pensioen

Roosvb1956
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

pensioen

#1 , 29 nov 2019 01:40

Ik was grensarbeider en stempel nu sinds 01-12-2018.
Op 01-11-2022 zou ik mijn AOW vanuit Nederland krijgen en mijn extra pensioen dat ik opgebouwd heb.
Tot nu toe heb ik in Belgie 200 euro netto opgebouwd per maand
In Nederland heb ik AOW 706 euro Bruto opgebouwd per maand
en 697 extra pensioen per maand.

Nu heb ik vernomen dat ze vanuit Nederland deze bedragen tegen die datum bruto uitbetalen. Klopt dat??
Graag antwoord, groetjes Roos

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 nov 2019 11:53

De pensioenen uit Nederland zullen bruto-netto uitbetaald worden gezien er voor u een prevalerend recht België bestaat, ziekenfondsverzekerd in en ten laste van België ingevolge effectieve tijdvakken België en personenbelastingplichtig in België(woonland). De Nederlandse bedragen zullen wel meegenomen worden om uit te maken of er een ziv-bijdrage en solidariteitsbijdrage moet ingehouden en berekend worden. Indien u per 01.12.2015 niet aan de voorwaarden voldeed van een vervroegd rustpensioen België, zal voor u op AOW-leeftijd een intern recht pensioen berekend worden over de jaren van grensarbeid, wonen in België en werken in Nederland. Van deze aanvulling zal zowel de AOW als het aanvullend pensioen afgetrokken worden. Indien u minstens 15 jaar grensarbeid bewijst, kan u gerechtigd blijven op werkloosheidsuitkeringen tot AOW-leeftijd.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Roosvb1956
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 dec 2019 23:31

Ik heb voor mezelf een berekening gemaakt:
Momenteel ben ik werkloos;

Ik ga met pensioen op 25-11-2022 , dan ben ik 66 en 7 maanden oud.
Ik ga dan 697 bruto AOW krijgen van SVB vanuit Nederland
Daarnaast ga ik 202 bruto :oops: pensioen uit Belgie krijgen.
Los van dit ga ik dan 657 bruto aanvullend pensioen krijgen vanuit Nederland
Is totaal 1556 bruto per maand.

Worden de bedragen uit Nederland bruto uitbetaald?
En moet ik dan mijn belastingen in Belgie betalen?
Als ik de som samentel heb ik 18672 euro belastbare inkomsten per jaar . Belastingen 4000 euro eraf blijft er
grofweg is 1222 euro netto per maand over.
Daarvoor heb ik dan 38 jaar gewerkt.

groetjes

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 dec 2019 14:13

T.S. ik wens er u op te wijzen dat u fout zit met de belastingen. Ik heb een berekening voor u gemaakt, waarbij ik rekening houdt met een totaalbedrag van 1.556 euro bruto per maand. Ik kom dan tot een netto bedrag van 1.423 euro per maand. Op jaarbasis bereken ik een voorheffing van ongeveer 1.300 euro. U gaat dan ook van een foute premisse uit. Ik raad u aan om via my pensioen een raming te laten maken van het intern recht bedrag op AOW-leeftijd. Zoals ik reeds in mijn vorig antwoord schreef, kan u rechten openen op werkloosheidsuitkeringen tot AOW-leeftijd, dus na 65 jaar, hetgeen voor andere werknemers die enkel in België gewerkt hebben, niet mogelijk is. Indien u nooit in België gewerkt heeft en aansluitend op uw grensarbeid werkloos bent geworden, geniet u Belgische werkloosheidsuitkeringen waarvoor geen bijdragen werden betaald in België en waarvoor u nog verder een Belgisch pensioen opbouwt met rechten gezondheidszorgen in en ten laste van België. Het bedrag intern recht zal u sowieso gewaarborgd worden, Belgische en Nederlandse pensioenen samen. Uw bruto bedrag Nederland zal zonder inhoudingen betaald worden gezien de gezondheidszorgen in België liggen én u in België woont. Tenslotte wens ik u toch wel te wijzen op het feit dat in Nederland de werkloosheidsuitkeringen sterk in tijd beperkt zijn. Als u moet boos zijn, zou u boos moeten zijn op Nederland. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Roosvb1956
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 dec 2019 15:06

Hallo Marcus
bedankt voor uw antwoord, en U hebt gelijk wat U mij antwoord. Het is niet de bedoeling om boos te zijn en zeker niet in Belgie.
Buiten Nederland heb ik 7 jaren in Belgie gewerkt, dus. Het is dat ik zoveel hoor van verschillende mensen in de omgeving, en dit maakt mij zo ONZEKER.
Maar het stelt me nu toch al geruster dat ik later niet zoveel belastingen moet betalen.
Nog vriendelijk bedankt voor de uitleg van je Marcus

Roosvb1956
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 dec 2019 13:46

Als ik met pensioen ga krijg ik mijn AOW BRUTO, uit Nederland
Ik heb ook de vraag gesteld of ik mijn aanvullend pensioen uit Nederland bruto of netto krijg. Als antwoord heb ik gekregen dat ik mijn aanvullend pensioen netto krijg,
mits ik hiervoor vrijstelling van belastingen aanvraag.
Klopt dat?
Groetjes Roos

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 dec 2019 14:43

U dient inderdaad een aanvraag om vrijstelling in te leiden bij de Nederlandse belastingdiensten Kantoor Buitenland. Een verklaring belastingplicht woonland moet u laten invullen bij het bevoegde belastingkantoor in België. Hier vindt u de nodige documenten:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... zekeringen. Mogelijk dat u de aanvraag om vrijstelling digitaal kan inleiden en de verklaring belastingplicht woonland digitaal kan toevoegen. U kan immers met uw Belgische EID inloggen bij de Nederlandse belastingdiensten. Kan ook bij de SVB. U moet wel over een BSN-nummer beschikken.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Roosvb1956
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 dec 2019 17:02

Beste Marcus,

Bedankt voor Uw snelle respons,

groetjes Roos

Terug naar “Pensioenen”