Boekhouding, stock en belastingen

CvdCvd
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Boekhouding, stock en belastingen

#1 , 08 jan 2020 23:01

Beste,

Ik ga starten met een eenmanszaak/met vrijstelling btw onder 25000 euro/in hoofdberoep/ eenvoudige boekhouding/ dit in verkoop in tweedehandsgoederen.

Mijn eerste vraag is mijn aankopen worden meestal aangekocht bij particulieren op beurzen, rommelmarkten, inboedel opkopen of online.
Deze zijn allemaal particuliere aankopen zonder factuur dus ga ik proberen een aankoop borderel te laten invullen (als ze dat natuurlijk willen doen).
Mijn verkopen zijn ook aan verzamelaars of particulieren dus heb ik ook geen uitgaande facturen.
Hoe moet ik dit in de boekhouding inbrengen en in de inventaris.

Welke boeken heb ik juist nodig voor de boekhouding?
Ik heb me laten vertellen dat ik een financieel dagboek, aankoopdagboek, verkoopdagboek en inventarisboek nodig heb.

Ook heb ik nog stukken die ik door de jaren verzameld heb en die ik graag zou inbrengen hoe doe ik dit?

En nog een vraag over de inventaris moet ik alles nummeren want als ik een inboedel koop is dit zoveel werk en de moeite niet waard.

Alvast bedankt
NAAM gewijzigd JurecaBE - moderator

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12817

#2 , 08 jan 2020 23:19

Een boekhouding die geen samenhangend geheel is, is niet bewijskrachtig en kan door de Fiscus verworpen worden. Een correcte voorraad is daarvoor essentieel.

Gelet op uw vragen lijkt een gesprek met een boekhouder mij geen overbodige luxe, al was het maar om u de juiste richting te wijzen.

CvdCvd
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 jan 2020 10:07

Ja is precies niet zo simpel maar wil wel in orde zijn en geen problemen krijgen met de belastingen.
Heb daar ook al een mail gestuurd maar konden mij niet helpen, dus weet er iemand hoe dit moet.
Alvast bedankt
NAAM gewijzigd JurecaBE - moderator

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 jan 2020 10:59

Naar een boekhouder gaan op consultatie !

U begrijpt dit is een juridisch forum en geen school waar men een cursus boekhouden heeft .

Ik denk dat u geen noties heeft van bedrijfsbeheer of boekhouding, dus een cursus bedrijfsbeheer zou voor u zeer interessant kunnen zijn
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 jan 2020 11:42

Naar een boekhouder gaan op consultatie !

U begrijpt dit is een juridisch forum en geen school waar men een cursus boekhouden heeft .

Ik denk dat u geen noties heeft van bedrijfsbeheer of boekhouding, dus een cursus bedrijfsbeheer zou voor u zeer interessant kunnen zijn
Inderdaad hoog nodig. En of zich aanmelden bij een sociaal secretariaat ( Xerius, Acerta .. ) die zullen hem zeker behulpzaam zijn in de te volgen
wegen. Mis in veel gevallen de verplichte kennis van bedrijfsbeheer.

CvdCvd
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 jan 2020 12:21

Ten eerste ben ik reeds ingeschreven bij Xerius en die weten het zelf niet, heb al bij een boekhouder op consultatie geweest en die kon me niet verder helpen want moeilijke materie.
Heb ook al de belastingen gesproken en die willen me niet verder helpen want moet boekhouder contacteren.
Wou gewoon eerlijke hulp maar dat is hier niet te krijgen precies en heb mijn bedrijfsbeheer.
Toch alvast bedankt

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 jan 2020 12:29

Ten eerste ben ik reeds ingeschreven bij Xerius en die weten het zelf niet, heb al bij een boekhouder op consultatie geweest en die kon me niet verder helpen want moeilijke materie.
Heb ook al de belastingen gesproken en die willen me niet verder helpen want moet boekhouder contacteren.
Wou gewoon eerlijke hulp maar dat is hier niet te krijgen precies en heb mijn bedrijfsbeheer.
Toch alvast bedankt
Stap op de man af naar iemand die net het zelfde doet wat u wil doen, en vraag dit aan hem, je had dit beter in de klas van bedrijfsbeheer dit gevraagd was een goede oefening geweest voor leraar, wat u gaat doen is een koe handel hé' particulier aankopen en particulier verkopen, hoe gaat de belastingen u taxeren ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 jan 2020 12:39

Het verbaast mij ten zeerste dat Xerius, de boekhouder, BTW u niet kunnen helpen ??

https://xerius.be/nl-be/zelfstandig-wor ... lichtingen

https://vertaalambities.wordpress.com/2 ... s-van-btw/

Een kleine opmerking aan de TS : de leden proberen steeds Ts'ers te helpen zo goed ze kunnen.
U meldt zelf dat 3 instanties u niet kunnen voorthelpen ( daar zet ik vraagtekens bij ).
Maar zoals Lowie aanhaalt, kan hier natuurlijk geen cursus boekhouding geplaatst worden.

LeenW
Berichten: 12817

#9 , 09 jan 2020 14:18

Ik zal er even summier overgaan.

- U mist het dagontvangstenboek bij uw stukken, daar komen al uw particuliere verkopen in
- Voor alle aankopen borderel opmaken
- Eigen inbreng kan met schatting van huidige waarde, zeker niet teveel nemen
- Inboedel moet niet genummerd zijn, maar u gaat het toch gedetailleerd moeten bijhouden

Terug naar “Handelspraktijken”