Franchise BA huurwagen

WDN
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Franchise BA huurwagen

#1 , 31 dec 2019 12:42

Beste,
ik heb enkele dagen geleden voor één dag een wagen gehuurd van een gekend nationaal verhuurbedrijf. Op de website van het verhuurbedrijf staat dat BA verzekering inbegrepen is in de huurprijs. De franchise die geldt binnen diefstal/omnium (dus voor schade aan het gehuurde voertuig) bedraagt volgens de website 3200 euro (er gelden verschillende franchises voor verschillende types voetuigen; hoe groter het voeruig, hoe hoger de franchise). Er bestaat de mogelijkheid om deze franchise af te kopen in drie verzekeringsformules, waarbij ik de duurste formule heb afgesloten, waardoor de franchise werd afgekocht tot 500 euro.
Toen ik het voertuig ging afhalen, heb ik het huurcontract ondertekend op een tablet, waarbij men zeer snel door het contract scrolde en enkele 'hoofdpunten' kort mondeling aanhaalde. Ik heb dus niet alle voorwaarden kunnen lezen op die moment. Ik heb toen ook de voorgenoemde extra verzekering voor de afkoop van de franchise afgesloten en betaald, alsook de waarborg. Ik heb toen de som van 500 euro betaald, waarbij men vermelde dat ik de waarborg zou terugkrijgen als er geen schade was aan het gehuurde voertuig. Ik heb geen factuur of andere documenten ontvangen, enkel ticket van Bancontact. Men zei dat men het contract en de factuur zou doorsturen via e-mail, maar dit is niet gebeurd.
Ik heb met deze wagen helaas een ongeluk veroorzaakt, waarbij ik licht tegen een geparkeerde wagen ben gebotst bij het wegrijden uit een parkeerplaats. Dit ongeval gebeurde 's avonds in een straat waar nog geen straatverlichting was aangesloten (nieuwe verkaveling). Ik heb onmiddellijk de eigenaar van de aangereden wagen op de hoogte gebracht en de volgende ochtend samen het Europees aanrijdingsformulier ingevuld. Aan de gehuurde wagen was er geen schade. Ik heb ook de permanentiedienst van het verhuurbedrijf telefonisch op de hoogte gebracht en deze zeiden mij dat het voldoende was het aanrijdingsformulier binnen te brengen samen met de wagen en dat de rest door de verzekeringen onderling zou worden geregeld.
Bij het terugbrengen van de huurwagen werd vastgesteld dat er inderdaad geen schade was aan de huurwagen en dat het aanrijdingsformulier correct was ingevuld. Men rekende mij echter toen 201 euro aan (huurprijs + brandstof + milieuheffing + extra verzekering). Men zei dat de 500 euro die ik eerder betaalde niet werd terugbetaald, maar zou overgemaakt worden aan de tegenpartij om de schade te betalen. Ik kreeg nog steeds geen factuur of documenten op papier, en ook niet via e-mail.
Een dag later werden op mijn vraag de facturen en het contract alsnog doorgestuurd via e-mail. Hierin lees ik dat in het contract staat dat de franchise van toepassing is op zowel BA als schade aan het gehuurde voertuig (er wordt geen onderscheid tussen beide situaties gemaakt in het contract, ook niet naar het bedrag van de franchise toe). Dit wordt echter nergens op de website vermeld; impliciet wordt op de website aangegeven dat de franchise enkel geldt voor schade aan de gehuurde wagen, gezien vermeld wordt dat verzekering BA inbegrepen is in de huurprijs, zonder dat hierbij een franchise wordt vermeld.
Nu had ik de volgende vragen:
- wordt dit schadegeval niet steeds tussen de verzekeringen onderling geregeld? 'Verdient' het huurbedrijf dus aan dit ongeval, omdat de verzekering de schade aan derde betaalt en er geen schade was aan het gehuurde voertuig? Maken ze deze 500 euro effectief over aan de derde partij (zoals ze achteraf ook via e-mail hebben bevestigd)?
- volgens een kennis die lang in de verzekeringssector heeft gewerkt, is het verboden om een dergelijke franchise aan te rekenen bij een verzekering BA en kan dit enkel voor jonge bestuurders of bestuurders die al veel ongevallen veroorzaakt hebben. Het verhuurbedrijf zou dus geen franchise BA mogen aanrekenen.
- volgens diezelfde kennis zou er minstens een onderscheid moeten gemaakt worden tussen de franchise voor schade aan het eigen voertuig en BA, wat nu niet het geval is. Op de website van een ander lokaal autoverhuurbedrijf vind ik bedragen terug van 500 euro voor schade aan het gehuurde voertuig en 250 euro BA voor hetzelfde voertuig (wat ook opmerkelijk minder is als de standaard 3200 die voor ons geldde zonder de extra verzekering).
- kan de schade verhaald worden op de bouwfirma die de straatverlichting nog niet in orde bracht, terwijl de huizen in de straat wel al bewoond zijn? (dit werd ook al gesuggereerd door de eigenaar van de wagen die ik heb aangereden)
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 31 dec 2019 16:31

Schade verhalen op de bouwfirma van de openbare verlichting zal m.i. niet mogelijk zijn. Alle straten zijn immers niet uitgerust met verlichting. En waarom heb je lichten op uw wagen staan? Ik vermoed om te gebruiken.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#3 , 31 dec 2019 17:43

Lijkt me in elk geval bizar. De BA verzekering dekt normaliter 100 % van de schade aan tegenpartij. Waarom u die 500 euro zou moeten betalen is me een raadsel.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

CityBird
Berichten: 792

#4 , 31 dec 2019 20:30

Lijkt me in elk geval bizar. De BA verzekering dekt normaliter 100 % van de schade aan tegenpartij. Waarom u die 500 euro zou moeten betalen is me een raadsel.
Dat is louter om winstgevendheid op te drijven. Concurrentie in die sector is bikkelhard en autoverhuurbedrijven passen allerhande van dergelijke verborgen kosten toe. Kan je een waslijst geven.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”