Redelijke termijn om factuur over te maken

Sophie_V_28
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Redelijke termijn om factuur over te maken

#1 , 09 jan 2020 12:02

Hallo!

Ik had een vraagje i.v.m. de termijn voor het overmaken van een factuur aan een consument.

Het gaat om een factuur van een algemeen onderhoud van een auto. De factuur is nog niet verjaard (termijn is 10 jaar), maar deze is wel pas na 9 jaar opgestuurd.

De garagist vordert geen interesten en is er dus geen sprake van rechtsmisbruik.

Nu vroeg ik me wel af of dit zomaar kan. 9 jaar is zeer lang. In de realiteit is er voor de consument geen mogelijkheid meer om de inhoud van de factuur na te gaan. En een factuur is voor de consument ook geen bewijs van overeenkomst als ik het goed heb.

Het eerste dat in me op komt is om te vragen aan de garagist om het bewijs van de geleverde dienst voor te leggen.
(En kan dit gewoon per mail besproken worden met de garagist of moet de factuur onmiddellijk met een aangetekend schrijven geprotesteerd worden?)

Zijn er nog andere opties? In de rechtspraak is er namelijk al in enkele gevallen beoordeeld dat door nalatigheid deze schuld kwijtgescholden kan worden. Dit is echter verre van een algemeen rechtsbeginsel.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 jan 2020 12:26


Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#3 , 09 jan 2020 15:24

De komt in de buurt van de leer van de rechtsverwerking. Deze figuur is wat onduidelijk (zowel qua inhoud, rechtsgrond als toepassing), al lijkt het Hof van Cassatie deze leer (afkomstig uit Nederland) niet principieel uit te sluiten.

De figuur is een soort van combinatie van het klassieke rechtsmisbruik (wel een rechtsbeginsel) en vertrouwensleer. Er bestaat een gerechtvaardigd vertrouwen dat de schuldeiser door zijn stilzitten zijn subjectief recht niet maar gaat willen uitoefenen. Door plots toch de factuur te sturen, breekt hij met het gerechtvaardigd vertrouwen dat de SA had en maakt hij eigen misbruik van zijn recht.

Het is niet helemaal hetzelfde als rechtsmisbruik, het knoopt er wel wat bij aan. De rechtspraak erkent echter niet overal deze figuur.

Dat deze figuur overigens recent is, merk je ook in de Franse benaming voor deze figuur: "la rechtsverwerking". En dan maar zeggen dat Franstaligen geen Nederlands kunnen. ;)
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Reclame

Terug naar “Andere”