Ongevraagd afname water en elektriciteit door verhuurder

D0gD0g
Topic Starter

Re: Ongevraagd afname water en elektriciteit door verhuurder

#31 , 11 jan 2020 13:27

Een lampke vervangen is voor de huurder, daar heeft de verhuurder geen uitstaans mee.
Een lamp in de gemeenschappelijke delen is voor de verhuurder en niet voor de huurder
Volgens het nieuwe decreet is dit voor de huurder..

https://www.lexalert.be/nl/Vlaams-Wonin ... angerekend

Binnengaan mag niet zomaar
Als verhuurder moet je aan je huurder het rustig gebruik en genot geven van de woning of het appartement dat hij van je huurt. Je huurder heeft ook recht op privacy. Hieruit volgt dat je zonder de toestemming van je huurder niet zomaar meer mag binnengaan in je woning ook al is dat je eigendom. Doe je dat toch dan kom je tekort aan je verplichtingen als verhuurder. Je huurder zou de ontbinding van de huur en/of een schadevergoeding kunnen vragen. Bovendien riskeer je zelfs strafrechtelijk te worden vervolgd en dit voor huisvredebreuk.
Hetzelfde geldt als je een beroep doet op een aannemer om een herstelling te doen aan of in het huurhuis. Ook die mag je zonder het akkoord van je huurder niet binnenlaten in het huis.

https://www.newimmoservice.be/nl/nieuws ... n-je-huis/

uittreksel uit het strafwetboek

Art. 439. Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en met geldboete van zesentwintig frank tot driehonderd frank wordt gestraft hij die, zonder een bevel van de overheid en buiten de gevallen waarin de wet toelaat in de woning van bijzondere personen tegen hun wil binnen te treden, in een door een ander bewoond huis, appartement, kamer of verblijf, of in de aanhorigheden ervan binnendringt, hetzij met behulp van bedreiging of geweld tegen personen, hetzij door middel van braak, inklimming of valse sleutels.
Laatst gewijzigd door D0gD0g op 11 jan 2020 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
D0gD0g
Topic Starter

#32 , 11 jan 2020 14:07

Opgelet deze limitatieve opsomming geldt voor huurcontracten afgesloten vanaf 01.01.2019. Voor eerdere huurcontracten gelden eventueel andere regels. Wanneer men het heeft over gebruik van water, dan geldt dit voor het individuele gezinsgebruik. Mijn inzien gaat het hier om herstellingen ten laste van de verhuurder die deze kosten en andere kosten verbouwings-/verbeteringswerken desgevallend en volgens toepasselijke bepalingen kan verrekenen in de huurprijs.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
Er zijn geen duidelijke richtlijnen in de huurwet van voor 2019
Maar een lampje vervangen in de gemeenschappelijke delen ( Hal ) is een kleine herstelling die ten laste van de huurder is.
Ook in onderstaande brochure die gebruikelijk was in de oude huurwet word het ten laste gelegd van de huurder.

https://www.vlaamsbrabant.be/binaries/Z ... -80640.pdf.

D0gD0g
Topic Starter

#33 , 11 jan 2020 14:23

Collega,
De eigenaar, laat de buitenmuren renoveren, her voegen enz..

Dit is geen lampje vervangen hé. :roll: :) :)
Sorry, maar ik ben de draad kwijt nu, oorspronkelijk gaat het over renoveren van buitenmuur ja.
Maar wat heeft dat te zien met doorrekenen van kosten of wat bedoeld u.
In het geval waar het hier over gaat is dat ten laste van de verhuurder en heeft de huurder daar financieel niks mee te maken.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#34 , 11 jan 2020 15:50

Maar een lampje vervangen in de gemeenschappelijke delen ( Hal ) is een kleine herstelling die ten laste van de huurder is.
Welke huurder? Die van het gelijkvloers, eerste verdieping, tweede verdieping, twintigste verdiepen?

mava105

#35 , 11 jan 2020 15:59

https://www.law.kuleuven.be/apps/jura/artikels/show/159
Vooral art 2 zijn hier aandachtig te lezen door de liefhebbers.

D0gD0g
Topic Starter

#36 , 11 jan 2020 17:36

Welke huurder? Die van het gelijkvloers, eerste verdieping, tweede verdieping, twintigste verdiepen?
Mava , je doet moeilijk man, vraag het aan de wetgever.

D0gD0g
Topic Starter

#37 , 11 jan 2020 17:42

Mava, volgens mij gaat dit artikel hier over een gebouw met syndicus en over private gedeelten.
Dat is een heel ander verhaal.

De ruimtelijke privacy behandelt het vraagstuk in hoeverre iemand toegang kan krijgen tot de privatieve gedeelten van de appartementseigenaar.

D0gD0g
Topic Starter

#38 , 11 jan 2020 19:37

Betreft een kleine woonblok met 3 appartementen, allen van dezelfde eigenaar.
De eigenaar, laat de buitenmuren renoveren, her voegen enz..
Ja , klopt en wat moet er nog aan toegevoegd worden ?

mava105

#39 , 11 jan 2020 20:22

Mava, volgens mij gaat dit artikel hier over een gebouw met syndicus en over private gedeelten.
Dat is een heel ander verhaal.
Een gebouw met 1 eigenaar en 3 wooneenheden wordt toch op dezelfde wijze geregeld als een mede-eigendom met 100 woon eenheden. In beide gevallen zijn er private delen en gemeenschappelijke delen. Mogelijks is er geen basisakte, maar voor het onderhoud van de gemeenschappelijke delen is 1 persoon verantwoordelijk : ofwel de alleenstaande eigenaar of de syndicus. De privatieve delen blijven in beide gevallen privatief.
Heb gedurende bijna 30 jaar het beheer gehad over honderden gebouwen, waaronder niet minder dan ongeveer 40 mede-eigendommen. (zowel kleine met 2 entiteiten als een paar met meer dan 150) en ik spreek hier enkel uit die ervaring.
En hierna stop ik de discussie.

D0gD0g
Topic Starter

#40 , 12 jan 2020 09:17

Mava, ik weet dat u veel ervaring hebt en daar heb ik echt wel alle respect voor.

Maar hetgeen u aanhaalt zoals;

"maar voor het onderhoud van de gemeenschappelijke delen is 1 persoon verantwoordelijk : ofwel de alleenstaande eigenaar of de syndicus"

We hebben het hier over een pand met 3 appartementen met 1 eigenaar en zonder syndicus.
De eigenaar is verantwoordelijk voor het schilderen enz...in de gemeenschappelijke delen. Dus het groot onderhoud. Het klein onderhoud is voor de huurder, lichtschakelaar, lamp, deurslot.
Maar, er staat nergens dat de eigenaar het recht heeft onaangekondigd zijn huurpand te betreden met de sleutel die hij ( zonder medeweten van zijn huurders ) in zijn bezit heeft.
Wanneer een eigenaar zijn pand wil bezoeken om gelijk welke reden en zelfs alleen in de gemeenschappelijke delen, moet hij dat laten weten aan zijn huurders.
Hij mag slechts, bij noodzaak gebruik maken van zijn sleutel die hij al dan niet ( met of zonder medeweten van zijn huurders ) in het bezit heeft.
Voor alle andere bezoeken moet hij aanbellen aan de voordeur.
Zelfs als er een appartement vrijstaat in het pand en hij wil er zelf werken doen of laten doen, moet hij zijn andere huurders daarvan inlichten.
Door zijn pand te verhuren verliest de eigenaar zijn vrij betredingsrecht ook in de gemeenschappelijke delen.
Ook nog over het sleutelrecht, wanneer de eigenaar reservesleutels wil behouden , moet dat in het contract staan. Als er niks in het contract staat en de eigenaar verzwijgt dat hij sleutels heeft en gebruikt of laat ze gebruiken zoals in dit geval van mijn vriend, dan heeft men zich toegang verschaft met valse sleutels.
Er kunnen dus stappen ondernomen worden tegen de eigenaar of en tegen de werkmannen, met verzwarende feiten dat zij ongevraagd dus elektriciteit en water gestolen hebben en dat er geen noodzakelijke en dringende reden was om het pand te betreden.
U ziet waar geen toelating vragen en niet verwittigen allemaal toe kan leiden.
Mvg

mava105

#41 , 12 jan 2020 09:39

[/quote]
Toch nog even reageren om het af te leren: Bij welke huurder? die van gelijkvloers, eerste verdieping og 2de verdieping. Of moet hij wachten totdat de 3 huurders samen aanwezig zijn?

D0gD0g
Topic Starter

#42 , 12 jan 2020 10:10

Toch nog even reageren om het af te leren: Bij welke huurder? die van gelijkvloers, eerste verdieping og 2de verdieping. Of moet hij wachten totdat de 3 huurders samen aanwezig zijn?
[/quote]

Ik denk dat het gebruikelijk is mava dat wanneer hij bij een huurder persoonlijk zijn appartement wil nakijken, dat hij een afspraak maakt met de betrokken huurder.
Hij moet aanbellen, want er is geen dringende noodzaak.

Indien hij, in de gemeenschappelijke delen een nazicht wil doen, kan hij met één van zijn huurders afspreken.
Hij moet aanbellen, want er is geen dringende noodzaak.

https://www.dewaele.com/nl/advies/bijho ... huurwoning

Het is alleen, als het pand, helemaal leeg is, dus als de 3 appartementen vrij zijn, dan kan hij doen wat hij wil en mag hij zoveel werkmannen binnenlaten als hij wil.

Vroeger Mava werd daar allemaal niet zo naar gekeken, dan was de huisbaas de grote man.
Maar de tijden zijn anders nu en de wetten ook, dus moet je gewoonten die je jarenlang hebt als normaal beschouwd nu terzijde schuiven.

D0gD0g
Topic Starter

#43 , 12 jan 2020 10:40

Eens na lezen op het forum zelf;
#11 , 8 jaar 4 maand geleden (08 sep 2011 22:53) Franciscus

Er is GEEN wettelijke verplichting die het verbied aan de eigenaar om een sleutel te vragen. Het bezit van een sleutel heeft geen enkele juridische waarde.
Het gebruik van een sleutel echter wel. Dus een eigenaar die een sleutel gebruikt zonder reden gebruikt wat juridisch wordt genoemd een valse sleutel.
Dus het binnengaan in een woning (wel zijn huis maar niet zijn woning) met een echte sleutel, maar die voor een niet legitiem doel gebruikt wordt, is schuldig aan een strafbaar feit.
Huisvredebreuk op zijn minst.
Niets belet u om direct een ander slot te steken, want dat is NIET verboden.
---------------------------------------
Dus, wanneer men eigenaar is van een huis dat verhuurd is, dan is het niet zijn woning.
Betreed hij echter dat verhuurde huis, zonder wettige reden, maakt hij zich schuldig.
Dat is hetzelfde als een huis met appartementen in het geval van mijn vriend.
Het gaat over betreden van het verhuurde goed, het zijn niet zijn woningen. De gemeenschappelijke delen horen bij het verhuurde goed.
Laatst gewijzigd door D0gD0g op 12 jan 2020 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.

NatD

#44 , 12 jan 2020 10:41

D0gD0g, hier ook één eigenaar voor een gebouw met 2 appartementen en twee studio's, waarvan hij 1 studio constant verhuurt aan toeristen. Wat dus ook inhoudt dat hij iedere keer een toerist verder reist, de studio moet schoonmaken. Nu is mijn eigenaar geen spiderman, hij moet daarvoor dus door de gemeenschappelijke delen lopen om aan die studio te geraken. Verdikke, ik zou toch niet willen om de zoveel dagen gestoord worden door de eigenaar zodat hij toestemming zou kunnen vragen of hij zijn sleutel mag gebruiken.

D0gD0g
Topic Starter

#45 , 12 jan 2020 10:57

D0gD0g, hier ook één eigenaar voor een gebouw met 2 appartementen en twee studio's, waarvan hij 1 studio constant verhuurt aan toeristen. Wat dus ook inhoudt dat hij iedere keer een toerist verder reist, de studio moet schoonmaken. Nu is mijn eigenaar geen spiderman, hij moet daarvoor dus door de gemeenschappelijke delen lopen om aan die studio te geraken. Verdikke, ik zou toch niet willen om de zoveel dagen gestoord worden door de eigenaar zodat hij toestemming zou kunnen vragen of hij zijn sleutel mag gebruiken.
Kijk man, met alle respect, ik weet daar niet direct een antwoord op omdat ik niet weet of deze situatie wel wettelijk is.
Het probleem en de vraagstelling dat ik aanhaalde gaat over een huis met 3 appartementen en waar de huurders gedomicilieerd zijn.
Dus de situatie die u aanhaalde ligt niet in die lijn. Alhoewel, ik wel in eerste instantie kan opmerken dat uw verhuurder u het rustig genot moet verschaffen van het door u gehuurde goed. En ik denk niet, wanneer het boven uw hoofd opendeurdag is, dat dit rustig genot gehandhaafd is.

Terug naar “Huren”