Bouwjaar auto en prijsbepaling

sethje4
Topic Starter
Berichten: 81

Bouwjaar auto en prijsbepaling

#1 , 13 jan 2020 00:04

Ik heb een tweedehandswagen op het oog. Nu staat hij geadverteerd met bouwjaar 2005 (1ste in dienststelling op inschrijvingsbewijs).
Op site van verzekeraar krijg ik met ingave van chassisnummer bouwjaar 2001 te zien. Op de 10de plaats staat ook inderdaad het nummer dat overeenkomt met productiejaar 2002. In prijs maakt dit wel een verschil maar met welk jaartal moet nu rekening gehouden worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#2 , 13 jan 2020 10:17

Zover ik weet is de prijs van een tweedehandswagen gewoon overeen te komen, volgens hoogstpersoonlijke appreciatie .

Productiejaar kan en zal natuurlijk wel te maken hebben met Euro-klasse ; een Euro 4 wagen (of lager) kan zo goed als onverkoopbaar blijken, en een waarde hebben die het nulpunt benadert :(

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 13 jan 2020 12:47

De meeste wagens van 15 jaar oud worden per kilo verkocht. Tenzij het natuurlijk een supercar is ...

Benzine 15 jaar is nog ok voor de LEZ zones. Diesel niet.

Reclame

cesto
Berichten: 324

#4 , 23 jan 2020 10:30

Ik heb een tweedehandswagen op het oog. Nu staat hij geadverteerd met bouwjaar 2005 (1ste in dienststelling op inschrijvingsbewijs).
Op site van verzekeraar krijg ik met ingave van chassisnummer bouwjaar 2001 te zien. Op de 10de plaats staat ook inderdaad het nummer dat overeenkomt met productiejaar 2002. In prijs maakt dit wel een verschil maar met welk jaartal moet nu rekening gehouden worden?
Een raar verhaal... Hoe kon je het chassisnummer achterhalen van een wagen die je nog niet gekocht hebt?
In ieder geval, misschien werd dat voertuig eerst in het buitenland ingeschreven, en pas in 2005 werd het naar België geïmporteerd. Of het stond 4 jaar in de toonzaal van de handelaar, maar deze mogelijkheid lijkt me onwaarschijnlijk.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 23 jan 2020 12:44

Chassisnummer kan je door een venstertje in de voorruit aflezen

Terug naar “Consumenten Koop”