inkomensvervangende tegemoetkoming

Isabelle123
Topic Starter
Berichten: 39

inkomensvervangende tegemoetkoming

#1 , 18 dec 2019 23:56

Besten,

ik ben een alleenstaande vrouw met 2 studerende kinderen. Ik woon in een eigen huis. Mijn inkomen bestaat enkel en alleen uit een inkomensvervangende tegemoetkoming. Omdat mijn huis nogal groot is en een grote tuin heeft, denk ik eraan om het te verkopen. Ik kan het amper onderhouden met mijn lichamelijke beperkingen. Ik zou dan een klein appartementje willen kopen op het gelijkvloers zonder tuin. Dit zou ik willen doen als mijn kinderen over een twee of misschien drietal jaar uit huis zijn.
Echter ben ik bezorgd dat mijn inkomensvervangende tegemoetkoming verminderd of misschien zelfs helemaal zal afgenomen worden zodra het huis verkocht is.
Iemand die daar meer over weet?
Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucas123
Berichten: 483

#2 , 19 dec 2019 12:11

Enkel inkomsten die op uw belastingbrief staan kunnen een verlaging van de IVT uitkering veroorzaken. De verkoop of aankoop van uw eigen huis staat niet op uw belastingbrief (tenzij u iets verhuurd) en heeft dus geen invloed. Dat is toch wat ik verstond bij iemand die ik ken en onlangs ook een IVT kreeg.

artemis
Berichten: 3294

#3 , 19 dec 2019 14:42

Het is enkel je belastbaar inkomen wat telt maar ook je gezinssamenstelling. Dus als je kinderen het huis verlaten kan dat ook een invloed hebben (los van de eventuele verkoop en verhuis).

https://handicap.belgium.be/nl/onze-die ... koming.htm

persoonlijke ervaring: partner heeft een IVT + IT sinds 2018. Het afgelopen jaar heeft het FOD geen nieuwe belastingaangiftes van ons opgevraagd. Het bedrag dat hij krijgt is al 22 maanden ongewijzigd. Vind dat ergens wel vreemd.

Reclame

Isabelle123
Topic Starter
Berichten: 39

#4 , 19 dec 2019 14:52

als de kinderen het huis uit zijn, kom ik een andere categorie en zal ik inderdaad minder krijgen. Dat weet ik.
Het FOD vraagt aan u persoonlijk geen belastingaangifte op. Dat doet zij zelf bij de belastingdienst. U wordt daar dan wel over bericht.
Mijn vraag ging enkel over de verkoop van het huis. Ik weet dat sommige uitkeringen dan niet meer uitbetaald worden omdat je dan zelf over financiele middelen beschikt. En ik vroeg mij af of dat bij het FOD ook zo was.

lucas123
Berichten: 483

#5 , 19 dec 2019 14:59

Ik dacht dat de verkoop van een huis een rol speelt bij tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden (THAB)...Bij die uitkering speelt het dus wel een rol, maar niet bij IVT volgens mij.
Ik citeer:
Dit is een tegemoetkoming voor hulpbehoevende personen die ouder zijn dan 65 en een laag inkomen hebben. Ze is bedoeld als compensatie voor de bijkomende kosten die je hebt om deel te kunnen nemen aan het maatschappelijke leven.
Ik weet het niet juist maar ik DENK dat IVT een beetje vervangen wordt door THAB/IGO als je met pensioen gaat...andere forumleden zullen dat wel weten...

Isabelle123
Topic Starter
Berichten: 39

#6 , 19 dec 2019 16:32

ik dacht dat IVT verderloopt als je met pensioen gaat. Vermindert natuurlijk met de pensioenrechten die je hebt opgebouwd. Maar het is mij ook allemaal wat onduidelijk.

artemis
Berichten: 3294

#7 , 19 dec 2019 17:13

Heb jij daarnaast ook een integratietegemoetkoming IT Isabelle?

Klopt, hier lopen IVT + IT door na 65ste bij partner (maar de IT is hier het belangrijkste deel). Je kan na 65 ook overstappen naar THAB als dat gunstiger voor je zou zijn maar hier was dat niet het geval. Het blijkt een keuze, op voorwaarde dat je je handicap verworven hebt vóór je 65ste (anders enkel THAB).

Maak eens een afspraak met iemand van de sociale dienst van je mutualiteit, die zullen je dat allemaal uitleggen en deels berekenen. Ieder zijn situatie is verschillend.

Isabelle123
Topic Starter
Berichten: 39

#8 , 19 dec 2019 17:30

nee, ik heb geen recht op een integratietegemoetkoming. Te weinig punten.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 dec 2019 17:11

Voor het Zorgbudget voor ouderen met een zorgnood, de vroegere Tegemoetkoming Hulp aan Bejaarden, THAB, wordt er rekening gehouden met de aanrekenbare bestaansmiddelen uit verkoop onroerende goederen. Dit is niet het geval voor de ITT en de IVT. (Inkomensvervangende tegemoetkoming en de Integratietegemoetkoming).

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Andere”