telenet

delicaat
Topic Starter
Berichten: 118
Juridisch actief: Nee

telenet

#1 , 22 nov 2019 20:06

Ik heb een woning gekocht voor afbraak.
De nutsvoorzieningen (elektriciteit, gas en water) heb ik laten wegnemen door de watermaatschappij en Fluvius.
Maar ik bemerk ook eindapparatuur van Telenet in de woning.
Telnet reageert niet op mijn vraag wat ik daarmee moet doen.
Op hun website staat enkel en alleen dat je hen moet verwittigen als de kabel van de gevel moet.
Maar hier ligt geen kabel op de gevel want het is een villaverkaveling. Elke woning is aangesloten op een paddenstoel in de voortuin (één voor twee woningen).
Mag ik die eindapparatuur (versterker en oud model modem) wegwerpen en de woning afbreken?
Blijkbaar zijn ze er niet in geïnteresseerd om hun spullen terug te krijgen en er moet geen kabel verwijderd worden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 22 nov 2019 20:28

Telenet politiek is al jaren dat de drop-kabel - kabel vanuit paddenstoel tot binnen- voor rekening van de klant is
20 jaar geleden mocht je er als klant amper naar kijken ...

Als u hun diensten opzegt, wordt uw kabel na verloop van tijd afgesloten aan de straatkant
Wordt stukje tussen geplaatst zodat er geen verbinding meer is, dus valt niet op.

Als je wil weten of dat gebeurd is, kan je in de paddenstoel kijken, of je meet de spanning op de coax tussen mantel / aarde en middengeleider - zal ergens rond 60V zijn indien nog aangesloten, anders 0

Als je terug wil aansluiten, is die kabel voor jouw rekening - hergebruiken, vervangen ...


Versterker - network interface unit, wit of zwart met groen lichtje- blijft normaal hangen.
Je kan de stekker uittrekken.
Modem blijft ook hangen, maar in een oeroude modem of wat men tegenwoordig als "uw" kabel beschouwt, zijn ze daar niet meer geïnteresseerd ;-)

delicaat
Topic Starter
Berichten: 118
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 nov 2019 21:04

De woning was twee jaar onbewoond. Dus al twee jaar geen telenet abonnement meer....
Er komt geen nieuwe woning, grond blijft voor onbepaalde tijd braak.
Ik zal de antieke apparatuur in een doos stoppen en bij mij thuis op zolder zetten.
De paddenstoel zal ik trachten te openen. Hoe moet dat?

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 23 nov 2019 09:24

Heb vorig jaar een TV Box gekregen als proefpersoon Op mijn vraag wat er met de oude digicorder gebeurde ( 1 jaar oud) kreeg ik het volgende antwoord: Wegsmijten
Probeer echter de oude kabel te bewaren. Mijn zoon had die een paar jaar geleden bij zijn verbouwing afgebroken en weggesmeten omdat hij een aansluiting Proximus had. Na 1 jaar die aansluiting toch niet was hetgeen wij wilde. Hij was toen verplicht een greppel te van bijna 30 centimeter diep te graven (door zijn pas aangelegd mooi gazon) en een nieuwe kabel aan te kopen van die lengte

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 23 nov 2019 11:29

grond blijft voor onbepaalde tijd braak.
Ik zal de antieke apparatuur in een doos stoppen en bij mij thuis op zolder zetten.
Als dat voor jaren is, kan je het ook binnenbrengen bij een Telenet verdeler.
De paddenstoel zal ik trachten te openen. Hoe moet dat?
Voorzichtig :wink:
Eigenlijk niet de bedoeling.
Zijn meerdere modellen, en verschillende sleuteltjes voor (driehoekje, vierkant, ...)

Kunnen zelfs gewoon los staan als ze niet vastgedaan zijn, of niet meer vast gaan .

Meet anders einde van de kabel uit, als je niet in de paddenstoel geraakt.

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 23 nov 2019 12:18

Tiens, het is dus niet de bedoeling dan onbevoegden in die paddenstoel rondsnuisteren.

Als je die dan toch opent, valt dat dan niet onder de noemer "gebruik van valse sleutels " ? Om nog te zwijgen van de rest. :)

delicaat
Topic Starter
Berichten: 118
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 nov 2019 12:49

Mag ik het privé gedeelte van de aansluiting dan niet verwijderen?
Ik zie daarvoor maar twee mogelijkheden:
- ofwel de connector afschroeven in de paddenstoel (eigenlijk een kubusvormiige doos op de grond)
- ofwel de privé kabel doorknippen op de plaats waar hij uit die paddenstoel/doos komt

@Mava: aansluiting behouden gaat toch niet op een braakliggend perceel?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 23 nov 2019 13:18

Mag ik het privé gedeelte van de aansluiting dan niet verwijderen?
Ik zie daarvoor maar twee mogelijkheden:
- ofwel de connector afschroeven in de paddenstoel (eigenlijk een kubusvormiige doos op de grond)
Gaat normaal niet lukken, daar zit bij buiten dienst stelling een connector tussen die je niet zomaar gaat los krijgen
En waarvoor sleutel normaal ook niet in de handel te vinden is

Kabel los laten hangen doet men normaal niet - komt mogelijk water in, en dan is kabel om zeep.


Gewoon laten zitten als je er niet aan kan / niet zomaar los kan krijgen ...
Einde binnen afschermen tegen water.

delicaat
Topic Starter
Berichten: 118
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 nov 2019 21:22

Mag ik het privé gedeelte van de aansluiting dan niet verwijderen?
Ik zie daarvoor maar twee mogelijkheden:
- ofwel de connector afschroeven in de paddenstoel (eigenlijk een kubusvormiige doos op de grond)

Gewoon laten zitten als je er niet aan kan / niet zomaar los kan krijgen ...
Einde binnen afschermen tegen water.
Als het huis afgebroken wordt dan is er geen binnen meer.
Enkel een braakliggend stuk grond.
Als ik niets doe dan zal de kabel stuk getrokken worden tijdens de afbraakwerken.
Die moet dus absoluut fysisch los gemaakt worden van het Telenet netwerk.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 24 nov 2019 08:58

Bel gewoon Telenet

lukasi
Berichten: 1138

#11 , 24 nov 2019 10:14

Kabel uitgraven tot aan de paddenstoel.
Kabel netjes oprollen en uiteinde even waterdicht afsluiten
Telenet op de hoogte brengen ( schriftelijk ) dat kabel opgerold aan hunne paddenstoel ligt, klaar voor verder gebruik of afbraak.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 24 nov 2019 13:56

Bel gewoon Telenet
Die gaan vertellen dat "dropkabel" voor de klant is ...

Terug naar “Andere”