Medische controle arbeudsgeneerheer werk

Firaatje
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

Medische controle arbeudsgeneerheer werk

#1 , 13 jan 2020 13:14

Beste,
Reeds enkele malen word ik tijdens ziekte uitgenodigd door de arbeids geneesheer voor een gesprek rond reïntegratie en preventie om mijn medische toestand te bespreken.

Hier heb ik enkele vragen over.
Er staat nooit op de uitnodiging of het hier betreft een controle arts of een arbeids geneesheer gaat. Er staat nooit een naam van de gene en geen contact gegevens enkel van mijn regionaal kantoor van het werk. De controle vindt plaats in het gebouw van mijn werk.

Nu ben ik intussen al drie maal moeten gaan en werd ik telefonisch twee maal benaderd dit is iedere keer door een andere persoon. Ze hebben in hun computer systeem mijn medische toestand en de zaken die ik via medische verslagen heb binnen gebracht. Mag dit zomaar? Ben ik verplicht hierheen te gaan? Het lijkt mij in ieder geval heel raar dat een werkgever vijf t verschillende zogenaamde controle artsen mag aanstellen binnen eigen onderneming die dan tevens onderling een database hebben met medische gegevens. Het valt toch onder beroepsgeheim en ik voel dat mijn privacy zwaar geschonden is. Mag dit zomaar en ben ik verplicht naar dit soort raadplegingen te komen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12818

#2 , 13 jan 2020 13:16

Meestal zit men bij een vereniging die dan zelf uit de beschikbare artsen kan kiezen. Elke arts heeft zelf beroepsgeheim, dus u moet zich daar geen zorgen over maken.

Firaatje
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 jan 2020 13:22

Geachte zojuist geschreven dat ze onderling een database bijhouden waarin alle gegevens vermeld staan. Een werkgever kan dan steeds een andere aanstellen tot het advies negatief zou zijn en ik dus terug aan het werk zou moeten. Dat kan toch niet?

Reclame

LeenW
Berichten: 12818

#4 , 13 jan 2020 13:25

Is het uw werkgever die de specifieke controlearts aanstelt of is dat het werk van de controleartsenvereniging waar ze mee samenwerken?

Firaatje
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 jan 2020 13:37

Dat is het juist het is de medische dienst van mijn werk. Het gaat hier dit maal om werkverwijdering wegens zwangerschap. Wie wie aanstelt is mij onbekend.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 jan 2020 14:24

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 jan 2020 14:53

TS lees aandachtig de derde link van Marcus Aurelius; die is klaar en duidelijk.
In # 1 spreekt u van ziekte.
In # 5 bent u zwanger. zie hier zeker derde link.
Controledokter mag u verschillende malen oproepen om uw toestand te volgen, evalueren en een beslissing te nemen.

Firaatje
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 jan 2020 14:57

Controledokter wel en een arbeidsgeneerheer?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 jan 2020 15:05

Wat is de taak van de arbeidsgeneesheer !!!

https://www.beswic.be/nl/themas/informa ... geneesheer
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.


Firaatje
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#11 , 14 jan 2020 00:16

Bedankt allemaal heb alle sites nagezien en kan nergens antwoorden vinden op mijn vragen of het nu verplicht is om hierop in te gaan door de werknemer, en of een werkgever vijf verschillende arbeids geneesheren mag aanstellen die onderling allemaal communiceren en bespreken wat mijn medische toestand is.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 14 jan 2020 09:31

Zal meer dan waarschijnlijk een soort groepspraktijk zijn van arbeidsgeneesheren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 14 jan 2020 09:58

Bedankt allemaal heb alle sites nagezien en kan nergens antwoorden vinden op mijn vragen of het nu verplicht is om hierop in te gaan door de werknemer,
Door het feit dat je werkgever verplicht is om aan te sluiten bij preventie en geneeskundige dienst op het werk, en dit zeer veel centen kost, denk ik dan ook dat de werkgever wel degelijk moet naar toe gaan bij uitnodiging, anders zou men de werkgever niet verplichten om er voor te betalen, en het zijn geen enkele euro's hoor maar honderden euro's per werknemer .

De bepalingen in Boek I, titel 4 uit de Codex van 28 april 2017 betreffende het medisch toezicht, hebben tot doel de gezondheid van de werknemers te behouden en te bevorderen door risico’s te voorkomen. Aan de hand van zijn risicoanalyse stelt de werkgever een lijst op van de werknemers die periodiek een gezondheidsbeoordeling dienen te krijgen. De werkgever dient deze lijst van onderworpen werknemers voor te leggen aan de preventieadviseur-arbeidsarts, voor advies en bij het jaaractieplan te voegen
bron Mediwet
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#14 , 14 jan 2020 10:32

https://www.jubel.be/de-lokroep-van-de-arbeidsarts/

Je kan het ook van de positieve kan bezien. Je werkgever kan ook uit bezorgdheid de preventiearts inschakelen om na te gaan of er aangepast werk voor je is, werk aangepast aan je zwangerschap. Zwangerschap is immers geen ziekte, maar de regels van de moederschapsbescherming moeten sowieso gevolgd worden.

Je kan natuurlijk ook een negatieve houding aannemen en zo de werksfeer en je relatie met je werkgever serieus verzuren.

Ik wil hier wel benadrukken dat het de adviserend geneesheer van het ziekenfonds is die je al dan niet erkend als tijdelijk arbeidsongeschikt met recht op uitkeringen, niet de preventiearts.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Firaatje
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#15 , 15 jan 2020 08:58

Marcus
Zet als vrouw ergens zwangerschap en de reacties hoeven hier niet meer te gaan over wat de werkelijke vraag is? De vraag was of het wettelijk verplicht is. Wat ik al dan niet verder hiermee zou moeten doen en de relatie tussen werkgever en mij en of zwangerschap een ziekte is, dat doet hier niet ter zake en is uw mening hierin overbodig. Ik ga hier niet tevens mijn hele gezondheid historie plaatsen zodat u kan beoordelen of ik al en niet in staat ben om een uur in de auto te zitten.

In sommige sectoren zoals waar ik werkzaam ben, is werk verwijdering wettelijk verplicht na zes maand. De vraag is of het verplicht is dat ik mij moet begeven naar het hoofdkantoor van het werk. Of het dus wettelijk verplicht is en niet wat iemand verder van mening heeft.

Terug naar “Andere”