Recreatiegrond, wat is mogelijk?

SanderJ
Topic Starter
Berichten: 5

Recreatiegrond, wat is mogelijk?

#1 , 01 dec 2019 16:10

Graag jullie mening over dit scenario dar al enige tijd door mijn hoofd spookt:

Ik zou mezelf een een stuk recreatieterrein willen aanschaffen. Hierop zou ik per jaar 180 dagen in een caravan verblijven. Ik zou me dan laten inschrijven onder een referentie adres bij mijn ouders. De andere helft van het jaar zou ik al reizende in het buitenland door brengen. Is dit mogelijk zonder in de problemen te komen, of zie ik hier een aantal dingen over het hoofd?

Mvg
Sander

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

SanderJ
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 02 dec 2019 02:43

Word ik dan aanzien als een permanente bewoner? Omdat ik er het grootste deel van het jaar niet verblijf en rondtrek (met fiets en tent = mobiele woning) maak ik aanspraak op een referentie adres. Dit ter vervanging van een hoofdverblijfplaats. Dus is er toch geen reden om een inschrijving aan te vragen bij de gemeente op dat adres?

Mvg
Sander

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 02 dec 2019 12:11

Ik zou mezelf een een stuk recreatieterrein willen aanschaffen. Hierop zou ik per jaar 180 dagen in een caravan verblijven.
Als je ergens 6 maanden verblijft per jaar, is dat je domicilie ...

Je moet effectief rondreizen. In België ...

Je mag uiteraard ook naar buitenland reizen, maar weer niet langer dan een half jaar

https://www.agii.be/thema/bijzondere-gr ... trekkenden

https://www.vlaanderen.be/referentieadres

Ik zou me dan laten inschrijven onder een referentie adres bij mijn ouders. De andere helft van het jaar zou ik al reizende in het buitenland door brengen.
Je mag ook niet te lang in buitenland verblijven, of je woont niet officieel meer in België
En dan heb je zever als het uitkomt ...

Je mag ook niks aan spullen stockeren op je referentie-adres bij pa & ma
Dan gaat men er van uit dat je daar woont ...

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 02 dec 2019 14:16

Op referentieadres kom enkel uw officiële post aan. De rest moet u met Bpost regelen of uw bus regelmatig laten lichten.

SanderJ
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 02 dec 2019 16:58

Bedank voor de reacties.

Dus als ik 180 dagen in mijn camper op mijn stuk recreatieterrein verblijf, 180 dagen reis in het buitenland en de overige 5 dagen op een camping sta ben ik in orde? Mijn spullen zou ik bewaren in een (vergund) tuinhuis op dit stuk grond.

Ik ben op deze moment al 11 maanden aan het reizen per fiets door Azië. Toen ik dit voor vertrek bij de gemeente ging melden, zeiden ze me dat ik best mijn domicilie terug bij mijn ouders zette (ik woonde op mezelf voor aanvang).

Als ik een gemeentelijk ruimtelijk structuurplan bekijk zie ik in de legende de bestemmingen "recreatie", "dagrecreatie" en "verblijfsrecreatie". Waarbij de laatste twee exact dezelfde kleur toegekend kregen. Is het in elk van deze zones toegestaan om te verblijven (overnachten)? Of is dit iets om na te vragen bij de betreffende gemeente?

Mvg
Sander

Sirkii
Berichten: 5396

#7 , 02 dec 2019 23:04

Enkel op recreatiegrond voor verblijfsrecreatie mag overnacht worden.

SanderJ
Topic Starter
Berichten: 5

#8 , 03 dec 2019 07:50

Enkel op recreatiegrond voor verblijfsrecreatie mag overnacht worden.
Dus als grond voor dagrecreatie en verblijfsrecreatie dezelfde inkleuring hebben op het ruimtelijk structuurplan neem ik aan dat verblijf er is toegestaan.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 03 dec 2019 11:23

Dus als grond voor dagrecreatie en verblijfsrecreatie dezelfde inkleuring hebben op het ruimtelijk structuurplan neem ik aan dat verblijf er is toegestaan.
Da's veel te simpel
Navragen bij gemeente als je het echt wil weten

Die recreatie-gronden zijn een juridisch mijnenveld

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 03 dec 2019 18:01

Op de ene grond mag je overnachten op de andere enkel een schuifaf plaatsen.

Terug naar “Kopen”