Wat met seksueel geweld van je buur?

MamavBanaantje
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Wat met seksueel geweld van je buur?

#1 , 25 nov 2019 19:59

Ik voel me machteloos. De buurman aan de andere kant van de muur heeft me 6 februari aangerand in mijn studio. De dag erna zat er een briefje onder mijn deur met volgende boodschap "Sorry, voor deze week he Zeker geen sex hoor Enkel aan je tepels zuigen en ging je ervoor betalen"
Openbaar ministerie heeft de zaak geklasseerd zonder gevolg op 4 november 2019. Moderator is gebotst op weigering van bemiddeling door buur/aanrander.
Sociale bouwmaatschappij er is geen veroordeling dus krijgt het een behandeling zoals bij een gewone burenruzie/burenconflict.
En nu, wat met mij, het slachtoffer, levenslang naast zo'n buurman wonen? Waar is mijn recht op rechtvaardigheid? Zijn er nog mogelijkheden om te vechten voor rechtvaardigheid als slachtoffer? Het enigste wat ik wil als slachtoffer van aanranding door mijn buurman is een veilige woonsituatie! Is dat teveel gevraagd? Zijn er nog mogelijkheden om aan een veilige woonsituatie te komen? Verhuizen, maar hoe, met het Belgisch minimuiminkomen, vervangingsinkomen voor een persoon met een handicap (evenveel als een leefloon)? Welke woonnood heb ik volgens de wet? Hoe geraak ik uit deze situatie? Wat is jurdisch nog mogelijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 25 nov 2019 22:16

Ga eens praten met de dienst SLAZO van uw lokale politiezone of van bij het justitiehuis in uw arrondissement.
Ook met een www.caw.be in uw omgeving - beide diensten kunnen helpen de zaak te plaatsen.
http://www.justitiehuizen.be/ ..

Parket seponeert wegens een een strafrechtelijk gebrek aan bewijzen. Dat wil niet zeggen dat de zaak vergeten wordt.

Is dat briefje vermeld in het PV ... wat dat wijst er toch op dat er iets meer aan de hand was.

Via welke dienst is de bemiddeling opgestart?

MamavBanaantje
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 nov 2019 15:15

Dat briefje is inderdaad bij de pv toe gevoegd.
Op 4 november heb ik een brief gekregen van het openbaar ministerie met 2 zaken in:
# Dat de zaak geklasseerd is zonder gevolg, omwille dat de mening is dat een strafrechterlijke vervolging een te zware maatregel is in verhouding tot het nadeel dat de feiten hebben veroorzaakt voor de samenleving.
# Dat de dienst moderator me aangeraden wordt om te bemiddelen tussen dader en slachtoffer. Ik als slachtoffer heb dit aangevraagd en de aanrander weigert dat.
Deze bemiddeling moet vrijwillig gebeuren langs 2 kanten en kan dus niet opgestart worden.
Het voornaamste probleem is dat er letterlijk maar 1 muur tussen dader en slachtoffer zit!!! Het gebouw is van een sociale bouwmaatschappij, die alles klasseert onder een gewone burenruzie, want mijn buurman is niet veroordeeld, voor de duidelijkheid voor de aanranding was er geen burenconflict.
Wat zijn de zaken die ik nog kan ondernemen jurdisch en dit ten opzichte van de buurman/aanrander en ten opzichte van de sociale bouwmaatschappij, die hun neus laten bloeden en hun verantwoordelijkheid wat betreft mijn veiligheid niet opneemt?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 26 nov 2019 17:39

U kan u burgerlijk partij stellen bij de onderzoeksrechter zodat de zaak toch wordt verdergezet.
Indien dit daarna ook niet door het parket wordt door verwezen kan u zelf de betrokkene dagvaarden voor de correctionele rechtbank.

Wat de sociale verhuurmaatschappij betreft sorry maar die zijn geen partij in het geding en daar niet verantwoordelijk voor.

Politie zou in opdracht van parket / onderzoeksrechter kunnen nagaan of de buur in het verleden al soortgelijke feiten heeft gepleegd daar of op andere plaatsen.
Dat vereist een toelating van oa. een onderzoeksrechter om een aantal daden te stellen die de privacy van personen kunnen schenden.

MamavBanaantje
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 nov 2019 18:05

Hoeveel tijd heb ik om me burgelijk partij te kunnen stellen? Hoe doe ik dat?


MamavBanaantje
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 nov 2019 20:37

Dankuwel, dankzij uw info heb ik een 2de opinie gevraagd aan een eerdere advocaat, die pro deo voor mij aan de slag geweest is en hij sprak van klacht tegen de onderzoeksrechter.
Ik was inderdaad niet zijn 1ste slachtoffer, maar om mijn goeie bronnen te beschermen oa job verliezen, geef ik hier ook geen verder antwoord op Wel doorgegeven aan mijn advocaat, waar ik een 2de opinie aan vroeg

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 nov 2019 09:36

Dus de shm wil geen interne mutatie toestaan? Ook niet binnen x-aantal maanden bijvoorbeeld?

MamavBanaantje
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 dec 2019 01:03

Neen, momenteel wordt er bemiddeld door de Vlaamse ombudsdienst.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”