Distributieketting

Lelly
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Distributieketting

#1 , 20 dec 2019 14:34

Beste

Mijn ouders hebben een [auto] van 2010 waarvan de distributieketting uitgerekt is en niet meer op de juiste plaats zit. De garage (waar de auto gekocht is en ook correct onderhouden is) zegt dat het tot €5000 kan oplopen (door gevolgschade) en ze willen/kunnen geen coulanceregeling (noch via de importeur noch de garage) treffen doordat de auto 8-9 jaar oud is. De auto heeft wel amper 38000 km staan.

Nu is het zo dat een distributieketting normaal een levensduur heeft gelijk aan de auto en zeker niet mag begeven bij ongeveer 38000 km. Je verwacht niet dat een distributieketting kapot gaat bij 38000 km. Is dit een geval van non-conformiteit?

Ook lees ik op het internet dat er bekende problemen zijn met dat type motoren (1.2 TSI, tussen 2009 en 2011) en dat [automerk] Nederland het probleem heeft erkend en de ketting werd systematisch vervangen bij onderhoud in NL, helaas niks te vinden over gevallen in BE.

Bij een onderhoud, controleren ze dit ook? Want als dit gecontroleerd moest worden en het niet gebeurt is, is dit toch nalatigheid?

Wat kunnen we doen, wat gebeurt er doorgaans in de autosector? Bij wie kan ik terecht voor meer informatie en advies?
Kan ik dat bij de rechtsverzekering, importeur of een consumentenorganisatie?
Of vraag ik nog een paar offertes op bij andere erkende [automerk]-herstellers + enkele onafhankelijke [auto]-herstellers en laat ik de auto herstellen bij de goedkoopste?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 20 dec 2019 17:43

[auto][/color] van 2010 waarvan de distributieketting uitgerekt is en niet meer op de juiste plaats zit. De garage (waar de auto gekocht is en ook correct onderhouden is) zegt dat het tot €5000 kan oplopen (door gevolgschade) en ze willen/kunnen geen coulanceregeling (noch via de importeur noch de garage) treffen doordat de auto 8-9 jaar oud is. De auto heeft wel amper 38000 km staan.
Dat is uiteraard véél en véél te snel.
Nooit lawaai van gehoord ?

Ook lees ik op het internet dat er bekende problemen zijn met dat type motoren (1.2 TSI, tussen 2009 en 2011) en dat [automerk] Nederland het probleem heeft erkend en de ketting werd systematisch vervangen bij onderhoud in NL, helaas niks te vinden over gevallen in BE.
Zoek eens bij Duitse KBA of er een terugroepactie was voor dat model

https://www.kba-online.de/gpsg/modellServlet

Bij een onderhoud, controleren ze dit ook? Want als dit gecontroleerd moest worden en het niet gebeurt is, is dit toch nalatigheid?
Voor 38.000 km ga je distributieketting normaal niet nakijken ...
Of het had gemoeten, kan je misschien in officiële onderhoudsschema nakijken

Als het in NL aangepast werd, zou je dat hier ook verwachten ... maar garantie is er daarop dus niet.
Kan ik dat bij de rechtsverzekering,
Weinig mensen hebben een rechtsbijstandsverzekering die tussenkomt in consumentenbetwistingen ...
importeur
Daar gaat u waarschijnlijk hetzelfde horen als bij de dealer ...

Wat u kan proberen is de klantendienst van het merk op de hoofdzetel in Duitsland .
Kleine moeite, en baat het niet, dan schaadt het ook niet.
Chassisnummer zeker vermelden
En dat dealer en importeur alles afwijzen

of een consumentenorganisatie?
U kan proberen, maar meestal hebben die liever iets met véél betrokkenen.
Al ligt die motor wel in meer wagens van dezelfde groep.
Of vraag ik nog een paar offertes op bij andere erkende [automerk]-herstellers + enkele onafhankelijke [auto]-herstellers en laat ik de auto herstellen bij de goedkoopste?
Als ik zo eens rondkijk is dat een motor waarbij de kleppen de zuigers raken
Dat is slecht nieuws voor de kosten.

Wat was de waarde van de auto voor dit probleem ?
Want bijna 10 jaar ...
Kan eigenlijk economisch total loss zijn.


https://economie.fgov.be/nl/themas/onli ... ollapse-13 stelt:

De regeling ernstige verborgen gebreken is opgenomen in het burgerlijk wetboek onder de art. 1641-1649 en voorziet zelfs niet in een termijn. Na afloop van de wettelijke garantietermijn van 2 jaar en/of de afgesloten verlengde garanties (vb. 5 jaar op uw nieuwe wagen), kunt u zich op die regeling nog beroepen. U moet wel instaan voor de bewijsvoering.


Die bewijslast is uiteraard een probleem.
9 à 10 jaar is op zich geen onredelijke termijn
38.000km is dan weer veel te snel ...

Juridisch ben je in zo'n geval vertrokken voor een lange, dure procedure
Je moet een ernstig, verborgen gebrek aantonen (= experts)
De uitkomst is nooit zeker

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 dec 2019 17:51

Is het wel een ketting of is het een riem ,?

De meeste VW wagens hebben een riem en er zijn er nog een paar modellen met een ketting.

De vraag is ook is er niks tussen geraakt tijdens het rijden van de baan die is opgespat, want een ketting zoveel uit geroken in de winter ?? dat deze een paar tanden verspringt ? dit heb ik ook nog nooit gehoord, wel dat er iets tussen gekomen is bv een twijg van een struik die op de baan ligt, dit wel .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 20 dec 2019 17:54

Vraag eens na wat een ruilmotor (of gewoon een tweedehandsexemplaar) voor uw auto kost, wellicht komt u veel goedkoper uit. En u hoeft niet echt in het dealernetwerk te blijven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 dec 2019 17:57

Kijk eens op de herbruiklijn wat zo een motor kost ?

https://www.herbruik.be/?gclid=EAIaIQob ... gJoxfD_BwE
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Lelly
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 dec 2019 01:28

Dat is uiteraard véél en véél te snel.
Nooit lawaai van gehoord ?
Helaas, nooit iets opgemerkt, garage gaf toe dat het moeilijk te herkennen was. Ze gaven toe dat dit niet zo mogen gebeuren en dat dit nog maar 1x is voorgekomen.
Zoek eens bij Duitse KBA of er een terugroepactie was voor dat model
https://www.kba-online.de/gpsg/modellServlet
Als ik op jouw link klikt, werkt het niet...
Wat u kan proberen is de klantendienst van het merk op de hoofdzetel in Duitsland .
Kleine moeite, en baat het niet, dan schaadt het ook niet.
Chassisnummer zeker vermelden
En dat dealer en importeur alles afwijzen
Dit kan ik idd eens proberen, thanks voor de tip!
Als ik zo eens rondkijk is dat een motor waarbij de kleppen de zuigers raken
Dat is slecht nieuws voor de kosten.

Wat was de waarde van de auto voor dit probleem ?
Want bijna 10 jaar ...
Kan eigenlijk economisch total loss zijn.
Volgens sites die de waarde schatten, een goeie €7000-8000 euro
Die bewijslast is uiteraard een probleem.
9 à 10 jaar is op zich geen onredelijke termijn
38.000km is dan weer veel te snel ...

Juridisch ben je in zo'n geval vertrokken voor een lange, dure procedure
Je moet een ernstig, verborgen gebrek aantonen (= experts)
Vraag ik dan een expert van de erkende garage of een onafhankelijke expert van dat merk?
Laatst gewijzigd door Lelly op 21 dec 2019 01:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Lelly
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 dec 2019 01:30

Is het wel een ketting of is het een riem ,?

De meeste VW wagens hebben een riem en er zijn er nog een paar modellen met een ketting.

De vraag is ook is er niks tussen geraakt tijdens het rijden van de baan die is opgespat, want een ketting zoveel uit geroken in de winter ?? dat deze een paar tanden verspringt ? dit heb ik ook nog nooit gehoord, wel dat er iets tussen gekomen is bv een twijg van een struik die op de baan ligt, dit wel .
Een distributieketting, waarvan verschillende personen op forums melden dat deze van slechte kwaliteit is. Het probleem van de uitgerokken ketting is bekend bij de 1.2 TSI van de groep.

TSI staat bekend als 'Engine for one year', zeker de 1.2 TSI
Laatst gewijzigd door Lelly op 21 dec 2019 01:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Lelly
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 dec 2019 01:33

Vraag eens na wat een ruilmotor (of gewoon een tweedehandsexemplaar) voor uw auto kost, wellicht komt u veel goedkoper uit. En u hoeft niet echt in het dealernetwerk te blijven.
Kijk eens op de herbruiklijn wat zo een motor kost ?

https://www.herbruik.be/?gclid=EAIaIQob ... gJoxfD_BwE
Ik check het eens, bedankt!

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 21 dec 2019 13:02

Zoek eens bij Duitse KBA of er een terugroepactie was voor dat model
https://www.kba-online.de/gpsg/modellServlet
Als ik op jouw link klikt, werkt het niet...
Langs deze weg dan (ik had merk al geselecteerd ...gaat blijkbaar niet )

https://www.kba-online.de/gpsg/startServlet?adress=gpsg

Wat was de waarde van de auto voor dit probleem ?
Volgens sites die de waarde schatten, een goeie €7000-8000 euro
Dan is tot 5000€ kosten héél veel tov de restwaarde.
Zelf zou ik dat nooit nog doen.

informeer eventueel bij andere garages (niet merkgebonden)

vervangmotor alleen moet je rekenen tussen 750 (oud beestje) en 1500 (redelijk), tot 2000€ voor net-niet nieuwe (prijzen in NL) + nog BTW

"wrak" (sorry ...) is ook nog wat waard bij opkopers, zeker met zo weinig km.

Vraag ik dan een expert van de erkende garage of een onafhankelijke expert van dat merk?
Geen van beide: niet onafhankelijk.
Om er juridisch wat mee te zijn, dient de expert aangesteld te worden door de rechtbank ...

Die weg kan jaren duren, en heel veel geld kosten, ... zonder garantie op succes.

Sirkii
Berichten: 5396

#10 , 21 dec 2019 20:56

Is het wel een ketting of is het een riem ,?

De meeste VW wagens hebben een riem en er zijn er nog een paar modellen met een ketting.

De vraag is ook is er niks tussen geraakt tijdens het rijden van de baan die is opgespat, want een ketting zoveel uit geroken in de winter ?? dat deze een paar tanden verspringt ? dit heb ik ook nog nooit gehoord, wel dat er iets tussen gekomen is bv een twijg van een struik die op de baan ligt, dit wel .
Een distributieketting, waarvan verschillende personen op forums melden dat deze van slechte kwaliteit is. Het probleem van de uitgerokken ketting is bekend bij de 1.2 TSI van de groep.

TSI staat bekend als 'Engine for one year', zeker de 1.2 TSI
t Zelfde 4 jaar geleden voorgehad met die 1,2 TSI 3 cilinder. Was wel 12 jaar oud. Ook relatief weinig kilometers. Traantjes gedroogd en een nieuwe gekocht. Shit happens ;-(. Natuurlijk geen garantie meer en dealers kon/wilde niets doen .... Procederen is dé facto hopeloos.

jef007
Berichten: 1679

#11 , 22 dec 2019 17:14

mogen de geinteresseerde medelezers weten over welk merk/model het hier gaat?

Jo23
Berichten: 379
Juridisch actief: Nee

#12 , 22 dec 2019 18:54

Beste

1.2 TSI is (...) ook terug te vinden in de andere merken van de groep.

Die groep heeft nadien bericht dat de problemen veroorzaakt werden door een onderaannemer die slechte kettingen leverde, nadien is er een terugroepactie geweest en werd de distributieketting vervangen.

Google maar even op de bekende sites in alle Europese landen kan je veel info vinden, bijvoorbeeld autoweek in Nederland.

Als een constructeur of invoerder bij een gekend probleem geen oplossing voorstelt kan je als consument best dat merk mijden en via social media andere mensen op de hoogte brengen.

Is een beetje vergelijkbaar met het diesel schandaal (...) waarbij men via de software de regels omzeilde. In de USA werden ze verplicht om de betrokken wagens terug te kopen van de eigenaars, in Europa staat men nog niet zo ver. :cry:

bosprocureur
Berichten: 6853

#13 , 22 dec 2019 19:14

Best vermijden de merken te noemen :evil: , voor de rest is dit best nuttige info.

@ TS : als u toch besluit een vervangmotor te gebruiken, laat dan ineens ook de distributieketting vervangen door eentje van het goede type.

Jo23
Berichten: 379
Juridisch actief: Nee

#14 , 22 dec 2019 22:28

Beste

TSI motoren even opzoeken en je weet meteen welk merk hiermee wordt geassocieerd.

Dit geeft hetzelfde effect als termen als sjoemeldiesel of EA 189 in een zoekmachine tikken.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... i-motoren/

Moraal ven het verhaal: koop bij voorkeur een motor die al een tijdje wordt gebruikt en waar geen gekende problemen mee zijn. :)

Terug naar “Andere”