plaatsen van stickers op personenwagens

flosieke
Topic Starter
Berichten: 7

plaatsen van stickers op personenwagens

#1 , 13 sep 2009 17:29

Hallo,
op de bedrijfsparking van mijn werk heb ik mijn auto geplaatst op de parking voor "bezoekers". Dit heb ik gedaan omdat ik eenmalig mijn aanhangwagen meehad en het de beste oplossing was om hem daar te stellen tijdens mijn werkuren. Als ik terugkwam na mij werk, had de portier een klever op mijn voorruit geplakt ter hoogte van mijn gezichtsveld, met de vermelding dat ik verkeerd geparkeerd stond.
Mijn vraag is, mag iemand: politieagent, parkeerwachter, bedrijfsportier of eender wie, een klever plaatsen op uw wagen? Ik bedoel dan nog wel een klever die zomaar niet af gaat door gewoon aan te trekken. Ik ben naar huis moeten rijden met een gedeeltelijk afgetrokken klever in mijn gezichtsveld.

Persoonlijk denk ik van niet. Wel een papier of boete tussen uw ruitenwisser.
Wie kan me helpen?
vriendelijke groeten,
flosieke

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 14 sep 2009 09:39

..Op mijn werk had ik mijn voertuig geplaatst..

Dat betreft dus privé grond met een - vermoedelijk - reglement om te parkeren.
Dat de conciërge over zo'n stickers beschikt laat mij dat vermoeden.
Wat had u gedaan als men een wielklem had geplaatst?

Als u geen schade hebt kan u weinig doen denk ik - firma houdt zich aan - gedragen als een goed huisvader.

flosieke
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 14 sep 2009 12:02

..Op mijn werk had ik mijn voertuig geplaatst..

Dat betreft dus privé grond met een - vermoedelijk - reglement om te parkeren.
Dat de conciërge over zo'n stickers beschikt laat mij dat vermoeden.
Wat had u gedaan als men een wielklem had geplaatst?

Als u geen schade hebt kan u weinig doen denk ik - firma houdt zich aan - gedragen als een goed huisvader.

ik denk dat mijn vraag verkeerd begrepen is. Los van het feit dat ik verkeerd geparkeerd sta of op privé-eigendom, is mijn enige vraag:
Mag iemand, politieagent, parkeerwachter,portier van een pretpark,buur, een klever-sticker plaatsen op iemands auto, eender waar hij dus geparkeerd staat.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 14 sep 2009 13:07

U bevindt zich op privéterrein. Als er binnen het bedrijf naar de medewerkers toe duidelijk is gemaakt, bv middels een reglement, dat overtredingen van de parkeerregels op deze wijze worden duidelijk gemaakt was u op de hoogte van de werkwijze.

Het bedrijf kan ook altijd uw wagen op eigen kosten laten wegslepen en deze kosten later via uw loon verhalen...

flosieke
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 14 sep 2009 14:02

U bevindt zich op privéterrein. Als er binnen het bedrijf naar de medewerkers toe duidelijk is gemaakt, bv middels een reglement, dat overtredingen van de parkeerregels op deze wijze worden duidelijk gemaakt was u op de hoogte van de werkwijze.

Het bedrijf kan ook altijd uw wagen op eigen kosten laten wegslepen en deze kosten later via uw loon verhalen...
oké, ik zal nog eens proberen mijn vraag duidelijk te maken. Vergeet het voorval van verkeerd parkeren. Dus vanaf nul.

Ik zet mijn auto ergens langs de kant van de baan,eender waar of op een openbare parking. Mag er iemand die lid is van een scoutsbeweging of Kind en Gezin of gelijk welke vereniging, zomaar een sticker kleven op mijn auto?

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 14 sep 2009 14:50

Als u op dat ogenblik uw wagen parkeert op een plaats waar hij niet mag staan en diegene die toezicht houdt op die plaats als standaard sanctie een sticker plakt op uw wagen dat u daar niet mag staan wel.

Niet eender wie in het openbaar mag zomaar stickers plakken op je wagen maar op parkings van domeinen dien je op te passen. Denk maar aan Walibi in het verleden waar het pretpark bezoeken per wagen zowiezo gelijk stond aan een sticker op je achterruit.

flosieke
Topic Starter
Berichten: 7

#7 , 14 sep 2009 15:25

Als u op dat ogenblik uw wagen parkeert op een plaats waar hij niet mag staan en diegene die toezicht houdt op die plaats als standaard sanctie een sticker plakt op uw wagen dat u daar niet mag staan wel.

Niet eender wie in het openbaar mag zomaar stickers plakken op je wagen maar op parkings van domeinen dien je op te passen. Denk maar aan Walibi in het verleden waar het pretpark bezoeken per wagen zowiezo gelijk stond aan een sticker op je achterruit.
@vandenbos,

bedankt voor uw duidelijk antwoord.

vriendelijke groeten, flosieke

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 14 sep 2009 16:41

Pas op, ik spreek me niet uit over waar die sticker in uw specifiek geval werd geplaatst... Uiteindelijk kan het niet de bedoeling zijn ongevallen te veroorzaken met een dergelijke methode.

flosieke
Topic Starter
Berichten: 7

#9 , 14 sep 2009 17:17

in mijn geval is het inderdaad zo dat de sticker in mijn gezichtsveld werd geplakt en zéér moeilijk af te krijgen is. Sowieso is dat geen goeie manier van doen. Vooral dat we toch nog naar huis moeten met de auto met die sticker die het zicht belemmert.
Intern op het werk zal dit ongetwijfeld nog verder besproken worden.

Anderszijds weet ik nu wel dat ze in princinpe een sticker mogen plakken omdat het op privéterrein is.

bedankt voor uw reactie, ik weet al veel meer.

groeten, flosieke

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 14 sep 2009 19:37

Ik zal dan ook uitleggen - als u op privé terrein staat en daar is een reglement van kracht waarin staat dat foutparkeerders met een sticker aangeduid wordnen en dat die op de voorruit gekleefd wordt...
wel dan heb je geen poot om op te staan want je bent daar gaan staan.
Het wegrijden is volledig op eigen risico en kan ook niet tegengesteld worden aan de eigenaar.
U MAG niet rijden met iets in uw gezichtsveld. U zal het er eerst moeten afhalen.
Ik ken een firma waar men een wielklem op uw auto zet en per dag 25€ vraagt - eerst betalen en dan pas klem los en ...volstrekt legaal.

Op openbaar domein is het iets anders - daar heeft - buiten de overheid - NIEMAND het recht wat dan ook op uw auto te bevestigen of te steken

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#11 , 14 sep 2009 20:51

Het bedrijf kan ook altijd uw wagen op eigen kosten laten wegslepen en deze kosten later via uw loon verhalen...
klein stapje vergeten
eerst via de rechtbank toestemming halen om het bedrag van het loon af te houden
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

paling
Berichten: 280

#12 , 14 sep 2009 23:33

Als u op dat ogenblik uw wagen parkeert op een plaats waar hij niet mag staan en diegene die toezicht houdt op die plaats als standaard sanctie een sticker plakt op uw wagen dat u daar niet mag staan wel.
bewijs eens

en gelieve ook eens te verduidelijken waarom een werkgever een werknemer zijn auto mag laten wegtakelen op een bezoekersparking

Vandebos
Berichten: 16087

#13 , 15 sep 2009 00:21

Als er duidelijke afspraken binnen het bedrijf dat de parking in kwestie is bedoeld voor bezoekers, dan horen er spijtig genoeg geen wagens van werknemers op thuis. Op dat ogenblik wordt die wagen gewoon een zoveelste die staat waar hij niet thuishoort.

Alhoewel ik het absoluut niet eens ben met een dergelijke politiek dien je hier de logica van het bedrijf in ogenschouw te nemen, Parkings zijn premiumgronden, gedeeltes van het bedrijfsterrein die nooit door wat anders ingenomen kunnen worden. Je kan die dus plaatsen in een verloren hoekje maar dit kan dan ten koste gaan van je klantenbestand... (wie zet zijn jaguar nu nog naast de vaten met afgewerkte olie of de hoop metaalafval...) De ideale oplossing is dus meestal verloren ruimte gebruiken als parkeerruimte voor je eigen personeel en een beperkt aantal "M'as tu vu" plaatsen voor de clienten. (voor grote zaken zoals shopping centers ed is de parkeerruimte meestal groter dan de zaak zelf, zij vormen echter een uitzondering.)

Als er in het verleden reeds een aantal "incidenten" zijn geweest kan de werkgever in het reglement laten opnemen dat die bezoekersplaatsen verboden terrein zijn voor werknemerwagens. Op basis van dat artikel kan hij dan de wagen laten verwijderen van de parkeerruimte. Hij doet dit op eigen verantwoordelijkheid en voor eigen kosten dmv een takelbedrijf. (die meestal weigerachtig staan tegenover dergelijke opdrachten) Eventueel kan hij later, via vonnis, trachten de takelkosten te verhalen op zijn werknemer. ( hetgeen dan weer een open uitnodiging is voor de lokale vakbonden om een onaangekondigde BBQ te organiseren voor de toegangspoort..)

fantaflesdopke
Berichten: 14

#14 , 16 sep 2009 10:11

Op de locatie waar mijn afdeling vroeger gevestigd was, hadden we hetzelfde probleem ... Een bedrijvenpark, met een concierge die de nummerplaten van alle wagens van elk bedrijf in een listing had.

Stond er iemand op een parkeerplaats van een ander bedrijf, hoppa de sticker erop. Die werd wel steeds op de zijruit van de bestuurder gekleefd.

Na een aantal klachten, omdat de stickers zo moeilijk te verwijderen zijn en dit soms schade met zich meebracht, is men afgestapt van dit systeem!!

Er schreef hier iemand: niemand verplicht u te vertrekken met een sticker op de ruit die het zicht belemmert, je moet er hem maar eerst afhalen ... Wel, ik kan u verzekeren, niemand heeft materiaal bij zich om die rotdingen eraf te halen ter plaatse.

Als ze dan toch kleven, doe het dan op de zijruit ofzo ...

Wat de vraagsteller wel had kunnen doen: naar de balie gaan en melden dat hij zijn voertuig eenmalig op de bezoekersparking wou plaatsen, gezien hij een aanhangwagen meehad. Afhankelijk van het antwoord kon hij dan nog altijd verplaatsen, toch?

Wettelijk gezien? Ik vraag mij af hoe men zou reageren als je de sticker laat verwijderen door je garagist, en de factuur ervan voor hun neus steekt ...

Vandebos
Berichten: 16087

#15 , 16 sep 2009 12:50

Wettelijk gezien? Ik vraag mij af hoe men zou reageren als je de sticker laat verwijderen door je garagist, en de factuur ervan voor hun neus steekt ...
Ken iemand die indertijd klacht had neergelegd vanwege een dergelijke sticker. 6 jaar later nog geen uitspraak...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”