woonbonus + federale woonbonus 2de woonst?

davidbowie
Topic Starter
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

woonbonus + federale woonbonus 2de woonst?

#1 , 10 feb 2020 19:35

Stel ik trouw met mijn huidige partner, zij heeft een woning met een lening, ze geniet dus van de woonbonus, ik heb een appartement doch geen lening, als we nu trouwen met gemeenschap van goederen, kan ik dan fiscaal ook genieten van de woonbonus van haar woning?
Stel dat ik daarna nog een woning aankoop (om te verhuren), kan ik dan daar ook nog eens de federale woonbonus voor krijgen (bovenop de eerste woonbonus)?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 10 feb 2020 20:03

Waarom zet je dat bericht meerdere keren? Je zal daarom niet sneller een antwoordje krijgen.

davidbowie
Topic Starter
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 feb 2020 17:11

mava105, ik ben niet zo vertrouwd met deze site, ik dacht dat ik eerst het bericht in een algemeen forum had geplaatst terwijl achteraf gezien dit eerder thuishoorde bij fiscaal recht / belastingen, vandaar dat het bericht meermaals geplaatst is

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 12 feb 2020 20:10

David, neen dat gaat niet. Om te genieten van de woonbonus moet je (mede-) eigenaar zijn van de betreffende woning en de lening mee ondertekend hebben.
En dat is niet het geval. Je wordt geen mede-eigenaar door te trouwen met iemand die een huis heeft.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

davidbowie
Topic Starter
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 feb 2020 16:54

dag Wanton, dankjewel voor je reactie, ik denk dat je gelijk hebt voor als je gewoon trouwt maar als ik trouw met GEMEENSCHAP VAN GOEDEREN; dan ben ik toch wel mede-eigenaar of zie ik dat verkeerd?

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#6 , 14 feb 2020 20:10

Beste

Door het huwelijk en de inbreng in gemeenschap bent u mogelijk wel mede eigenaar, maar nog geen mede kredietnemer. Er zal dus ook een gemeenmaking aan de bank gevraagd moeten worden.
Daarenboven bestaat de Woonbond uit een basisbedrag (2280 euro) en een bonusbedrag (760 euro) indien het de enige en eigen woning blijft.
Ingevolge huwelijk en gemeenschap van goederen zal die bonus weggevallen gezien er dan twee woningen in eigendom zijn.

Uw fiscaal voordeel verlaagt dus tegelijk haar actueel fiscaal voordeel. Per saldo is er wel winst. Maar toch ook wel gevolgen inschatten bij relatiebreuk.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 14 feb 2020 20:25

Trouwen met algemene gemeenschap van goederen. Dan moet ze u wel heel graag zien. Zo'n contract komt nog weinig voor. Maar ik gun het u.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”