Ten einde raad

Jossy
Topic Starter
Berichten: 123

Ten einde raad

#1 , 04 feb 2020 14:29

Een kennis van mij heeft iets meer dan 30.000€ schuld aan mij. Ik heb hem dat niet in 1x "geleend" , maar over een tijdspanne van ca. 13 jaar aan hem geleend in verschillende sommen (van 50€ tot 2.500€) om hem te "helpen" iets te betalen, iets te repareren, lening bij bank af te betalen, vele normale rekeningen die niet werden betaald door hem, vliegticket om dringend iets te regelen in zijn vaderland, zijn auto (bj 1993) te behouden, enz x 100 ! STEEDS met de belofte mij terug te betalen. Niet dus ! Maar nu is die 30.000€ wel de limiet !
Ik heb wel enkele bewijzen (schuldbekentenis en beloftes, die gedateerd en ondertekend zijn) maar een kei kun je niet scheren (of hoe is dat spreekwoord ?) want hij is momenteel werkloos. Maar wat kan ik daadwerkelijk hier aan doen om mijn geld terug te krijgen ? Of kan ik eventueel op basis van bovenstaande feiten, hem een contact en straatverbod laten opleggen door de politie ???

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 feb 2020 15:19

Een contact of straat verbod is wel zeer ver gezocht, deze heeft dit geld niet gestolen !! u geeft het hem gegeven (geleend).
U vriend heeft geen enkel strafbaar feit gedaan.

U centen terug vorderen van een werkloze, hoe ga jij dit doen ?

Nettoloongrenzen


Sommen die vatbaar zijn voor beslag of overdracht

op het loongedeelte

onder of gelijk aan 1.138 EUR 0 EUR

op het loongedeelte
tussen 1.138,01 EUR en 1.222 EUR 20 % (= max. 16,8 EUR)

op het loongedeelte
tussen 1.222,01 EUR en 1.349 EUR 30 % (= max. 38,1 EUR)

op het loongedeelte
tussen 1.349,01 EUR en 1.475 EUR 40 % (= max. 50,4 EUR)

op het loongedeelte
boven 1.475 EUR Alles


Zoals je ziet niet zo evident bij een werkloze .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 04 feb 2020 15:31

Maar wat kan ik daadwerkelijk hier aan doen om mijn geld terug te krijgen ?
Een kale kip kan je niet meer plukken / pluimen ...
Een kei kan je niet stropen .

Stoppen met geld toestoppen.
Waarom laat je dat zo ver mislopen :?:

Het geleende geld terugvragen - maar dat heeft al weinig effect gehad waarschijnlijk ...
Je kan eens proberen dat aangetekend te doen ...


Als niets helpt, kan je je naar de burgerlijke rechtbank stappen .
Dat is niet gratis, en al helemaal niet als je er een advocaat voor moet inschakelen, terwijl de ander als hij niets heeft een pro-deo advocaat toegewezen kan krijgen ...
Je gaat dan ook de schuld moeten bewijzen.
Kan zijn dat je er uiteindelijk nog meer aan kwijt speelt.

Of kan ik eventueel op basis van bovenstaande feiten, hem een contact en straatverbod laten opleggen door de politie ???
Neen
De schulden zijn een burgerlijke aangelegenheid tussen u en de schuldenaar.
Komt politie niet in tussen.

Straat- en contactverbod daarvoor zijn strafbare feiten nodig.

Reclame

pluspower
Berichten: 104
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 feb 2020 18:24

Naar mijn mening zult ge uw geld NOOIT terugzien. Een lening moet vergezeld zijn van een document met de vermelding bedrag, terugbetalingsvoorwaarden, datum en ondertekend door beide partijen. Daarna binnen de vier maanden laten registreren. Elke partij moet beschikken over de schriftelijke overeenkomst.

Jossy
Topic Starter
Berichten: 123

#5 , 10 feb 2020 08:50

Hartelijk dank toch voor uw antwoorden.
Ik weet dat het mijn eigen fout is hoor, maar ik kan zo moeilijk neen zeggen, en zeker tegen "vrienden" !!!
Ik heb wel getekende verklaringen van hem, met het bedrag, datum, ondertekend, enz.,
maar uiteraard daar kom ik geen stap verder mee.
Vorige week vroeg hij nog eens een lening van 15.000€ (want krijgt geen lening bij de bank). En kijk .... ik heb "neen" gebruld !!! :-)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 feb 2020 10:53


Vorige week vroeg hij nog eens een lening van 15.000€ (want krijgt geen lening bij de bank). En kijk .... ik heb "neen" gebruld !!! :-)
Ja groot gelijk !!
15.000€ nog bij wat je al geleend heeft, is deze vriend wel ergens normaal ? en werkloos zijn .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 10 feb 2020 12:00

Ik heb wel getekende verklaringen van hem, met het bedrag, datum, ondertekend, enz.,
maar uiteraard daar kom ik geen stap verder mee.
Meeste advocaten doen aan een kleine prijs een eerste juridisch advies
Je kan eventueel eens informeren of er juridisch een realistische zaak in zit

Bedenk wel dat niemand je garanties kàn geven op winst in een rechtszaak.
En zelfs als je de zaak wint, is het nog maar de vraag of je ooit wat terugziet - die kale kip ...

Vorige week vroeg hij nog eens een lening van 15.000€ (want krijgt geen lening bij de bank). En kijk .... ik heb "neen" gebruld !!! :-)
Die is nog geen beetje onbeschaamd ...

Maar: goede reactie :!:

Terug naar “Andere”