Huisdieren houden in huurwoning

D0gD0g

Re: Huisdieren houden in huurwoning

#16 , 13 jan 2020 17:58

Misschien... maar misschien ook niet. Uit het foldertje van het huurdersplatform
Samengevat zal een contractueel verbod op het houden van huisdieren maar de proportionaliteitstoets doorstaan als, rekening houdend met alle concrete omstandigheden (zoals plaats en aard van het verhuurde goed, aard van het huisdier zelf), door de rechter wordt geoordeeld dat het dier schade of overlast kan veroorzaken
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 8934312638
Maar dat foldertje is van 2018, we spreken over een contract dat valt onder het huurdecreet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bambipower
Berichten: 1034

#17 , 13 jan 2020 18:03

Neen, je mag nog altijd geen 24 hangbuikzwijnen, 14 katten en 5 honden houden op een studio.

Extreem voorbeeld, maar je moet al heel dom zijn als je verondersteld dat een vrederechter daar geen probleem mee heeft.

En wij, wij weten toch niet hoe de huurder woont?

D0gD0g

#18 , 13 jan 2020 18:06

Neen, je mag nog altijd geen 24 hangbuikzwijnen, 14 katten en 5 honden houden op een studio.

Extreem voorbeeld, maar je moet al heel dom zijn als je verondersteld dat een vrederechter daar geen probleem mee heeft.

En wij, wij weten toch niet hoe de huurder woont?
De argumenten die je bovenhaalt zijn wel buiten proportie, TS heeft het over 1 hond. En zeker zou dat een probleem vormen en niet toegestaan worden.

Reclame

bambipower
Berichten: 1034

#19 , 13 jan 2020 18:08

1 koehond op een studio van 20m² kan ook al een probleem geven

NatD
Berichten: 426
Juridisch actief: Nee

#20 , 13 jan 2020 18:11

Nu, in alle eerlijkheid dient er gezegd te worden dat TS in zijn openingspost gezegd heeft dat het gaat over een huis met tuin, dus principieel gezien zou het me al ten zeerste verwonderen dat dit een ongeschikte woning zou zijn voor een hond.
Nu over naar bambi en woef :p

KJ86
Berichten: 2662

#21 , 13 jan 2020 18:11

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 8934312638
Maar dat foldertje is van 2018, we spreken over een contract dat valt onder het huurdecreet.
Nu doe je het weer, er is niets veranderd op dat vlak met het nieuw huurdecreet. Dat doet er niet toe, de 'voorbeeldclausule' van Ben is niet opgenomen in het nieuw huurdecreet.

bambipower
Berichten: 1034

#22 , 13 jan 2020 18:16

Nu, in alle eerlijkheid dient er gezegd te worden dat TS in zijn openingspost gezegd heeft dat het gaat over een huis met tuin, dus principieel gezien zou het me al ten zeerste verwonderen dat dit een ongeschikte woning zou zijn voor een hond.
Nu over naar bambi en woef :p
Klopt, maar er kunnen nog meer argumenten zijn, dan enkel de grote woning, met of zonder tuin.
Iemand met vol houten parket, zou gerust als argument kunnen geven dat de woning niet geschikt is voor een grote hond. Ik denk dan bvb aan z'n nagels, of plassen op de parket.

Of, de vrederechter, meegaat in dat argument is een twijfel

D0gD0g

#23 , 13 jan 2020 18:31

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 8934312638
Maar dat foldertje is van 2018, we spreken over een contract dat valt onder het huurdecreet.
Nu doe je het weer, er is niets veranderd op dat vlak met het nieuw huurdecreet. Dat doet er niet toe, de 'voorbeeldclausule' van Ben is niet opgenomen in het nieuw huurdecreet.
Dat weet ik, maar het botst nog altijd met het UVRM, daarom heb ik TS gewaarschuwd dat de huisbaas nog altijd zijn contract kan opzeggen op het einde van de looptijd.

D0gD0g

#24 , 13 jan 2020 18:32


Nu over naar bambi en woef :p
Hahahahaha leuk.

D0gD0g

#25 , 13 jan 2020 18:33

Nu, in alle eerlijkheid dient er gezegd te worden dat TS in zijn openingspost gezegd heeft dat het gaat over een huis met tuin, dus principieel gezien zou het me al ten zeerste verwonderen dat dit een ongeschikte woning zou zijn voor een hond.
Nu over naar bambi en woef :p
Klopt, maar er kunnen nog meer argumenten zijn, dan enkel de grote woning, met of zonder tuin.
Iemand met vol houten parket, zou gerust als argument kunnen geven dat de woning niet geschikt is voor een grote hond. Ik denk dan bvb aan z'n nagels, of plassen op de parket.

Of, de vrederechter, meegaat in dat argument is een twijfel
Als er parket ligt, zal de vrederechter zeker weigeren.

bambipower
Berichten: 1034

#26 , 13 jan 2020 18:34

Conclusie : mag de huurder een hond houden ---》 misschien

Jdb94
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#27 , 14 jan 2020 16:57

Om mijn beschrijving nog wat uit te breiden: het gaat over een halfopen bebouwing met afgemaakte tuin en groot tuinhuis. Binnen liggen enkel tegels en op de slaapkamers laminaat (waar de hond niet zou komen).
We hebben een contract van 9 jaar en wonen er sinds april 2019. Zou het contract dan vroegtijdig beëindigd kunnen worden na de eerste 3 jaar?

NatD
Berichten: 426
Juridisch actief: Nee

#28 , 14 jan 2020 17:11

Om mijn beschrijving nog wat uit te breiden: het gaat over een halfopen bebouwing met afgemaakte tuin en groot tuinhuis. Binnen liggen enkel tegels en op de slaapkamers laminaat (waar de hond niet zou komen).
We hebben een contract van 9 jaar en wonen er sinds april 2019. Zou het contract dan vroegtijdig beëindigd kunnen worden na de eerste 3 jaar?
Ja, de eigenaar kan opzeggen zonder motief, maar hij is je dan wel een schadevergoeding van 9 maanden huur verschuldigd. Hij zou er uiteraard ook zelf kunnen intrekken (of zijn familie) ...

D0gD0g

#29 , 14 jan 2020 17:36

Indien hij zelf en persoonlijk met zijn gezin wil intrekken, 6 maanden opzeg zonder vergoeding.
(Na) de eerste 3 jarige periode kan hij mits opzeg van 6 maanden zijn familie laten wonen.

KJ86
Berichten: 2662

#30 , 14 jan 2020 18:07

Waarom voor zoiets de relatie met de verhuurder verzuren. Je kan toch wachten tot dat je zelf een woning gekocht hebt. Een hond is echt een luxeproduct, gedurende zijn leven verbruikt een hond € 15000. Dat geld kan beter gespaard worden voor de aankoop van een eigen woning. De CO2 uitstoot (klimaatimpact) van een hond is bovendien gigantisch.

Terug naar “Huren”