ontslag nemen : telt totale ancienniteit of aanvang van het contract.

P1ca55o
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

ontslag nemen : telt totale ancienniteit of aanvang van het contract.

#1 , 01 dec 2019 10:03

Hopelijk kan iemand mij helpen met info over het onderwerp opzegtermijn, aangezien één en ander niet duidelijk is voor mij.

Op donderdag 28/11/19 heb ik mijn ontslag als bediende ingediend bij mijn huidige werkgever. Mijn arbeidscontract is aangevangen op 01/10/2015.
Volgens geldende regels en berekening die ik maakte, start mijn opzegtermijn op ma 2 december voor een periode van 7 weken.
Echter in mijn contract staat een clausule dat de anciënniteit van mijn vorige werknemer wordt overgenomen (6 jaar) . Samen met het huidige contract betekent dat een anciënniteit van 10 jaar en zou ik dus rekening moeten houden met 13 weken.
Waarop moet ik mij baseren ? De datum waarop mijn contract is aangevangen of de totaal opgebouwde anciënniteit? Naar ik begreep zou de opzegtermijn berekend worden op basis van de ancienniteit opgebouwd bij de hudige werkgever.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 dec 2019 10:25

U dient een onderscheid te maken tussen geldelijke anciënniteit en dienstanciënniteit. De opzegtermijn wordt dan ook berekend op basis van uw jaren in deze onderneming op het ogenblik van de ingang van uw opzeg.

zie in deze:

https://www.securex.eu/lex-go.nsf/Print ... 51&Lang=NL
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 dec 2019 11:16

Zie hierboven

In vele sectoren komt men dit tegen.

Vb: horeca dit word betaald volgens functie en anciënniteit, en een kok die 20 jaar werkt en wil veranderen van werk gaat nooit beginnen als hij die 20 jaar ervaring niet mee gerekend word in zijn loon
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

P1ca55o
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 dec 2019 11:38

Dit helpt me al een heel stuk verder. Dank je wel !

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 dec 2019 11:58



Op donderdag 28/11/19 heb ik mijn ontslag als bediende ingediend bij mijn huidige werkgever.
Volgens geldende regels en berekening die ik maakte, start mijn opzegtermijn op ma 2 december
als dit per aangetekende brief is, begint de opzeggingstermijn op maandag 9 december
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

P1ca55o
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 dec 2019 11:59

@de reden : ik heb mijn ontslagbrief persoonlijk afgegeven en laten aftekenen voor ontvangst. Dat is het probleem niet. De discussie gaat over de opzegtermijn zoals in mijn verhaal voorgesteld.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 dec 2019 17:32

Als werknemer mag dit laten tekenen voor ontvangst .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 dec 2019 00:52

U dient een onderscheid te maken tussen geldelijke anciënniteit en dienstanciënniteit. De opzegtermijn wordt dan ook berekend op basis van uw jaren in deze onderneming op het ogenblik van de ingang van uw opzeg.

zie in deze:

https://www.securex.eu/lex-go.nsf/Print ... 51&Lang=NL
denk dat dit hier niks mee te maken heeft

bewijs maar eens, dat overeengekomen fictieve anciënniteit van geen belang is bij het bepalen van de duur van de opzeggingstermijn
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 dec 2019 10:11

@de reden : ik heb mijn ontslagbrief persoonlijk afgegeven en laten aftekenen voor ontvangst. Dat is het probleem niet. De discussie gaat over de opzegtermijn zoals in mijn verhaal voorgesteld.
hoe kan je een reglementaire kennisgeving doen, zonder zeker te weten wat de duur van de opzeggingstermijn is? de duur van de opzeggingstermijn vermelden is een wettelijke vormvereiste

Art. 37.(§ 1.) Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan heeft ieder der partijen het recht om die te beëindigen door opzegging aan de andere.
(Op straffe van nietigheid dient de kennisgeving van de opzegging het begin en de duur van de opzeggingstermijn te vermelden.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 dec 2019 11:44

#8 , 10 uur 44 minuten geleden (02 dec 2019 00:52)

U dient een onderscheid te maken tussen geldelijke anciënniteit en dienstanciënniteit. De opzegtermijn wordt dan ook berekend op basis van uw jaren in deze onderneming op het ogenblik van de ingang van uw opzeg.

zie in deze:

https://www.securex.eu/lex-go.nsf/Print ... 51&Lang=NL
denk dat dit hier niks mee te maken heeft

bewijs maar eens, dat overeengekomen fictieve anciënniteit van geen belang is bij het bepalen van de duur van de opzeggingstermijn
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden


De Reden, waar baseert u zich op om dit te beweren?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”