blokkering rekeningen

Jan Solders
Topic Starter
Berichten: 108

blokkering rekeningen

#1 , 11 jan 2020 10:05

Bij overlijden worden alle rekeningen ( zowel van Mr als Mvr) geblokkeerd bij de bank. Zij deblokkeren na het verkrijgen van het attest van erfopvolging., wat mij logisch lijkt.
Vraag : Als er een verblijvingsbeding is ( langst leeft) is er eigenlijk geen erfenis en dient gewoon het huwelijkscontract uitgevoerd te worden. Er zijn natuurlijk wel dezelfde erfrechten te betalen, maar de vraag is eigenlijk of de bank in dit geval wel de rekeningen moet blokkeren. Als zij een kopie van het huwelijkscontract krijgen, zou dat toch voldoende moeten zijn. Er kan toch geen betwisting zijn, er zijn in dit geval geen erfgenamen en alle rekeningen zijn nu het bezit van de overlevende echtgenoot.
Hoe gaat dit in de praktijk aub.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Berichten: 942

#2 , 11 jan 2020 10:21

Neen, ook hier worden de rekeningen geblokkeerd.
Er is nog steeds een erfenis af te handelen.

Er moet nog steeds onderzocht worden of er geen eigen vermogen van de overledene is (bijvoorbeeld een erfenis die de overledene voorheen ontvangen heeft), want dat gedeelte wordt wel vererfd en gaat successie op moeten betaald worden.

Enkel de tegoeden uit de huwelijksgemeenschap vallen onder het keuzebeding, nooit de privé eigendommen buiten de huwelijksgemeenschap.

Sowieso moet de overlevende partner zo snel mogelijk een nieuwe zichtrekening openen, zodat de bank er een "voorschot langst overlevende" kan op storten uit de andere rekeningen (maximum de helft van het geld dat erop staat met een plafond van 5000€).
En uiteraard kunnen de kosten eigen aan het overlijden (begrafenis, eventuele hospitaalkosten) wel uit de geblokkeerde rekeningen betaald worden.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 11 jan 2020 15:09

Dat van die nieuwe zichtrekening, is voor niks nodig. En dat geeft enkel meer problemen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Jan Solders
Topic Starter
Berichten: 108

#4 , 11 jan 2020 15:27

Berenod schreef:
Er moet nog steeds onderzocht worden of er geen eigen vermogen van de overledene is (bijvoorbeeld een erfenis die de overledene voorheen ontvangen heeft)
Enkel de tegoeden uit de huwelijksgemeenschap vallen onder het keuzebeding, nooit de privé eigendommen buiten de huwelijksgemeenschap.

Er is nl een verblijvingsbeding Zonder keuzebeding en er zijn geen persoonlijke eigendommen van de overledene.
Dus Alle gemeenschappelijke goederen gaan naar de overlevende.
Eventuele erfenissen gekregen tijdens het huwelijk zijn - zoals u citeert – eigen goederen en dit moet onderzocht worden.
In dit geval zijn er geen erfenissen , maar dat weet de bank niet en dus dient het onderzocht te worden volgens u.
Vraag : Wordt dit wel onderzocht ?. Vermits alle gelden gemengd zijn en de rekeningen op eigen naam verschillende bewegingen heeft ondergaan , zijn dan zo'n eventuele erfenissen niet automatisch gemeenschappelijk geworden

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 11 jan 2020 19:20

De bank weet dit allemaal niet en doet dus wat ze moeten doen: rekeningen blokkeren.

Als er een huwelijkscontract is moet je naar de notaris voor een akte van erfopvolging. De successieaangifte mag je nog zelf doen maar veel notarissen pruttelen tegen (de mijne niet ...)

Als er geen huwelijkscontract is (getrouwd volgens wettelijk stelsel) dan volstaat een attest van erfopvolging dat je bij registratie gratis krijgt. Je kan dan vervolgens zelf de aangifte doen als je dat ziet zitten.

berenod
Berichten: 942

#6 , 11 jan 2020 20:42

Dat van die nieuwe zichtrekening, is voor niks nodig. En dat geeft enkel meer problemen.
Ah ja, en van wat ga je dan leven en rekeningen betalen gedurende de dikwijls vele weken dat het duurt eer de geblokkeerde rekeningen weer vrijgegeven worden?
Bankcontactkaarten, kredietkaarten en de hele janboel wordt onmiddellijk geblokkeerd, zowel van gemeenschappelijke rekeningen als van de rekeningen enkel op naam van overlevende partner, niet echt praktisch in dagdagelijks leven voor de overlevende partner!

Mijn vader is recent overleden (zelfde scenario, keuzebeding, in onderling overleg hebben we geopteerd om nu moeder alles bij te laten houden en niets naar de kinderen te laten gaan), en het heeft ongeveer 10 weken geduurd voor de papieren allemaal rond waren en de rekeningen gedeblokkeerd waren.

Onmiddellijk na overlijden vader een nieuwe rekening voor mijn moeder, geld erop (5000€ vanuit de geblokkeerde), pensioendienst gecontacteerd dat haar pensioen naar de nieuwe rekening moet en life goes on.

Heeft helemaal geen probleem opgeleverd!

Sirkii
Berichten: 5396

#7 , 12 jan 2020 13:35

@ berenod, als er veel was is uw keuze een dure keuze geweest. Bij t overlijden van m n vader keuzebeding geminimaliseerd naar de wettelijke regeling en nalatenschapsrekeningen geopend. Veel geld mee uitgespaard en er was nog genoeg over In volle eigendom voor ons moeder.

berenod
Berichten: 942

#8 , 12 jan 2020 14:30

@ berenod, als er veel was is uw keuze een dure keuze geweest. Bij t overlijden van m n vader keuzebeding geminimaliseerd naar de wettelijke regeling en nalatenschapsrekeningen geopend. Veel geld mee uitgespaard en er was nog genoeg over In volle eigendom voor ons moeder.
Het grootste verschil zit hem in de successierechten op het appartement, en de winst die je maakt van het op te splitsen in twee kleinere erfenissen (door in lagere schijven te blijven) was niet zo groot en woog niet op tegen de extra papierwinkel en het nu reeds moeten betalen van de successierechten om een blote eigendom te verkrijgen.
Roerende tegoeden waren ook niet veel en was sowieso gepland om die bij moeder te laten.

Moeder betaalde sowieso niets nu daar alles ruim binnen het successierechtenvrije gedeelte bleef.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#9 , 13 jan 2020 13:06

Bij een 'langst leeft, al heeft' - clausule betaal je bij het tweede overlijden de erfbelasting die je niet hebt bij het eerste overlijden, tot drie maal terug.
Nieuwe rekening geopend : zijn alle betrokken diensten verwittigd? Die 5000 € kan en mag best gebruikt worden via de bestaande en geblokkeerde rekening. Gelden zoals loon of pensioen die na het overlijden zijn uitbetaald, vallen ook buiten de blokkering.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jan Solders
Topic Starter
Berichten: 108

#10 , 13 jan 2020 16:03

Goede info, maar ik begrijp nog altijd niet waarom de bank de rekeningen moet blokkeren als er een verblijvingsbeding is zegge langst leeft ( waarvan ze kopie kunnen krijgen) ZONDER keuzebeding. Alles gaat toch naar de langstlevende partner.
Er moet nagegaan worden of er geen eigen bezit is van de overledene ( erfenis, gelden uit verkoop van eigen onroerend goed enz). Wie zal dat controleren , hoe kan dat bepaald worden? Die gelden zijn onderhevig geweest aan bewegingen. Is het niet zo dat alles dan automatisch gemeenschappelijk is.

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 13 jan 2020 16:53

De opbrengsten van de eigen middelen tijdens het huwelijk zijn gemeenschappelijk, behalve ingeval van volledige scheiding van goederen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 13 jan 2020 17:03

Die 5000 € kan en mag best gebruikt worden via de bestaande en geblokkeerde rekening. Gelden zoals loon of pensioen die na het overlijden zijn uitbetaald, vallen ook buiten de blokkering.
Ik heb er 2x heel andere ervaringen mee gehad.
Elke prul te betalen via dienst vd bank ...

Bij 2de overlijden speciaal gewacht om bank te verwittigen zodat ik nog wat financiële zaken kon regelen voor bank alles blokkeerde.
Mag eigenlijk niet, werkt wel stukken beter ...

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#13 , 13 jan 2020 20:32

In een gemeenschapsstelsel met aanwezigheid van kinderen, worden roerende goederen als geld, effecten ,... steeds als gemeenschappelijk gezien, ongeacht de oorsprong. Tenzij men echt kan en wil bewijzen dat ze 'eigen' vermogen zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sirkii
Berichten: 5396

#14 , 13 jan 2020 22:49

Goede info, maar ik begrijp nog altijd niet waarom de bank de rekeningen moet blokkeren als er een verblijvingsbeding is zegge langst leeft ( waarvan ze kopie kunnen krijgen) ZONDER keuzebeding. Alles gaat toch naar de langstlevende partner.
Er moet nagegaan worden of er geen eigen bezit is van de overledene ( erfenis, gelden uit verkoop van eigen onroerend goed enz). Wie zal dat controleren , hoe kan dat bepaald worden? Die gelden zijn onderhevig geweest aan bewegingen. Is het niet zo dat alles dan automatisch gemeenschappelijk is.
Omdat de wet dit blokkeren nu eenmaal oplegt en banken pas tot verdeling mogen overgaan na t ontvangen van de akte/attest van erfopvolging.

Jan Solders
Topic Starter
Berichten: 108

#15 , 14 jan 2020 11:28

Wanton schreef : In een gemeenschapsstelsel met aanwezigheid van kinderen, worden roerende goederen als geld, effecten ,... steeds als gemeenschappelijk gezien, ongeacht de oorsprong. Tenzij men echt kan en wil bewijzen dat ze 'eigen' vermogen zijn.

Hieruit leid ik af dat wanneer er geen kinderen zijn, de roerende goederen NIET automatisch als gemeenschappelijk worden aanzien? Wie bepaalt dan wat eigen vermogen is. Wordt dat dan automatisch onderzocht zonder dat men zelf er naar vraagt.

Tweede vraagje : Indien dit automatisch onderzocht wordt als er geen kinderen zijn , gebeurt dat dan ook automatisch bij een verblijvingsbeding ( langst leeft waar alles naar de overlevende gaat). Hier komen de kinderen toch ook niet tussen en is de situatie eigenlijk hetzelfde als geen kinderen hebben.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”