Verschil in registratiekosten bij overname gezinswoning

tommi355
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verschil in registratiekosten bij overname gezinswoning

#1 , 09 dec 2019 17:31

Hallo,
mijn bijna-ex vrouw en mezelf hebben via bemiddeling een EOT overeengekomen. Vermits ik van plan ben haar uit te kopen en dus de gezinswoning te verwerven, heeft ook de notaris een akte opgesteld en alles is nu klaar om getekend te worden.
Nu heeft ze plots ontdekt dat zij 6% registratierechten zal moeten betalen als ze in de toekomst zelf een huis wil kopen, terwijl ik nu 1% moet betalen om ons huis uit te kopen van haar (miserietax), en ze verwacht nu dus plots een extra financiele compensatie hiervoor.
De vraagprijs voor het huis is al geruime tijd overeengekomen (en die is best stevig, geen vriendenprijs) en ook het feit dat ik de huidige woonlening volledig zal overnemen.
In mijn aanvoelen is dit soort registratie-tax compensatie niet iets dat deel uitmaakt van echtscheidingsonderhandelingen. Het is immers nu niet eens duidelijk of ze later iets zal kopen of zal blijven huren. Iemand hier ervaring mee? Ik zit nu al aan mijn financiele limiet om huis te kunnen kopen, de enige optie is dan om toch met advocaten te beginnen, wat zonde is omdat EOT al volledig klaar is.
Mvg,
Tom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
nicky54
Berichten: 218

#2 , 10 dec 2019 15:48

Haar voorstel is buiten alle proportie en heeft geen uitstaans in deze EOT. Tracht haar tot andere gedachte te brengen via bemiddeling, zoals jullie EOT tot stand is gekomen.
Indien deze EOT-overeenkomst dan toch niet kan doorgaan is de EOO-procedure de enige uitweg. Veelal zal de EOO procedure langer duren en meer kosten (voor beide partijen) dan de EOT, gezien beide partijen beroep moeten doen op een advocaat.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 10 dec 2019 20:08

Ik neem aan dat de geen-vriendenprijs ook al de registratie-kosten dan wel BTW die jullie indertijd betaalden, omvat

Te gek dat dat de miserie-taks als een voordeel zou aanzien worden.
Is een extra belasting op iets waar je al op belast werd.

Reclame

nicky54
Berichten: 218

#4 , 10 dec 2019 23:24

Dit antwoord helpt niemand verder.

Terug naar “Echtscheiding”