poging tot EOT strandt bij alimentatie/scheiding van goederen.

Dolores1999
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

poging tot EOT strandt bij alimentatie/scheiding van goederen.

#1 , 12 nov 2019 15:42

Beste,
Graag had ik wat inzicht van een buitenstaander in mijn situatie, ik ben redelijk moedeloos aan het worden om met mijn partner op een faire manier uit het huwelijk te stappen. Hij ontmoette een mooi jong Russisch meisje en trekt de stekker eruit, en nu komt de ware aard boven en gaat de portemonnee dicht voor mij en de kinderen.

-20 jaar gehuwd met contract scheiding van goederen
-ikzelf al 15 jaar deeltijds aan het werk om meer tijd te maken voor onze 3 kinderen (6-9-14 jaar)
- man heeft hierdoor ook carrière sprongen kunnen maken (1 jaar fulltime in het buitenland aan het werk, daarna veel buitenlandse reizen voor het werk, in die 20 jaar nooit een 9to 5job gehad)
- op dit moment ben ik 2 jaar arbeidsongeschikt vanwege oververmoeidheid/burn-out/depressie
-bovenstaande punten hebben gezorgd voor een grote loonkloof tussen ons beiden enerzijds, en een groot verschil in opgespaarde gelden (lees: niets versus een aanzienlijk bedrag) anderzijds. (Inkomen €900 versus €4500+auto+bonus+groepsverzekering+pensioenplan etc)
- in ons huwelijkscontract (zuivere scheiding van goederen) staat een clausule dat we jaarlijks de opgespaarde gelden moesten verdelen, maar mijn man heeft dat nooit willen uitvoeren, vandaar dus ook de moeilijkheid om tot overeenkomst te komen nu.
-We bezitten een woning, volgens contract in verhouding 60%-40%, een vakantiehuisje in NL beschreven in verhouding 50%-50%, beleggingsportefeuille 50%-50% (pand voor het vakantiehuis) en beleggingsportefeuille 100% op naam van mijn man.

We contacteerden een (juridisch) bemiddelaar, die ondertussen een eerste voorstel tot compromis heeft gedaan, maar waar ik me écht niet in kan vinden:

-co-ouderschap 50-50
-verdeling van de woning blijft 60%-40%
-compensatie vergoeding naar mijzelf van €75.000 (weinig in verhouding met wat er opzij staat)
-kind alimentatie €400/maand voor de 3 kinderen samen
-volledig kindergeld op de kindrekening, waar alle bijzondere kosten mee betaald moeten worden, evt ook andere kosten zijnde kledij, gsm en zakgeld kinderen,...
-€150 extra van papa op de kindrekening
-geen aanspraak op spaargelden
-geen aanspraak op beleggingsportefeuille en het huisje in NL want hij kan bewijzen dat ik daar geen eurocent van heb afbetaald, de afbetaling van het huisje kwam van zijn rekening op onze gemeenschappelijke rekening en werd zo dan de lening voor het huisje afgelost.

Dit alles zou betekenen dat ik met mijn een uitkering + alimentie aan een budget kom van €1300, bedrag van €750 op de kindrekening voor beiden te gebruiken, wat in totaal volgens de bemiddelaar voldoende zou moeten zijn om rond te komen met een gezin met 3 kinderen. Daarentegen kan ik met de opbrengst van het huis+€75.000 geen woning aankopen in deze tijden.

Mijns inziens, maar ik kan natuurlijk niet zo helder meer denken, kan ik met deze regeling niet op een “comfortabele" manier verder leven met mijn 3 kinderen.

Ik vraag een eerlijkere verdeling van ons kapitaal, vermits ik jaren minder uit huis werk en de kinderen opvang (alle vakanties onbetaald verlof genomen), denk ik niet dat dat onredelijk is. Ook had ik graag een alimentatie van €750 gehad voor 3 kinderen.

Ik ga me zekerder en meer gewapend voelen als ik een meer concreet beeld heb, wat is redelijk en wat niet, zeer moeilijk om de juiste info te vinden.
De sfeer hier wordt ook steeds grimmiger, want we blijven onder 1 dak wonen maar ondertussen glipt hij wanneer kinderen in bed liggen en in de weekends ertussenuit om met zijn nieuwe vriendin af te spreken, wat het allemaal niet makkelijk maakt...
Hartelijk dank bij voorbaat om evt een ander licht op de zaak te werpen,
D.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Etak
Berichten: 110
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 nov 2019 15:52

Ik vermoed, maar ben niet zeker hoor, dat je als alleenstaande met 3 kinderen ten laste, in een veel hogere uitkering zal vallen, neem contact op met je mutualiteit of vakbond! Vragen staat vrij...

Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 nov 2019 12:17

Jouw uitkering zal inderdaad verhogen naar 'alleenstaande met kinderlast' - een 1300 euro vermoed ik. Daarmee draagt nog niet elke ouder bij naar vermogen lijkt me als ik de beide inkomens zie. Probeer feitelijk te bewijzen wat de kinderen kosten en ook te argumenteren waarom dat je een hogere alimentatie wenst. Ik durf geen uitspraak doen over bedragen maar die 400 euro voor 3 kinderen, gezien de inkomensverschillen, lijkt me aan de lage kant. Ook denken aan andere voorstellen, zoals bijvoorbeeld heen verhoogde procentuele bijdrage van uw ex in de bijzonder kosten (vb. 60-40% verdeling). Jullie zitten in een bemiddelingsfase, dus iedereen kan alles op tafel gooien, 't is aan de bemiddelaar om daar een evenwicht in te zoeken.

Verdeling verder kan ik niet zoveel over kwijt. Enkel lijkt het me raar dat goederen (onroerend of roerend) die verworven zijn tijdens het huwelijk en waarvan er een verdeling op papier staat, dan toch terug in twijfel wordt getrokken: als dat huisje 50/50 moet worden verdeeld, zal hij jou moeten uitkopen daarvoor - tenzij die 75.000 euro daartoe dient...?

Kortom: zet eens alles wat je zelf wenst op papier, trek daarmee naar de bemiddelaar als tegenvoorstel voor wat er nu geformuleerd is en probeer voor jezelf een redelijke regeling eruit te slepen. Denk niet aan: hij krijgt meer dan mij; maar wel aan: wat heb ik nodig om mezelf en vooral mijn kinderen een 'deftig' leven te geven en argumenteer van daaruit. Succes!

Reclame

Dolores1999
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 nov 2019 00:46

Bedankt voor jullie antwoord.
Ik informeerde me reeds ivm mijn uitkering bij het ziekenfonds, die willen daar helaas geen uitspraken over doen. Ik zal dat pas weten als ik effectief alleenstaande ben, mét 3 kinderen ten laste. Als dat zo doorgaat natuurlijk, want hij wil graag de kinderen ten laste houden vanwege het fiscale voordeel.

Elke ouder bijdragen naar vermogen... dat doen we al 15 jaar niet meer, sinds ik halftijds ben gaan werken voor het gezin. Ik ben al die jaren evenveel blijven bijdragen in de gemeenschap, terwijl zijn loon elk jaar de hoogte inschoot, maar aanpassen daar was geen sprake van...

Ik maakte een mooie excell file met alle kosten van de voorbije 3 jaar, om tot die gevraagd alimentatie van €750 te komen. Dit is dan berekend op een gezin van 4 en niet meer van 5, maar zelfs met de cijfers op tafel kon ik de bemiddelaar en mijn man niet overtuigen van dat bedrag. Het voorstel van de bemiddelaar zou ruim voldoende moeten zijn ... Maar als ik meer alimentatie wil, dan kan dat, maar dan gaat de verdeling van het kapitaal veranderen- genre communicerende vaten...
Ik heb mijne inziens al alles op tafel gegooid, berekend en beargumenteerd, ik stuit telkens op een muur, en ik krijg het antwoord dat ik maar moet gaan werken als ik meer geld wil. Dat ik nog steeds ziek ben, en ik een job al een geruime tijd niet kan combineren met het gezin, wordt ook opzij geschoven. Ik wil en zal zeker terug aan de slag gaan, maar op dit moment kan dat nog niet.
Wat wel als tegenoffer gedaan is, is kinderopvang voor de komende 20 jaar. Ik kan wat extra kapitaal krijgen als ik 50 dagen per jaar de kinderen opvang in de papa weken/weekenden, zodat hij gewoon op (zaken)reis kan blijven gaan zonder problemen, en dat ze op woensdag opgevangen worden.

Ik hoopte via het forum wat lotgenoten te horen, of wat advies van iemand die wat meer ervaring heeft met de materie,
Ik vrees dat ik uiteindelijk toch bij een advocaat ten rade ga moeten gaan om wat licht op de zaak te werpen...

Dolores1999
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 dec 2019 08:26

Hallo,
Zijn er mensen die hun ervaring kunnen aanwenden om te adviseren? Zie bovenstaande uitleg,

We proberen verder via EOT maar de voorstellen van mijn man wijzigen eigenlijk niet: ik kan buiten mijn 40%van het huis zoals beschreven in de akte, een deel krijgen van het kapitaal dat opzij staat, maar alleen als ik bereid ben om onze kinderen ook op te vangen buiten de 50-50%co-ouderschap regeling (zijnde 20 weekdagen wanneer hij voor het werk in het buitenland verblijft, alsook 20 weekenddagen zodat hij zijn sportieve weekenden weg kan blijven doen) Voor mij voelt dat niet echt aan als een “verdeling van het kapitaal” maar eerder als een “voorschot op een loon voor de komende 15jaar”
Het voelt verkeerd om het uit te rekenen voor je eigen kinderen, maar het komt neer op een €3/uur aan “opvang”, voelt zó fout aan...
Wat de alimentatie betreft is hij ook niet te overtuigen om boven €550 te gaan voor onze 3 kinderen. Met rekening uittreksels de kosten aangetoond, maar het lukt niet overeen te komen.

Ik voel dat het richting een rechtszaak aan het gaan is, maar kan ik dat effectief een “betere” regeling bekomen, in de zin van, is het huwelijkscontract enkel te bekijken als “scheiding van goederen”, of is de clausule van verdelen van de spaargelden wel iets waard?

Ik heb niet veel eigen middelen, dus advocaatskosten wil zo laag mogelijk houden, dus als ik gericht advies kan gaan vragen... alle advies is welkom.
Bedankt,

Fons54
Berichten: 445

#6 , 04 dec 2019 18:32

Ik zou trachten om een all in alimentatie te bekomen van 300 euro per kind, kindergeld naar jou, kinderen ten laste bij jou. Ik heb de indruk dat hij zich niet veel aantrekt van de kinderen zelf....Dus ik zou geen punt maken van de kinderen meer op te vangen, maar in ruil daarvoor een all in zodat je niet steeds voor alles facturen of goedkeuring moet vragen.

Fons54
Berichten: 445

#7 , 04 dec 2019 18:39

Ik heb de topic nog eens herlezen en ik vind zijn voorstel eigenlijk niet zo slecht bij een 50-50 verblijfsregeling.
Scheiden is nu eenmaal lijden...

Terug naar “Echtscheiding”