2 vennoten nodig voor commanditaire vennootschap?

pierre101
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

2 vennoten nodig voor commanditaire vennootschap?

#1 , 16 jan 2020 21:12

Dag Iedereen,

Ik ben binnenkort van plan om een commanditaire vennootschap op te straten, echter zit ik nog met 1 vraag hierover.

Ik zou dit op mijn eentje doen en dus zonder andere partner of dergelijke.
Echter moet je bij een commanditaire vennootschap blijkbaar minimaal 1 beherende vennoot en 1 stille vennoot hebben.

Mijn vraag is nu of ikzelf beide functies kan opnemen zowel dus beherende vennoot zijn als stille vennoot zijn.
Ik vrees echter dat dit niet mogelijk is en vraag mij af wat ik dan het beste doe?

Erg bedankt!

LeenW
Berichten: 12811

#2 , 16 jan 2020 21:15

Neen, u moet minstens met twee zijn. BV of eenmanszaak zijn in principe altijd mogelijk.

pierre101
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 jan 2020 21:18

Neen, u moet minstens met twee zijn. BV of eenmanszaak zijn in principe altijd mogelijk.

Bedankt voor uw snelle feedback. Zou het dan het beste zijn dat ik bijvoorbeeld een familielid stille vennoot maak of hoe neem ik dit het beste aan?
En wat houdt dit dan precies in en wat zijn de gevolgen hiervan?

Reclame

LeenW
Berichten: 12811

#4 , 16 jan 2020 21:30

Als de commV failliet gaan, gaan beide vennoten mee failliet. Toch iets om over na te denken.

Om eerlijk te zijn, zie ik de meerwaarde van een commV in deze situatie niet meteen.

pierre101
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 jan 2020 21:38

Als de commV failliet gaan, gaan beide vennoten mee failliet. Toch iets om over na te denken.

Om eerlijk te zijn, zie ik de meerwaarde van een commV in deze situatie niet meteen.

Er is wel heel goed over nagedacht waarom een CommV een geen BV. Enkele redenen zijn dat het gaat om een bedrijf zonder risico, namelijk het verhuren van bepaald materiaal. Daarnaast is dit een bijberoep en daardoor zal de jaarlijkse omzet beperkt zijn en altijd onder de €25.000 blijven.

Door voor een CommV te kiezen worden de opstartkosten en onderhoudskosten (boekhouding) drastisch beperkt wat hier wel van belang is.

Enkel nog het probleem met de 2 vennoten zou moeten opgelost worden. Is dit een optie om een familielid toe te kennen als slapende vennoot en wat brengt dit precies met zich mee? Of zijn hiervoor andere en betere mogelijkheden, veranderen van vennootschapstype zal wel niet gebeuren.

pierre101
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 jan 2020 21:43

Net ook het volgende gelezen wat wel interessant is : Voordeel bij de COMM.V is dat de tweede vennoot een stille vennoot is , deze is slechts aansprakelijk ten belope zijn inbreng. De actieve vennoot wordt de beherende vennoot genoemd en is onbeperkt aansprakelijk.

M.a.w. ik geef één van mijn familieleden €500, dit familielid investeert die €500 in mijn CommV en wordt stille vennoot. Daardoor zal deze persoon enkel aansprakelijk zijn op deze €500, correct?

Terug naar “Praat café”