Kind leeft al jaren in bouwvallige woning

dsjorre
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Kind leeft al jaren in bouwvallige woning

#1 , 06 jan 2020 20:25

Om het zo kort mogelijk te houden;

Mijn ex en ik zijn al enkele jaren gescheiden. Kort na de scheiding heeft zij een veel te grote woning gekocht die ze nauwelijks kan afbetalen. Het betreft een woning van meer dan 70 jaar oud, waar nauwelijks werken aan gedaan zijn geweest. De gebreken waar ik weet van heb zijn niet de minste: een enorm vochtprobleem met de bijhorende schimmels op de muren, een elektriciteitsinstallatie die niet veilig is, en tenslotte ongedierte -zoals muizen- dat vrij spel heeft in de woning.

Naar ik weet is er enkel werk gemaakt van het probleem met de elektriciteit (maar daar moet ik haar eigenlijk gewoon op haar woord geloven). Aan de rest is niks gedaan, omdat telkens ons kind bij mij komt de kleren stinken naar schimmel (ze ruiken net hetzelfde als mijn (apart staande) berging in de tuin, waar ook een vochtprobleem is).

Ik heb haar daar in het verleden al een aantal keer over aangesproken, waarbij ik telkens het antwoord krijg dat ze het zal oplossen.
Na 3 jaar is mijn geduld nu wel op. Ons kind gaat steeds naar school in kleren die naar schimmel ruiken; om nog maar te zwijgen over de langetermijngevolgen voor de gezondheid die het opgroeien in een dergelijke woonst met zich meebrengen.

Mijn vraag is dan ook of ik haar via een andere, meer dwingende manier kan aanzetten om daadwerkelijk iets aan die situatie te doen. Me dunkt dat 3 jaar lang genoeg is geweest om hiermee te wachten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
rudi_c
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jan 2020 16:41

Neen, u kan haar niet dwingen daar iets aan te doen.
Maar u kan wel Jeugdzorg of Kind & Gezin of een dergelijke instantie inschakelen voor de nodige vaststellingen.
Die gaan natuurlijk het bouwprobleem niet oplossen, maar wel een dossier opmaken voor een andere verblijfsregeling in het belang van het kind.
Maar is dit wat u wil ?

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”