Fons54
Topic Starter
Berichten: 445

#9 , 11 feb 2020 18:18

bij mijn CSR gewoon dat het indexeerbaar is
...voor zover er geld beschikbaar is. Vergeet niet dat je uw schulden dient af te betalen. (of mogen die ook geïndexeerd worden?)
Zet uw oogkleppen af. Waarom altijd van het ergste uitgaan? Je mag gerust zijn, al mijn schulden en intresten zullen afbetaald zijn.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”