Schoringswerken buur

Stepchri
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Schoringswerken buur

#1 , 01 dec 2019 05:55

Ik woon in een koppelwoning. De huizen zijn tegelijk in de jaren 30 gebouwd.
Er is een hoofdgebouw met living en daarboven slaapkamers en op de 3de verdieping een kleine zolder.
In de achterbouw staat onze keuken en berging met daarboven nog een zolder. Je kan deze bereiken met een vaste trap en die gebruiken we als opslagruimte en recreatieruimte (lees: fitness ruimte).

De buurman heeft begin dit jaar te kennen dat hij de woning wil afbreken.
Er wordt een plaatsbeschrijving opgemaakt en er komt een firma van schoringswerken langs om te kijken hoe ze ons huis langs binnen kunnen schoren om zo het huis van de buurman vlot te kunnen afbreken.
Er wordt altijd gesproken zowel vanuit de buurman als vanuit de firma die de schoringen doet, dat dit een tijdelijke maatregel is. Want vanaf de woning er terug staat , dan is de stabiliteit van onze woning er terug en dan wordt alles terug verwijderd.
De schoringsfirma komt spanijzers hangen op de zolder in het hoofdgebouw. We zijn akkoord hiermee.
De spanijzers worden geplaatst en weg was de firma.
Enige tijd later kwam de stabiliteit ingenieur bij ons op bezoek en hij wilde de zolder in de achterbouw zien.
Daar wilde hij ook schoringen plaatsen.
De schoringsfirma kwam terug, an de bovenste draagbalken werden er hoekijzers geïnstalleerd met een draadstang.
De stabiliteits ingenieur kwam terug, was misnoegd over de manier (Als in slordigheid) van plaatsing. Ik heb hem nog gezegd dat we dit niet zo erg vonden, het gaat toch terug weg.
3 dagen later krijgen we telefoon om te zeggen dat de schoringsfirma nog eens wil langskomen. Ze willen nu hoekijzers plaatsen met een draadstang op het vloer niveau.
Ik vraag aan die firma: dat is dan toch wel tijdelijk? Ik krijg antwoord: dat is meer dan waarschijnlijk tijdelijk.
Ik was hiermee niet akkoord. Er wordt door de schoringsfirma met de ingenieur gebeld om mede te delen dat ik niet akkoord ben dat dit een definitieve oplossing is maar als tijdelijke maatregel hiermee wel akkoord ga.
De hoekijzers met draadstang worden geplaatst. Je moet dit voorstellen als een ijzeren staaf die 10 á 15 cm boven de vloerniveau loopt. Ik zeg nog tegen de schoringsfirma dat dit levensgevaarlijk is omdat er over de stangen gestruikeld kan worden.
Ze antwoorden terug dat het voorlopig zo is.
Een uur nadat alles geïnstalleerd is krijg ik een mail van de stabiliteits ingenieur om te zeggen dat alle schoringen definitief zijn. En dat er niets meer aan veranderd kan worden.
Ik zeg hem dat we hiermee nooit akkoord zijn gegaan dat het een definitieve oplossing zou zijn. Ik kreeg als antwoord "dat wij het hem ook nooit expliciet is gevraagd geweest of het definitief is, WIJ zijn er vanuit gegaan dat het tijdelijk was maar HIJ als ingenieur heeft het nooit gezegd. "

DUS nu zitten we hier om onze zolder met verschillende ijzeren stangen die lopen over onze vloer. Om dit esthetisch op te lossen moeten we onze vloer 20cm verhogen (wat praktisch niet gaat). Waarmee we niet akkoord gaan.

We hebben een mail opgemaakt om mede te delen dat hiermee nooit akkoord zijn gegaan en dat we nu met een veiligheidsprobleem zitten in ons huis, waardeverlies, praktisch verlies van gebruik van de zolder, ...

Maar kunnen we nog iets doen of moeten we dit maar lijdzaam ondergaan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 01 dec 2019 15:15

Na bouw buurhuis gaat dat toch allemaal weer weg ?

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 01 dec 2019 16:52

Misschien best maandag eens contact opnemen met uw brandverzekering familiale verzekering rechtsbijstandverzekering en een bevriende architect contacteren en best ook een advocaat.
En dit best MAANDAG...
Uw huis wordt belast door een buur die op de koop toe een meerwaarde gaat realiseren en uw huis wordt door al die balken minder waard.

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 01 dec 2019 17:50


Een uur nadat alles geïnstalleerd is krijg ik een mail van de stabiliteits ingenieur om te zeggen dat alle schoringen definitief zijn. En dat er niets meer aan veranderd kan worden.
Hij bedoelde waarschijnlijk "definitief" voor de duur van de werken bij de buur.
Eens dat de bouw bij de buur er terug staat kunnen die bijna 100 % zeker weg.
Je zal hem wel verkeerd begrepen hebben. Die schoringen hebben geen enkel nut meer nadien.

Stepchri
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 dec 2019 18:31

Neen de schoringen blijven, ook als de bouw er staat van de buur. Dat is duidelijk gezegd geweest NADAT alles geïnstalleerd was.
De buurman kiest voor een andere manier van bouwen van zijn dakstructuur.
Ik begrijp zelfs niet dat ze een onveilige situatie zomaar bij ons kunnen achterlaten.
Frustrerend tot en met.
De verzekering heb ik aangeschreven maar het is weekend dus heb ik die nog niet gehoord.

Bedankt en ik hou jullie op de hoogte

Stepchri
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 dec 2019 18:54

Neen de schoringen blijven, ook als de bouw er staat van de buur. Dat is duidelijk gezegd geweest NADAT alles geïnstalleerd was.
De buurman kiest voor een andere manier van bouwen van zijn dakstructuur.
Ik begrijp zelfs niet dat ze een onveilige situatie zomaar bij ons kunnen achterlaten.
Frustrerend tot en met.
De verzekering heb ik aangeschreven maar het is weekend dus heb ik die nog niet gehoord.

Bedankt en ik hou jullie op de hoogte

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 01 dec 2019 21:07

Aanschrijven is één maar morgen is het telefoneren !!!!

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 02 dec 2019 00:49

Neen de schoringen blijven, ook als de bouw er staat van de buur. Dat is duidelijk gezegd geweest NADAT alles geïnstalleerd was.
:shock:

Zeker dat u dat juist begrepen hebt :?:
Wat staat er op papier :?:

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 02 dec 2019 15:16

Dan zal je , zolang die schoring er is, een huur/gebruiksvergoeding moeten vragen aan de buur . Hij mag zomaar niet uw zolder gratis in gebruik nemen. Hij is het die een nieuw bouw zegt, en hij is het dus die de stabiliteit van uw woning dient te verzekeren, zonder dat dat voor u enige hinder lag geven.
Lukt dat niet dan moet hij maar anders bouwen.
Zal wel rechtbank worden

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”